Sunday, January 3, 2010

НЯДЗЕЛЯ ПРАД НАРАДЖЭНЬНЕМ ХРЫСТОВЫМ

Поратаярэй Мікола Ўгарчак, “Украінская Аўтакефалія”

“Якаў спарадзіў Язэпа, мужа Марыі, ад Якой нарадзіўся Ісус, Якога называюць Хрыстос.”
(Мц. 1:16).

У кожную апошнюю нядзелю прад сьвятам Нараджэньня Хрыстовага мы маем нагоду пачуць зь Сьвятога Эвангельля шматлікі шэраг імёнаў старазапаветных патрыярхаў і прарокаў. Гэтыя імёны радаводу, пададзеныя ў парадку іх пасьлядоўнасьці, ствараюць радавы ланцуг, які пачынаецца ад старазапаветнага патрыярха Аўрааму, а скончыўся на Іосіфе, мужы Марыі, ад якой нарадзіўся Ісус Хрыстос.

Якую мэту меў сьвяты эвангеліст Мацей, падаючы гэтыя імёны? Якімі крыніцамі ён карыстаўся, падаючы нам радавод Ісуса Хрыста? Пачынаючы Сьв. Эвангельля радаводам Ісуса Хрыста, сьв. Мацей меў падвойную мэту: даказаць, што Ісус Хрыстос быў не толькі праўдзівым Богам, але таксама праўдзівым чалавекам, што прыняў чалавечую прыроду і нарадзіўся ад Дзевы Марыі; па другое – гэтым радаводам ён сьцьвярджае, што толькі на Ісусе Хрысьце спраўдзілася прароцтва Ісаі, які прадказаў, што Месія мусіць прыйсьці з роду Давыда. Падаючы гэты радавод, сьв. Эвангеліст абапіраецца на рэлігійныя традыцыі ізраільскага народу, у якіх абяцанка Боская аб Месіі перадавалася з пакаленьня ў пакаленьне.

Менавіта гэтая традыцыя была той сьвятой крыніцай Боскага аб’яўленьня, якая не толькі захавала ў сукупнасьці абраны народ, яна дапамагла яму захаваць у памяці ўсе тыя імёны радаводу Ісуса Хрыста, а таксама ўсе прароцтва, якія адносіліся да жыцьця і дзейнасьці доўгачаканага Месіі. Яны былі прадказаны з такой вялікай дакладнасьцю, яны ахопліваюць з такой дакладнасьцю ўсе падзеі жыцьця Ісуса Хрыста на зямлі, што тут не можа быць аніводнага сумненьня ў іх праўдзівасьці. Каб наглядна пераканацца ў цудоўнай праўдзівасьці тых прароцтваў, хопіць прывесьці нават некаторыя зь іх.

Праўдзівасьць радаводу сьв. Эвангеліста Мацея сьцьвярджае, напрыклад, прарок Ісая: “Пастаўлю Давіду Галіну праведную, і зацаруе Цар і будзе рабіць мудра і будзе чыніць суд і праўду на зямлі.” (Ер. 23:5) Аб цудоўным увасабленьні: “Дык вось Сам Гасподзь дасьць вам азнаку: вось, Дзева ва ўлоньні зачне і народзіць Сына, і дадуць імя Яму: Эмануіл.” (Іс. 7:14) Аб месцы Ягонага нараджэньня, Віфляеме: “І ты, Віфляеме - Эфрата, ці ж малы ты сярод тысячаў Юдавых? зь цябе пойдзе Мне Той, Які павінен быць Валадаром у Ізраілі, і Якога паходжаньне з пачатку, ад дзён вечных.” (Міх. 5:2)

Вось гэтыя прароцтва сьведчаць аб тых усіх падзеях, якія зьдзейсьніліся на Ісусе Хрысьце, а аб якіх мы даведваемся зь Новага Запавету. Ды менавіта ў гэтай праўдзівасьці і знаходзіцца ўся маральная сіла рэлігійнай традыцыі ізраільскага народу. Гэтая традыцыя, натхнёная самім Госпадам, захавала абраны народ ад благіх шляхоў забабонаў, падтрымлівала ягоную веру ў блізкі прыход Месіі і праз гэтую веру ізраільскі народ асьвячаўся і выратоўваўся. У гэтым і збліжаецца хрысьціянская традыцыя зь старазапаветнай.

