Monday, July 27, 2009

ВІЗЫТ ПАТРЫЯРХА ЯК ПРАВЕРКА НА НАШУ ВАШЫВАСЬЦЬ


Як і кожны законапаслухмяны украінскі грамадзянін, я лічу крымінальным злачынствам якія бы то ні было прэтэнзіі на тэрытарыяльную цэласнасьць сваёй дзяржавы. Я лічу, што людзі, якія сьвядома правакуюць канфлікты на рэлігійнай або палітычнай глебе, абавязаныя несьці за гэта крымінальную адказнасьць, незалежна ад сваіх пасад альбо рознага роду імунітэтаў, ад якіх сілаю і уладай дзяржавы Украіна яны могуць быць вызваленыя. Так што калі візы Патрыярха можа мець палітычную глебу, то яго варта і разглядаць уласна як палітычная падзея, падрыхтаванае вызначанай выявай з вызначанай мэтай. Адпаведна сёньня кантроль над гэтым візытам павінен ажыцьцяўляцца, хутчэй, службай бясьпекі Украіны, чым украінскімі рэлігійнымі дзеячамі. І менавіта супрацоўнікі якія адпавядаюць органаў абавязаныя камэнтаваць візыты такога плян. Гэта першае.

Што жа дакранаецца пэўна самога візыту. Безумоўна, як кіраўнік сваёй Царквы, Патрыярх Кірыла мае поўнае права наведваць сваіх вернікаў і маліцца з імі. Ізноў жа мы, як суцэль дэмакратычная і цывілізаваная дзяржава (не ў крыўду Расеі будзь сказанае), павінны падаць яму такую магчымасьць. Раней мы гэта рабілі ў стаўленьні былога рымскага япіскапа Яна Паўла II. А летась – у стаўленьні Сусьветнага Патрыярха Варфаламея і нябожчыка папярэдніка самога Кірылы на маскоўскім патрыяршым пасадзе. Але, як кажуць, тут ёсьць адно "але". Маскоўскі Патрыярх павінен разумець, што ён едзе не да сабе дадому, а ў гасьцях трэба сябе паводзіць адпаведна статуту госьця.

Па кожнай нагодзе я нагадваю суразмоўцам, што наша Царква – УАПЦ - вядзе на афіцыйным узроўні багаслоўскі дыялёг з Маскоўскім патрыярхатам. Гэты дыялёг мы разглядаем як вялікі пазытыўны фактар у рашэньні пытаньня вылячэньня украінскага расколу. Нам бы не жадалася, каб візы Патрыярха Кірылу спыніў гэтае супрацоўніцтва.

Хіба што Яго сьвятасьць прывязе нам Томас аб аўтакефаліі, які і ў гэтым выпадку таксама не будзе кананічным, паколькі гэта мы павінны даваць ім яго, а не яны нам. Таму што Кіеўская Царква зьяўляецца маці для Маскоўскай. Гэта аксіёма, якая нават не абмяркоўваецца разумнымі людзьмі.

У той жа час нават сярод вернікаў нашай Царквы маецца значная частка духавенства і парафіян, якая асуджае імпэрскія амбіцыі Масквы, што імкнецца праз царкоўныя пытаньні вырашаць уласныя палітычныя праблемы. Такім чынам, нават калі наша герархія аднагалосна падтрымае гэты заклік, то не факт, што народ не выступіць супраць яго. Першым чынам, мы шукаем хрысьціянскай любові і аднадумства. Жадаецца данесьці людзям простую і відавочную ісьціну аб тым, што праблемы нашы паўсталі не толькі з-за вонкавых ворагаў, а і ў выніку уласных асабістых недахопаў.

Ужо шмат гадоў каталікі Расеі не могуць дачакацца візыту ў сваю краіну Папы Рымскага, паколькі супраць гэтага катэгарычна выступае Маскоўская патрыярхія. Усе матывы адмовы ў візыце зводзяцца да таго, што нібы такі візы прынясе людзям больш злога, чым дабра, пасее варожасьць паміж праваслаўнымі і каталікамі адзінай Расійскай Фэдэрацыі. І вось, датычна ліпеньскага візыту Патрыярха Кірылы я бы мог сказаць нешта падобнае. Пасьля апошніх газавых канфліктаў, якія, дарэчы, яшчэ не спыніліся, паміж нашымі народамі сёньня склаліся вельмі няпростыя адносіны. Я ужо не кажу аб Крыме, флёце, двухмоўі і падобных рэчах.

