Monday, November 30, 2009

АБ КАЛЯДНЫМ ПАСЬЦЕ

Антоній, мітрапаліт Суражскі

У гэтыя дні паста, якія прывядуць нас да урачыстасьці Увасабленьня Госпада, Царква, словамі Самога Хрыста, сурова і ясна нас перасьцерагае. У сёньняшняй прыпавесьці аб багатым вар'яце Хрыстос кажа аб перапоўненых сьвірнах матэрыяльных выгод; але мы усё багатыя вельмі па-рознаму, і не абавязкова ў першую чаргу матэрыяльна. Як мы цьвёрда спадзяемся на узаемаадносіны нашы з Богам, якую надзейную апору знаходзім у эвангельскіх словах, словах Самога Хрыста, вучэньні апосталаў, нашай Праваслаўнай веры! І чым даўжэй мы жывем, тым больш назапашваем думак, ведаў, і самі сэрцы нашы становяцца багацей і багацей пачуцьцямі ў адказ на прыгажосьць Боскага слова. Але ратуе нас не гэта; ратуе нас сіла Боская, дабрыня Боская, якая паступова вучыць нас і можа ачысьціць і зьмяніць нас. Але хоць Бог падае нам Сваю дабрыню неабмежавана, мы-та апынаемся здольныя прыняць дарункі Боскія толькі ў вельмі малой меры. Мы амаль няздольныя адчыніць ёй сваё сэрца; рашучасьць здраджвае нам; у нас бракуе адвагі крочыць тым жа шляхам, які мы самі абралі, таму што ён такі выдатны і жыватворчы.

Апостал Павел дае нам выява: мы падобныя зьніклым галінкам, прышчэпленым, рана да раны, на жыватворчае дрэва, якое ёсьць Хрыстос. Так, мы прышчэпленыя, - але колькі жыватворчых сокаў зможа пракрасьціся ў судзіны галінкі? Колькі жыцьця будзе дадзена і прынята? Гэта залежыць ад таго, наколькі адчынены судзіны галінкі і колькі сокаў зможа цечы ў іх вольна, – гэта залежыць ад нас.

Цяпер надыходзіць час паста і сабранасьці, якое прывядзе нас і паставіць тварам да твару перад Богам, прыйшоўшым у целе, каб выратаваць нас. Але Яго прыход - таксама і суд, таму што нельга сустрэць Бога і не апынуцца перад судом. І вось, ці знойдзецца ў нас штосьці агульнае, якое радніць нас зь Сынам Боскім, Які па ахвярнай, крыжовай любові аддае Сябе ў нашы рукі? Або прыйдзецца нам устаць перад Ім і сказаць: я атрымаў усе Твае падарункі, але не прынёс плёну, – як чалавек з прыпавесьці, які атрымаў талент і схаваў, закапаўшы ў зямлю? Ці будзем мы, як запрошаныя на шлюбны баль царскага сына, якія адмовіліся прыйсьці: адзін – таму што купіў поле; ён жадаў стаць землеўладальнікам, але зямля заняволіла яго; або іншы, у якога было справа на зямлі, і яму некалі было адцягнуцца ад сваіх заняткаў дзеля Богу, дзеля таго, каб пабыць зь Ім. Або як той, які знайшоў сабе жонку па сэрцы, і ў яго сэрца не засталося месца, каб падзяліць радасьць царскага жаніха?

Прыпавесьць гэтая будзе чытацца ў канцы каляднага посту, перад самым прыходам Выратавальніка, і як мы да яе падрыхтуемся? Будзем зьбіраць далей і далей, не прыносячы плёну?

Пост не азначае, што трэба яшчэ настойлівей, чым звычайна, прасіць у Бога; пост не азначае, што трэба прыходзіць да Прычасьця больш звычайнага. Пост гэты час, калі мы павінны устаць перад тварам суду Боскага, услухацца ў голас свайго сумленьня – і устрымацца ад Прычасьця, калі мы не можам прылучыцца годна. А прылучыцца годна азначае, што перад кожным Прычашчэньнем мы павінны памірыцца з тымі, з кім мы ў разладзе; мы павінны спыніцца на думках нашага розуму і сэрца, выкрываючых нас у здрадзе Богу і нявернасьці людзям – і зрабіць нешта ў гэтым кірунку; мы павінны пагадніцца з Богам Жывым, каб не апынулася, што Ён паміраў за нас дарма. Таму задача наша цяпер складаецца ў тым, каб глыбока задумацца аб сабе саміх, падвергнуць сябе бязьлітаснаму, строгаму суду і падысьці да Прылучэньня праз споведзь, праз пакаяньне, праз дбайнае выпрабаваньне уласнага жыцьця, так, каб не апынуцца асуджанымі, прыступіўшы нядбайна да Сьвятой Трапэзы.