Разьніца толькі ў тым, што ізраільцяне выратоўваліся верай у Таго, які меўся прыйсьці, калі мы, хрысьціяне, выратоўваемся праз Таго, што ўжо прыйшоў, адкупіў нас Сваёй усясьвятой крывёй на крыжы і Сваім слаўным уваскрошаньнем зрабіў нас спадчыньнікамі неба і вечнага жыцьця. А гэтай Месіяй ёсьць ніхто іншы, толькі Госпад наш Ісус Хрыстос, які нарадзіўся з роду Давыда, ад Дзевы Марыі, у мястэчку Віфліем, як было прадказана прарокамі. Гэтага Хрыста мы прынялі, Яго навукай мы сябе адукавалі і на Ягоным Сьвятым Эвангельлі паклалі падмурак дзеля новай, хрысьціянскае традыцыі, якая глыбінёй сваёй напаўняе ўсё жыцьцё хрысьціянскага сьвету.

У гэтым і палягае найбольшая каштоўнасьць хрысьціянскае традыцыі, што зрабілася быццам працягам старазапаветнай і вядзе нас да выратаваньня. Гэтай традыцыі мы і ўдзячныя за ўсё наша духоўнае дабро, таму мы не сьмеем яе занядбаць, а шануем і захоўваем у сваім жыцьці. Праўда, у працягу двух тысячагодзьдзяў гэтыя хрысьціянскія традыцыі ў кожнага народу набралі пэўных асобных формаў, аднак зьмест застаўся такі ж самы: вера ў Госпада Ісуса Хрыста і выратаваньне нашых душаў праз Яго.

Украінскі народ мае таксама свае асаблівыя традыцыйныя формы, яны цалкам хрысьціянскія, увайшлі ў нашы звычаі і побыт, яны ўласьцівыя хрысьціянскаму духу і па рознаму выяўляюць ягоныя духоўныя патрэбы і ідэалы.

Незвычайным багацьцем формаў і разнароднасьцю, яны не толькі паглыбляюць, але і актывізуюць наша рэлігійнае жыцьцё. Без іх наша вера, наша рэлігія была б мёртваю, парожняй, бясплённай і гэта адчулі, падсьвядома, нават нашы браты ў дыяспары. Яны не маглі разарваць з тымі рэлігійнымі і народнымі традыцыямі, якія вынесьлі з роднага краю, і таму зь самага пачатку ўзяліся арганізоўваць царкоўныя грамады.

Гэтыя захады нашых першых пасяленцаў апраўдаліся. Хто скарыўся іхняй ініцыятыве, увайшоў у жыцьцё нашай Сьвятой Украінскай Праваслаўнай Царквы, зрабіўся яе актыўным сябрам, – той уратаваўся, хто ж зь іх зьняважыў і адышоў, – той зьнік без сьледу, той патануў у чужынскім моры, не толькі парываючы з рэлігійнае традыцыяй нашай Сьвятой Царквы, але таксама і зь сваім народам. Жыцьцё дало нам вельмі багата прыкладаў гэтай сумнай праўды. Мы не сьмеем яе зьневажаць, ад яе адыходзіць, яе не паважаць; наадварот, на трэба захоўваць яе ва ўсіх формах, як у царкоўным і рэлігійным жыцьці грамад, так і атачэньні сваёй радні, у сябе дома.

Рыхтуючыся ўрачыста адсьвяткаваць дзень сьвята Нараджэньня Хрыстова, мы мусім таксама скіраваць сябе да тых традыцыйных формаў, у якіх наш народ выяўляў свае рэлігійныя пачуцьця. На мусім саромецца іх, а сустракаем гэта сьвята так, як сустракалі яго нашы бацькі, дзяды і прадзеды. Прывучым да іх таксама і нашых дзяцей, каб і яны палюбілі гэтыя нашы традыцыі, зжыліся зь імі, іх шанавалі, а тады здолеем быць пэўнымі, што яны не пакінуць нас, не адыдуць ад нашай Сьвятой Царквы і нашага народу. Якую вялікую цану маюць гэтыя рэлігійна–нацыянальныя традыцыі, хай распавядзе наступная падзея.