Дык вось, сёньня досыць маленькай іскрынкі, каб гэтае супрацьстаяньне узмацнілася, раскалоўшы паміж сабой не толькі дзьве суседнія краіны, але і само праваслаўнае грамадзтва ў межах Украіны. Баюся, што за гучнымі лёзунгамі тыпу "Не прымеце нашага Патрыярха, не будзе вам і нашага газу" хаваецца крыніца новых рэлігійных і палітычных сутыкненьняў і супярэчнасьцяў. З гэтага пункта гледжаньня візы Патрыярха вельмі небясьпечны. Патрыярх (прынамсі, менавіта гэты) – не толькі уласна рэлігійная асоба, колькі адзін з найуплывовых на сёньня стратэгаў і тактыкаў па выкананьню пляна Крамля.

Я выдатна разумею мэту розных спроб, прадпрымаемых нацыянальна і патрыятычна налаштаванымі коламі, выказаць свая незадаволенасьць заплянаваным візытам. Гэтыя людзі маюць не толькі абгрунтаваную уласную пазыцыю, але і поўнае права на яе, паколькі яны фактычна нясуць адказнасьць за будучыню украінскай Царквы і украінскага народа. Як для нашай мэнтальнасьці, так і з пункта гледжаньня апостальскага разуменьня асноў эклязіялёгіі і рэлігійнага жыцьця менавіта людзі складаюць Царкву. Ні Папы, ні Патрыярхі, ні япіскапы не зьяўляюцца Царквой самі па сабе. У нас нават ёсьць строгая кананічная забарона сьвятарам служыць літургію ў пустым храме. Царква – гэта, першым чынам, народ Божы. І калі яго ігнараваць, то мы немінуча упадзем у ерась і адмаўленьне самой прыроды Цэрквы. Саборнапраўнасьць – гэта падмурак і адна з найболей характэрных рыс украінскай Царквы. Таму што народ – гэта голас Царквы.

Што жа датычыцца канкрэтна прэс-канфэрэнцыі ў УНІАНі, то мне здаецца, я ведаю, за чый рахунак быў гэты банкет і каму выгодна прапагандаваць нянавісьць паміж людзьмі. Сёньня ў нашай краіне шмат складаных праблем у адносінах з расійскай Царквой, якія варта бы вырашыць у першую чаргу. Пры гэтым падкрэсьліваю, вельмі шматлікае ў рашэньні гэтых праблем залежыць ад самога народа. Не ад міністраў, дэпутатаў, не ад так званай інтэлігенцыі. Вырашыце іх, гэтыя пытаньні, і вы выразна усьвядоміце, што гэты “кароль” зусім не страшны, а голы.

Скажыце, што страшней для нашага народа: калі ў дзяржаве існуюць тры Ўкраінскія Цэрквы або візыт палітычнага дзеяча ў куколі? Няўжо гэта нармалёва, баяцца гэтага візыту? Для чаго "на законных падставах" падманваць народ, завучы чорнае белым, а белае чорным? Жадаеце змагацца з Маскоўскім Патрыярхам? Змагайцеся за то, каб Рускай Праваслаўнай Царкве ва Ўкраіне вярнулі яе гістарычны назоў, а Ўкраінскай Царквы пакінулі сваё. А то народ ходзіць ашуканы.

Жадаеце змагацца? Змагайцеся за тое, каб улада вярнула нашаму народу нашы сьвятыні – Пачаеўскую і Кіева-Пячорскую лаўры. Гэтыя рэчы на самай справе важнейшыя, чым бессэнсоўнае пікетаваньне Патрыярха Кірыла. Калі мы, украінцы, самі зможам абараніць свае правы ва уласнай хаце, то нам ніхто не будзе страшны – ні Кірыла, ні Бенядыкт. Калі мы сёньня будзем паважаць самі сябе, не даваць суседзям-дабрадзеям пляваць сабе ў талерку, то ў нас зьявіцца будучыня. А калі зьмірымся, будуць нам пляваць і далей. Маскве гісторыю пад сябе перапісваць нескладана: маецца больш за 70-летні досьвед.

