НЕАБХОДНАСЬЦЬ ЦАРКОЎНАГА ШЛЮБУ
Шлюб ёсьць таемніца, у якой пры вольным, прад сьвятаром і Царквой, абяцаньні жаніхом і нявестай узаемнай шлюбнай вернасьці, дабраслаўляецца іх шлюбны саюз, як выява духоўнага саюза Хрыста зь Царквой, і просіцца ім дабрыня чыстай аднадушнасьці да дабраслаўлёнага нараджэньня і хрысьціянскага выхаваньня дзяцей.
Праваслаўны катэхізіс
Цяпер, нягледзячы на паўсюднае і масавае вяртаньне людзей да Праваслаўя, нажаль, часта прыходзіцца сутыкацца зь даволі абыякавым стаўленьні сучасных хрысьціян да царкоўнага шлюбу, нярэдка з поўным неразуменьнем яго сэнсу і неабходнасьці.
Паводле вучэньня Царкве, шлюб ёсьць усталяваная Богам таямніца, якоя асьвячае шлюбныя адносіны, робіць шлюбны саюз непарыўным, ускладае на уступаючых у шлюб абавязак клапаціцца адзін аб адным, як аб самім сабе, і выхоўваць сваіх дзяцей у духу веры і хрысьціянскай маральнасьці. 19 стагодзьдзяў хрысьціянскі сусьвет верыў у шлюб як у таемніцу, прызнаваў яго абавязковую сілу, — і як мала было выпадкаў да разводу паміж мужамі, а аб шлюбе так званым грамадзянскім і мовы не было. Сужыцьцё без царкоўнай дабраслаўленьні лічылася найвялікшым злачынствам, і асобы, яго дапускаючыя, падвяргаліся дакорам і пагардзе грамадзтва.
І вось падчас ганеньняў на Царкву ў савецкі час царкоўны шлюб паўсюды быў выцесьнены грамадзянцкім. Бязбожнае грамадзтва сфармавала і адпаведнае дачыненьне да шлюбу. Які вынік? На нашых вачах то муж пакідае сваёй жонку, то жонка зьбяжыць ад мужа, — і гэтыя карціны ні ў каго не выклікаюць здзіўленьні. А “вольны” (ад усялякай маралі) Захад як бы гаворыць: гэта яшчэ не мяжа, развод варта лічыць справай не толькі дапушчальнай, але і карыснай. “Нядрэнна бы раз у 7 гадоў зьмяняць фрызуру і мужа, — раяць сваім кліенткам амэрыканскія псыхолягі, — гэта прынясе новыя адчуваньні ў ваша жыцьцё”.
У сувязі з гэтым узьнікае пытаньне: ці утрымоўвае наогул у сабе грамадзянскі шлюб неабходныя умовы устойлівага шчасьлівага шлюбу?
Каб шлюб, які разумеецца ў яго праўдзівым значэньні, мог быць сапраўды шчасьлівы, для гэтага неабходна каб уступаючыя ў шлюб стала захоўвалі пачуцьцё яго высокай годнасьці і не выпускалі зь думак правоў і абавязкаў, асьвячоных шлюбам. Гэта — узаемнае каханьне ў шлюбе і павага, гэта — не гарачае каханьне, хутка праходзіць, а каханьне, заснаваная на страху Боскам, каханьне ў выяву Хрыста да Царквы, таму Апостал і заклікае: “Мужы, любіце сваіх жонак, як і Хрыстос палюбіў Царкву і аддаў Сабе за яе” (Эф. 5:25).
Такім чынам, муж, па вучэньні слова Боскага, павінен кахаць сваю жонку, як Хрыстос любіць Царкву, г..з. кахаць нязьменна да канца жыцьця, кахаць да гатовасьці пакутаваць і памерці за яе, кахаць і ў тым выпадку, калі бы жонка і не кахала яго, кахаць, каб каханьнем прытуліць яе да сабе. Такое каханьне здольная перанесьці усе нягоды ў жыцьці, у стане загладзіць і непадобнасьць характараў, і рознасьць вонкавых якасьцяў, і розныя недахопы і інш.
З іншага боку, жонцы разам з каханьнем да мужа павінна быць уласьціва падпарадкаваньне. Хоць, па вучэньню слова Боскага, мужу і дадзеная улада, але на гэтую уладу ён павінен глядзець не як на перавагу, а як на абавязак. Першынство уручанае Богам мужу не дзеля зьневажаньня жонкі, не для панаваньня і валадарствы над ёю, а для разумнага, рахманага кіраваньня домам. Ды і як уяўляецца ў Апостала гэтая улада? Самой далікатнай, бескарысьлівай, высакароднай уладай. І на самай справе, якая улада можа быць чысьцей і вышэй валадарства Хрыста над Царквой? Якое дачыненьне можа быць узьнёсьней таго, у якім знаходзіцца Хрыстос і Царква? Тут найшчыльнае сваяцтва, найпоўнае духоўнае яднаньне, самае справядлівае раўнаньне мае рацыю, якое толькі можна уявіць сабе, не зьневажаючы улады і падпарадкаваньня.