Адзін канадскі настаўнік, зь нацыянальнасьці англічанін, што жыў доўгі час паміж нашымі пасяленцамі, папрасіўся да адной украінскай сям’і на Сьвяты вечар. Ён уважна сачыў за ўсім парадкам яго, пакаштаваў кожную страву, паслухаў нашы цудоўныя калядкі, а потым пайшоў зь нашымі людзьмі ў царкву на калядную богаслужбу. Пабачыўшы і перажыўшы ўкраінскія Каляды, ён пасьля сказаў: “Вы шчасьлівыя, што маеце такія прыгожыя звычаі! Захоўвайце іх, як найбольшы скарб! Мы таксама калісьці мелі падобныя звычаі, але закінулі іх, і яны незваротна прапалі для нас. Цяпер застаецца нам толькі духоўная пустэльня, бо згубленага ўжо няздольныя адрадзіць”. Якія сумныя і балючыя словы!

Такой думкі прытрымліваецца кожны разумны чалавек. Дарагія Браты і Сёстры! Хай гэтыя словы будуць засьцярогай для нас! Захоўваем свае старажытныя звычаі, асьвячоныя тысячагадовай традыцыяй Украінскай Праваслаўнай Царквы. Сустракаем Нараджэньне Хрыстова нашым прыгожым украінскім Сьвятым вечарам, за агульным сталом, у атачэньні сваёй сям’і, сваіх любімых дзяцей і зь малітвай на вуснах. Вітаем Дзіцё Боскае чароўнымі ўкраінскімі калядкамі і просім, каб Хрыстос Госпад нарадзіўся і ў нашых сэрцах і аднавіў нашы душы сваёй ласкай. Славім народжанага Госпада, каб Ён уславіў нас у Сваёй славе, як абраных дзяцей Боскіх, у спакоі, у любові і ў радасьці сьвятой. Амін.

http://uaoc.net/2010/01/02/pered-rizdvom/

КАЛЯДНАЕ ПАСЛАНЬНЕ СЬВЯЦЕЙШАГА ПАТРЫЯРХА КАНСТАНТЫНОПАЛЬСКАГА ВАРФАЛАМЕЯ

Браты саслужыцелі і умілаваныя ў Госпадзе дзеці,

“Неба і зямля ў гэты дзень злучыліся пры нараджэньні Хрыста. У гэты дзень Бог на зямлю прыйшоў, / а чалавек на нябёсы узышоў!” (вершыра на ліціі сьвята нараджэньня Хрыстовага).

Адлегласьць і прорва паміж Богам і чалавекам, якія утварыліся з прычыны чалавечага граху, скасаваліся поўным успрыманьнем Адзінародным Сынам і Прадвечным Словам Божым чалавечай існасьці.

Увасабленьне Сына, па “дабраслаўленьню Боскаму”, гэта значыць паводле першага і суцэльнага жаданьня, касуе любыя адлегласьці, злучае неба і зямлю і зьвязвае тварэньне з Творцам!

“Сёньня дабраваленьне Боскае пераўтварэньне і выратаваньне людзей прапаведуецца,” – сьпявала Царква на сьвята Ўвядзеньня Ўсясьвятой Багародзіцы, адчыніўшы, дзякуючы пасьвячэньню дабрашчаснай Марыі храму і Яе падрыхтоўцы да таго, каб зрабіцца ёмішчам неўмяшчальнага Бога, шлях да Боскага Домабудаваньня ў плоці і прадвяшчаньне нашага выратаваньня.

“У гэты дзень выратаваньня нашага пачатак / і прадвечнай таяміцы зьява: / Сын Божы Сынам Дзевы робіцца”, – зноў сьпявала Царква на сьвята Дабравешчаньня, калі адбылося ад Сьвятога Духа без насеньня зачацьце. Неспасьціжнага ў сьвятым удоньні Богамаці, і Боская існасьць пачала “складацца” з чалавечай, і Бог зрабіўся Чалавекам, “каб мы зрабіліся багамі”, па выразу сьвяціцеля Афанасія Вялікага.