Усё справы, тым больш царкоўныя, трэба рабіць цывілізавана і са страхам Боскім. Расея дагэтуль лічыць, што чыньнік сьмерці Алексія II зьвязаны менавіта з яго фатальным кіеўскім візытам. І хоць асабіста я не адважыўся бы так сьцьвярджаць, усё ж буду досыць цынічны для таго, каб зрабіць выснову: Кірыла так хутка не выйдзе з гульні. Сьмяротны бой, які прайграў яго папярэднік, зараз ужо ён павінен канчаткова выйграць. Прычым выключна і толькі з абсалютнай перавагай. Уладаньне фармальным тытулам ён, вядома жа, не памяняе на уладаньне рэальнай уладай над Кіевам. І аб гэтым неабходна памятаць усім, хто заве сябе праваслаўнымі. І тым больш усім, хто заве сябе украінцамі.

Пратаярэй Яўген Заплетнюк

ЗАЯВА КІРАЎНІКА УКРАІНСКАЕ АЎТАКЕФАЛЬНАЕ ПРАВАСЛАЎНАЕ ЦАРКВЫ МІТРАПАЛІТА МЯФОДЗІЯ АДНОСНА ВІЗЫТУ ВА ЎКРАІНУ ПАТРЫЯРХА МАСКОЎСКАГА І ЎСЁЙ РУСІ

З 27 ліпеня па 5 жніўня гэтага году па запрашэньню Кіраўніка Сьвяцейшага Сыноду УПЦ ва Ўкраіну прыбывае Сьвяцейшы Патрыярх Маскоўскі і ўсёй Русі Кірыл. Украінская Аўтакефальная Праваслаўная Царква з належнае пашанай ставіцца да ЎПЦ пад амафорам Сьвяцейшага Мітрапаліта Ўладзіміра. Мы паважаем жаданьне і права сьвятакіраўніцтва і вернікаў гэтае Царквы запрасіць ва Ўкраіну Сьвяцейшага Патрыярха Маскоўскага і падзяліць з ім радасьць малітвы і зносін.

З агляду на гэта, Украінская Аўтакефальная Праваслаўная Царква заклікае сьвятароў і вернікаў нашай Царквы з разуменьнем і талерантнасьцю паставіцца да высокага царкоўнага госьця, які вандруе па Ўкраіне. Будзем гасьцінымі! Устрымаемся ад любых дзеяў, якія здольны разбурыць занадта слабы канфэсійны мір ва Ўкраіне.

Япіскапат, сьвятарства і вернікі Ўкраінскае Аўтакефальнае Праваслаўнае Царквы пакладаюць надзею на гэты візыт Сьвяцейшага патрыярха Кірыла, які толькі нядаўна стаў кіраўніком Рускай Праваслаўнай Царквы. Мы молімся, каб гэта пілігрымка да Сьвятой Кіеўскай Зямлі зрабілася для новага Кіраўніка Рускай Царквы крапкай адліку для вырабленьня новай – вольнай ад ідэалягічных стэрэатыпаў – погляду Маскоўскага Патрыярхату адносна ўкраінскага царкоўнага пытаньня. Мы спадзяемся, што знаходзячыся ва Ўкраіне і размаўляючы з нашымі суайчыньнікамі, Сьвяцейшы Патрыярх Кірыл здолее асабіста пераканацца ў тым, што адзіным рэальным шляхам пераадоленьня расколу ёсьць поўны міжюрысдыкцыйны дыялёг і стварэньне ва Ўкраіне адзінай Памеснай Праваслаўнай Царквы.