А гэта прадугледжвае некалькі простых, але неабходных рэчаў: нельга прыступаць да Прычасьця, спазьніўшыся да пачатку літургіі; нельга прыступаць да Прычасьця, не прыгатаваўшы сябе, на працягу усяго папярэдняга тыдня, малітвай, выпрабаваньнем сумленьня, Правілам перад Прычашчэньнем. Калі Правіла занадта доўга, каб прачытаць яго ў суботу увечар пасьля усяночнай, малітвы яго можна падзяліць на увесь тыдзень, далучаючы іх да правіла вячэрніх і ранішніх малітваў. Ва усякім разе дысцыпліна, якая патрабуецца ад нас заўсёды, павінна выконвацца ў гэтыя дні яшчэ больш строга. І Праваслаўная Царква вучыць, што жадаючыя прыступіць да Дзеепрыметніка павінны прысутнічаць на усяночнай у суботу вечарам, так, каб падрыхтавацца да сустрэчы з Госпадам у дзень Яго Уваскрошаньня.

Гэта усё – не проста фармальныя дысцыплінарныя “правілы”; гэта заклікі, якія вядуць нас за руку ў глыбіні духоўнага жыцьця, да больш годнай – або, хоць бы, меней нягоднай сустрэчы Госпада.

Уступім таму цяпер у Калядны пост і прыгатуем сябе строгай дысцыплінай розуму, уважліва выпрабоўваючы рухі сэрца: як мы ставімся да іншых, да сабе і да Бога, як мы вучымся ў Царквы малітве, глыбокай пашане і паслухмянству Боскім запаведзям?

І паставімся таксама больш уважліва, чым мы гэта робім звычайна, да захаваньня фізычных правіл паста. Яны разьлічаныя на то, каб дапамагчы нам атрэсьці расслабленасьць і патоля сваім слабасьцям, абудзіць у нас чуласьць і бадзёрасьць, не даць нам закасьцянець у нашай прызямлёнасьці, якая мяшае нам узьняцца да Бога.

Выконвайце гэтыя правілы, рыхтуйцеся уважліва праз увесь Калядны пост, чакаючы прышэсьця Госпада, але не пасіўна, а ў тым стане сабранага няспаньня, зь якім гадзіньнікавай на варце чакае прыбыцьці свайго Цара. Будзем памятаць, што знаходзіцца ў прысутнасьці Боскім – найвялікшы гонар, самае сьвятое, што зь намі можа здарыцца; гэта не “права” наша, а найвялікшы гонар, якой Бог нам аказвае, і будзем трымаць сябе адпаведна. Амін!


КАЛЯДНЫ ПОСТ

Глядзіце ж за сабою, каб сэрцы вашы не абцяжарваліся абжорствам і п'янствам і клопатам будным, і каб дзень той не застаў вас зьнянацку

(Лк. 21:34)

Калядны пост папярэднічае вялікую падзею увасабленьне Выратавальніка на зямлі. Усталяваньне Каляднага посту адносіцца да першых стагодзьдзяў хрысьціянства. Ужо з чацьвёртага стагодзьдзя сьвв. Амуросій Мэдзіяланскій, Філястрый, вялебны Аўгустын згадваюць у сваіх працах Калядны пост. У пятым стагодзьдзі аб старажытнасьці Каляднага паста пісаў сьв. Леў Вялікі. Першапачаткова Калядны пост доўжыўся сем дзён. На саборы 1166 году, які адбыўся пры Канстантынопальскім Патрыярху Луке і візантыйскім імпэратары Мануіле, усім хрысьціянам пакладзена было захоўваць пост перад вялікім сьвятам Нараджэньня Хрыстовага на працягу сарака дзён.

Калядны пост пачынаецца 15 (28 па новым стылі) лістапада і працягваецца да 25 сьнежня (7 студзеня па новым стылі). Ён доўжыцца сорак дзён і таму завецца ў Царкоўным Статуце Четырохдзесятніцай, гэтак жа як і Вялікі пост. Бо запусткі на пост прыходзіцца на памяць сьв. апостала Піліпа (14 лістапада па старым стылі), то гэты пост таксама завецца Піліпавым.