Такім чынам, “дабраваленьне”, якое віталася на сьвята Ўвядзеньня, і выратаваньне, якое “зрабілася галоўным” і зьявілася на Дабравешчаньне, цяпер, у вялікі і сьвяты дзень Нараджэньня Хрыстовага, зрабілася відавочнай сапраўднасьцю! Сёньня “Слова стала плоцьцю, і ўсялілася ў нас” (Ян. 1:14) і анёлы ўрачыста сьвяткуюць гэтую падзею, сьпяваючы: “Слава ў вышынях Богу, і на зямлі мір, і ў людзях добрая воля!” (Лк. 2:14)

Увасабленьнем і Ачалавечаньнем Слова ужо патэнцыйна зьдзейсьнілася выратаваньне роду чалавечага. Паколькі тыя, хто, паверыўшы ў Хрыста, жывуць жыцьцём, паводле гэтай веры, запаведзям і усяму вучэньню Ісуса, узносяцца дзякуючы такога богадагоднага жыцьця і робяцца сябрамі і супольнікамі Бога! Яны робяцца “супольнікамі Божае Прыроды” (2 Пят. 1:4), багамі па мілаце! І гэта адбываецца выключна ў Царкве, дзе чалавек адраджаецца ў Хрысьце, усынаўляецца Айцом у сьвятым хросьце і далей, дзякуючы сьвятым таямніцам і апрацоўцы дабрадзейнасьці, напаўняецца Боскай мілатой і Духам Сьвятым і узрастае “у мужа дасканалага, у меру поўнага росту Хрыстовае паўнаты” (Эф. 4:13), да таго часу, пакуль не прамовіць зь апосталам Паўлам:“ Ужо ня я жыву, а жыве ўва мне Хрыстос.” (Гал. 2:20) Удасканаленых такім чынам Хрыстос лічыць не проста Сваімі сябрамі або братамі, а прызнае іх чальцамі Свайго цела. Таму зь вышыні Крыжа Ён казаў Боскай Маці аб эвангелісьце Яне: “Жанчына! вось, сын Твой”, а Яну “вось, Маці твая!” (Ян. 19:26–27)

Такім чынам, Каляды шырока адчыняюць чалавеку дзьверы для таго, каб стаць Хрыстом і богам па мілаце, і менавіта дзеля гэтага “сьвяткуе ў радасьці ўсё тварэньне, і нябёсы зь намі вяселяцца” (вершыра на хваліце 28 сьнежня) у гэты вызначальны і выратавальны дзень

З гэтымі радаснымі і усяляючымі надзею словамі, зь цёплымі сьвяточнымі віншаваньнямі і сардэчнымі патрыяршымі пажаданьнямі мы зьвяртаемся зь нагоды “галоўнага сьвята” зь асьвячонай катэдры Сусьветнага Патрыярхату на Фанары да усіх у міры ветлівым і жаданым дзецям найсьвяцейшай Маці-Царквы, да сьвятароў усіх ступеняў, манахаў і парафіянаў, кіруючым і падпарадкаваным, малым і вялікім, да усіх, хто знаходзіцца ў пошасьцях, скрухі, галечы і выпрабаваньнях.

Хай які нарадзіўся ў пячоры і ў ясьлях ляжаўшы Прадвечны Сын Божы і дзеля нас Сын Чалавечы зробіць усіх нас годнымі Сваёй замілаванай любові і Свайго сьвятога і палонячага домабудаваньня у целе!

+ Патрыярх Канстантынопальскі Варфаламей.

Фанар, Нараджэньне Хрыстова, 2009 год.


ВОБРАЗ ХРЫСТА (працяг)

Калі праведнасьць ваша не пераважыць праведнасьці кніжнікаў і фарысэяў, дык ня ўвойдзеце вы ў Царства Нябеснае.