Мы глыбока шануем Сьвяцейшага Мітрапаліта Ўладзіміра, цэнім яго самаахвярную працу з вылячэньня царкоўнага падзелу і заўсёды памятаем словы сьветлай памяці Сьвяцейшага Патрыярха Мсьціслава адносна паўнаты ЎАПЦ: “калі Вы жадаеце незалежнасьці і еднасьці Ўкраінскай Царквы, тады вядзіце перамовы з мітрапалітам Уладзімірам”. Адначасна мы ўпэўнены, што пераадоленьня падзелу зробіцца магчымым тады, калі мы адмовімся тлумачыць еднасьць Царквы выключна ў адміністрацыйным аспэкце, калі мы зразумеем, што поўная кананічная незалежнасьць – гэта не падзел праваслаўных народаў Украіны і Расеі, а, наадварот, аптымальны варыянт аб’яднаньня ўсіх праваслаўных хрысьціян Украіны вакол агульнай Еўхарыстычнае Чары.

Бог стварыў гэты сусьвет разнастайным. У ім няма аднолькавых народаў альбо культур. І ў гэтым каштоўнасьць сусьвету ў вачах Боскіх. Мы ўсе адрозьніваемся адзін ад аднаго, але нас аб’ядноўвае Хрыстос і Ягоная Царква, прынцыпам жыцьця якой ёсьць “адзінства ў разнастайнасьці”. Таму мы заклікам Рускую Праваслаўную Царкву і расейскі народ цалкам да дыялёгу і павагі да нашага культурнага, царкоўнага і дзяржаўнага сувэрэнітэту.

Украінская Царква ёсьць прамым і непасрэдным спадкаемцам Царквы Кіеўскай Русі. Мы – спадкаемцы дабраслаўленьня сьвятога апостала Андрэя Першпакліканага і і Хросту сьвятога князя Ўладзіміра. Апрача таго, старажытная Ўкраінская Царква зьдзясьняе сваё служэньне сярод народу, які ў працяг тысячагодзьдзяў стварыў уласную культуру і ўласныя дзяржаўныя традыцыі. Мы жывем ва ўласнай дзяржаве – дзяржаве, якая была дадзена нам Самім Богам, паколькі мы атрымалі яе як падарунак, мірным і бязкроўным шляхам. Гэта, і шмат іншых падстаў, сьведчыць аб тым, што наша прага поўнай кананічнае незалежнасьці – не наша прымха альбо выява ўладалюбасьці, а законнае жаданьне, што цалкам адпавядае кананічнае традыцыі Царквы.

Мы не прагнем, каб наша царкоўная незалежнасьць прынізіла веліч Расейскай Царквы. Аўтакефалія не ёсьць для нас сынонімам вядомага лёзунга М. Хвалявога “гэць ад Масквы!” Мы не разглядаем аўтакефалію як інстытут падзелу альбо аддзяленьня. Мы прагнем еднасьці. Мы жадаем, каб кананічна прызнаная праваслаўным сьветам адзіная Памесная Праваслаўная Царква зрабілася для нашага народу тым сьвятым асяродкам, вакол якога аб’яднаецца Правабярэжная і Левабярэжная Ўкраіна.

Ідэя стварэньня Кіеўскага Патрыярхату нарадзілася не ў 1992 годзе, калі ад УПЦ аддзяліўся Мітрапаліт Філарэт. Гэта ідэя крочыць яшчэ з часоў сьвяціцеля Іларыёна, аўтара слаўнага “Слова аб законе і дабрыні”, які змагаўся за незалежнасьць Кіеўскай Царквы і стварыў арыгінальную філязофскую канцэпцыю падобнай незалежнасьці. Гэта ж ідэя надыхала праваслаўную грамаду Ўкраіны ў часы сьвяціцеля Пятра Магілы. Менавіта ёй надыхала і пакаленьне растрэляных герархаў, што змагаліся за царкоўную незалежнасьць у 20-30 гадах мінулага стагодзьдзя.

Царква і яе герархі мусяць стаяць па-за палітычнымі працэсамі. І мы прагнем, каб Царква зьяўлялася вольнай ад сьвецкай ідэалёгіі і ўплыву, каб у ёй не было падзелаў на палітычным альбо нацыянальным грунце. Аднак мы перакананыя, што аб’яднаць праваслаўных хрысьціян Украіны ў ХХІ стагодзьдзі здолее толькі Памесная Царква – раўнапраўная Царква – Сястра ў сям’і Памесных Праваслаўных Цэркваў.