Навошта ўсталяваны Калядны пост?

Калядны пост асьвячае апошнюю частку году і служыць нам для падрыхтоўкі да сьвяткаваньня Нараджэньня Хрыстовага. Ён усталяваны для таго, каб мы з чыстым сэрцам і душой маглі поўныя глыбокай пашаны сустрэць зьявіўшагася ў сьвет Сына Боскага. Дні паста вырываюць чалавека зь мітусьні будняў, патрабуюць ад яго чыстага жыцьця для Бога.

Посьцячы целам, у той жа час неабходна нам пасьціцца і духоўна. Сьвц. Васіль Вялікі кажа: “Ты посьціш? Нагадуй галодных, напаі прагных, наведай хворых, не забудзься зьняволеных у вязьніцы, пашкадуй змучаных, суцеш скарбутных і тых, што плачуць; будзь літасьцівы, рахманы, добры, ціхі, спачувальны, незлапомны, набожны, каб Бог прыняў пост твой і ў багацьці дараваў плод пакаяньня. Посьцячы такім чынам, пастом спрыяльным, выдаляючыся ад усякага граху, мы выконваем набожны абавязак праваслаўнага хрысьціяніна”.

Пост цела без посту духоўнага нічога не прыносіць для выратаваньня душы, нават наадварот, можа быць і духоўна шкодным, калі чалавек, устрымліваючыся ад ежы, пранікаецца прытомнасьцю уласнай перавагі.

Праўдзівы пост зьвязаны зь малітвай, пакаяньнем, устрыманьнем ад злых спраў, выкараненьнем запалу і заган, прабачэньнем крыўды, выключэньнем брудных спраў. Пост цела не мэта, а сродак зьмірыць сваё цела і ачысьціцца ад грахоў. Без малітвы і пакаяньні пост становіцца усяго толькі дыетай.

Статут аб пасьце

Статут Царквы загадвае устрымлівацца падчас пастоў: “Усё набожна трымаючыя пост строга павінны выконваць статуты аб якасьці ежы, гэта значыць устрымлівацца ў пасьце ад некаторых страў не як ад кепскіх (ды не будзе гэтага), а як ад непрыстойных у час посту і забароненых Царквой. Стравы, ад якіх павінны устрымлівацца ў пост, гэта: мяса, сыр, каровін алей, малако, яйкі, а часам і рыба, гледзячы па адрозьненьню сьвятых пастоў”.

Правілы устрыманьня, загаданыя Царквой у Калядны пост, не гэтак строгія, як у Вялікі і Усьпенскі, і супадаюць з патрабаваньнямі Пятровага посту. У аўторак, чацьвер, суботу і нядзелю дазволенае прымаць ежу з расьлінным алеем. Рыба падчас Каляднага паста дазваляецца ў суботнія, нядзельныя дні і вялікія сьвяты, напрыклад, у сьвята Увядзеньня ў храм Усясьвятой Багародзіцы, у храмавыя сьвяты і ў дні памяці вялікіх сьвятых, калі гэтыя дні прыходзяцца на аўторак або чацьвер. Калі жа сьвята прыходзіцца на сераду або пятніцу, то дазвол паста пакладзены толькі на віно і ялей. З 20 па 24 сьнежня (2 6 студзеня новага стылю) пост узмацняецца, і ў гэтыя дні нават у суботу і нядзелю рыба не дабраслаўляецца. Паміж тым, менавіта на гэтыя дні прыходзіцца сьвяткаваньне грамадзянскага Новага году. І нам, праваслаўным хрысьціянам, варта быць асоба уважлівымі і сабранымі, каб радасьцю, піяцтвам і ужываньнем смачных страў не разбурыць паста.

Посьцячым неабходна памятаць, што устрыманьне ад ежы кожны павінен сувымераць зь уласнымі сіламі і здароўем, са ступеньню сваёй падрыхтоўкі да пасту. Кожны сам павінен вызначыць, колькі яму патрабуецца ў суткі ежы і напояў, а затым патроху памяншаць колькасьць ужывальнай ежы. Жадаючыя пасьціцца павінны папытаць дабраслаўленьне ў духоўніка, абгаварыўшы зь ім строгасьць і меру посту.