(Мц. 5:20)

Царства Нябеснае ёсьць той вялікі і каштоўны скарб, аб якім узьвяшчаецца нам у Эвангельлі. Але толькі адны дасканалыя праведнікі маюць у ім частку. “Будзьце сьвятыя, таму што Я сьвяты” — сказаў Госпад. Такім чынам, правяднасьць, адчыніўшая нам дзьверы ў гэтае дабрадзейнае Царства Боскае, павінна суцэльна адпавядаць сьвятасьці Боскай. Яна павінна быць дасканалай і, такім чынам, павінна пераўзыходзіць праведнасьць кніжнікаў і фарысэяў. Па словах Хрыста, іх праведнасьць недастатковая для Царства Нябеснага: яны, дзеючы справы закона па літары яго, не хадзілі перад Богам у той праўдзівай, дасканалай любові, якой патрабуе Царства Боскае; такая хада магчыма толькі пры дзеяньні мілаты, падараванай нам у Хрысьце.

Закон дадзены праз Майсея, а мілата і праўда сталіся празь Ісуса Хрыста.” (Ян. 1:17) Закон Майсея, як закон напісаны, ёсьць справа недасканалае, адкрыцьцё недастатковае. Сьвятло яго, не перастаючы быць сьвятлом, саступае, аднак, сьвятлу, якое адкрылася нам ва увасобленым Слове, у Богачалавеку Ісусе Хрысьце, Які ёсьць поўнасьць адкрыцьця Боскага, Слова, што зьмяшчае ў Сабе усё словы Божы. Зь Ім спыняецца усё недасканалае, усё недастатковае. “Не забівай”, — кажа закон, але той яшчэ далёка не сьвяты і не зьдзейсьнены, хто па літары не парушае гэтую запаведзь. Хто толькі настолькі любіць брата свайго, што не забівае яго, таго любоў недастатковая для Царства Нябеснага. Госпад як бы кажа гэтым: ты добра робіш, што не забіваеш брата свайго, бо гэта запаведзь Боская; але ты гэтым не дасягаеш таго, чаго патрабуе закон любові; для уступа ў больш цесныя зносіны з Богам неабходная дасканалая сьвятасьць. Неабходна не толькі не забіваць брата свайго, але і не гневацца на яго дарма; не толькі не зьдзяйсьняць граху на справе, але і ў думках.


МУЧАНІЦА ІЎЛІЯНІЯ НІКАДЗІМСКАЯ

Памяць 21 сьнежня

Сьвятая пакутніца Іўліянія, дачка шляхетнага язычніка Афрыкана, нарадзілася ў г. Нікамідзіі. У дзевяцігадовым веку была заручаная зь нейкім Елеўсіям. Валодаючы глыбокім розумам і схільнай да дабра душой, сьвятая Іўліянія зразумела прывіднасьць і зман паганскай веры. Яна таемна прыняла сьвятое Вадохрышча. Калі наблізілася час вясельля, Іўліянія рашуча адмовілася ад замужжа. Айцец пачаў угаворваць яе не парушаць даўнія заручаны, але, не дамогшыся жаданага, стаў жорстка яе зьбіваць. Затым Афрыкан аддаў дачку на суд эпарху гораду, якім быў Елеўсій, былы жаніх Іўліяніі. Елеўсій горача прасіў Іўліянію выйсьці за яго замуж, абяцаючы не прымушаць яе да зьмены веры. Сьвятая Іўліянія адмовілася і упадабала прыняць пакуты. Сьвятую доўга і жорстка катавалі, але яна пасьля кожнага катаваньня атрымлівала ад Бога вылячэньне і новыя сілы. Катаваньні зьдзяйсьняліся пры вялікім ліку людзей, зь якіх 500 мужчын і 130 жанчын, бачачы непахіснасьць і мужнасьць сьвятой дзевы, цудоўныя вылячэньні яе ад ран, паспавядалі Хрыста. Яны былі абезгалоўленыя, хрысьціўшыся уласнай крывёй. Пераканаўшыся, нарэшце, у поўнай беспасьпяховасьці спроб адхіліць сьвятой дзеву ад яе Нябеснага Жаніха, Елеўсій прысудзіў Іўліянію да сьмерці. Спавядальніца прыняла прысуд з радасьцю і уславіла Госпада, удастоіўшага яе прыняць пакутніцкі вянок. Пакараньне сьмерцю сьвятой пакутніцы Іўліяніі зьдзейсьнілася ў 304 годзе.