Больш трэці праваслаўных парахфій ва Ўкраіне сёньня належыць УПЦ Кіеўскага Патрыярхату і Ўкраінскай Аўтакефальнай Праваслаўнай Царкве. Гэта каля пяці з паловай тысяч парахфій. І хоць, на жаль, сёньня аўтакефалію нашай Царквы не прызнаў праваслаўны сьвет, працэс росту незалежнага Ўкраінскага Праваслаўя не спыняецца. Ігнараваць погляд грамад, рабіць выгляд, што нас не існуе альбо што наша існаваньне абумоўлена міфічнае падтрымкай дзяржавы альбо палітычных сіл, магчыма толькі сьвядома не жадаючы бачыць жыцьцё такім, якім яно ёсьць. Украінскі аўтакефальны рух нарадзіўся ў неспрыяльных умовах былога СССР. Мы існавалі і будавалі сваё царкоўнае жыцьцё ў працягу ўсіх гадоў украінскай незалежнасьці, не зважаючы на палітычныя абставіны, якія часта былі ў край неспрыяльнымі для царкоўнага руху за аўтакефалію, і, у прыватнасьці, для Ўкраінскай Аўтакефальнай Праваслаўнай Царквы.

Мы разумеем складанасьць становішча ва Ўкраінскай Праваслаўнай Царкве, дзе сёньня існуюць як прыхільнікі, так і праціўнікі поўнай кананічнай незалежнасьці. Больш таго, памятая досьвед 1992 года, мы лічым, што ўсе рашэньня адносна кананічнага статусу Ўкраінскае Царквы маюць прымацца япіскапатам саборна і без зьнешняга ціску. Аднак, мы заклікаем Сьвяцейшага Патрыярха Кірыла і япіскапат Рускай Царквы адказна паставіцца да пытаньня расколу ва Ўкраіне. Кожны дзень, пакуль трывае канфлікт паміж Маскоўскім Патрыярхатам і ўкраінскім аўтакефальным рухам, у нашай краіне памнажаецца колькасьць пратэстанцкіх грамад. Так званыя намінальныя праваслаўныя расчароўваюцца ў падзеленым праваслаўі і пераходзяць да пратэстанцкіх грамад. Украіна паступова ўваходзіць у час найноўшай рэфармацыі. Найблізкім часам пратэстанцкая дэнамінацыі ўжо здолеюць скласьці новую рэлігійную большасьць у краіне. А мы, падзеленыя і пасвараныя праваслаўныя герархі, да сёньня не здольныя прыйсьці да агульнага погляду на будучыню Праваслаўнай Царквы ва Ўкраіне.

У такіх умовах мы не маем маральнага права адкладаць дыялёг і аб’яднаньне на будучыню. Працэс кансалідацыі Ўкраінскага Праваслаўя мусіць распачацца неадкладна. Інакш кожны з нас будзе несьці адказнасьць за тое, што на мяжы тысячагодзьдзя праз падзел Праваслаўнай Царквы Ўкраіна згубіць сваю праваслаўную ідэнтычнасьць. Украіна стамілася ад царкоўных падзелаў і барацьбы амбіцый. Сёньня надышоў час аб’яднаць намаганьні дзеля таго, каб Украіна засталася краінай з праваслаўнай культурнай традыцыяй. Мы чакаем, што візыт Сьвяцейшага Патрыярха Кірыла ва Ўкраіну дапаможа нам на новым узроўні працягнуць дыялёг аб будучыне Ўкраінскай Царквы. Спадзяемся, што гэты візыт паспрыяе дыялёгу і аб’яднаньню Ўкраінскага Праваслаўя. Бачачы ў Сьвяцейшым Кірыле постаць, якая мае значны ўплыў на сучаснае расейскае грамадства, мы спадзяемся, што ён паспрыяе нашым народам вызваліцца ад ідэалягічных абмежаваньняў і будаваць адносіны на грунце ўзаемнай павагі.

+ Мяфодзій

Кіраўнік Ўкраінскай Аўтакефальнай Праваслаўнай Царквы.

Кіеў, 20 ліпеня 2009 л.Б.

http://uaoc.net/?p=2683