А у шлюбе грамадзянскім ці могуць існаваць падобныя адносіны паміж мужамі нязьменна, да канца жыцьця? Без сумненьня, не, — аб гэтым можна судзіць па яго няпэўнасьці і лёгкасьці да скасаваньня.
Людзям гэтага стагодзьдзя вядомы толькі запал, зразумела толькі захапленьне, прыемна адно пачуцьцёвая любоў. Але хвіліны такой любові занадта кароткія і мімалётныя. І вось саюз, пазбаўлены галоўнай замацоўваючай і сьцьвярджаючай яго сілы, распадаецца.
“Ад шлюбу — шчасьця часовае і нават выратаваньне вечнае, — вучыў сьв. Феафан Самотнік. — Таму да яго прыступаць павінна не зь легкадумствам, але са страхам і асьцярогай. Добрым шлюбам дабраслаўляе Бог. Таму: а) будзь набожны, адданы Богу, на Якога спадзяючыся, маліся, каб Сам Ён паслаў іншую палову, добрадагаджальную Яму і выратавальную табе, бы) Шукаючы шлюбнага саюза, не плянуй благіх мэт, альбо гарачую асалоду, альбо карысьць, альбо ганарыстасьць; але — тую адну, якую Бог вызначыў, — узаемную дапамогу ў часовым жыцьці дзеля вечнага, у славу Боскую і дабро іншых, у) Калі знайшоў, прымі як падарунак Божы, з падзякай да Бога, колькі з каханьнем, столькі жа і з павагай да гэтага падарунка.
Калі выбар скончаны, павінна адбыцца спалучэньня, таямнічае ад Бога зьліцьцё духоўна—цялавае.
Натуральны, саюз, па каханьню, ёсьць саюз дзікі, змрочны. Тут ён чысьціцца, асьвячаецца, цверазіцца па малітве Царкве Боскай дабрынёй. Цяжка самому аднаму выстаяць у саюзе дужым і выратавальным. Ніткі існасьці дзяруцца — дабрыня ж няпераадольная. Саманадзейнасьць небясьпечная усюды, тым больш тут... Таму пакорліва, з пастом і малітваю, прыступі да таямніцы” (“Напісаньне хрысьціянскай маралі”).
ШЛЮБ
Калі добрыя дзеці, адпраўляючыся ў які—небудзь невядомы дзеля іх шлях, прыходзяць да сваёй маці і просяць яе казаньня на дарогу дабраслаўленьня, тады далікатная маці, шчыра дабраслаўляючы іх, якіх шчырых пачуваньняў сваіх не выяўляе, якіх сардэчных дабрапажаданьняў пры гэтым не прамаўляе! Гэтак жа робіць усялюбячая маці наша сьв. Царква Хрыстова, калі пакорлівыя дзіцяці яе — названыя жаніх і нявеста — зьяўляюцца ў сьв. храм Божы, шукаючы і просячы яе матчынага дабраслаўленьня на невядомы дзеля іх шлях шлюбнага жыцьця. Чужыя пакуль адзін аднаму, злучаючыся, па указаньню кіраўніка усяго Задума Боскага, у адну пару, жаніх і нявеста уступаюць, сапраўдна, у новая дзеля іх — сямейнае жыцьцё, і таму не ведаюць, што чакае іх наперадзе ў гэтым шлюбным жыцьці: ці радасьць, спакой, альбо якія—небудзь душэўныя трывогі, скрухі. У такім разе дзеля іх патрэбна дакладнае пажаданьне, неабходна праўдзівае указаньне на будучам жыцьцёвым шляху. І вось сьв. Царква, зь любоўю і урачыстасьцю прымаючы ў абдымкі бяручых шлюб дзяцей сваіх, сярод сваіх дабраслаўленьняў якіх кранальных маленьняў не пралівае аб іх, якіх дабрапажаданьняў не узьвяшчае ім! І гэтыя старанныя маленьні свае, гэтыя дабрапажаданьня яна суправаджае урачыстымі і глыбока вызначальнымі абрадамі.
Па царкоўнаму статуце шлюб павінны быць здзяйсьнёны непасрэдна пасьля літургіі (Трэбнік), каб жаніх і нявеста поўным глыбокай пашаны маленьням пад час літургіі, ачышчэньнем сябе праз таемніцу пакаяньня і прычашчэньня найсьвяцейшых Цела і Крыві Хрыстовых годна прыгатаваліся да прыняцьця дабрыні таямніцы шлюбу.
Першая частка таямніцы шлюбу — заручыны.
Жаніх у сьв. храме становіцца па правым, а нявеста па левым баку, — так выконваецца Богам узаконены чын і дабрагоднасьць: муж — галава жонкі і ў парадку стаяньня першынствуе прад сваёю жонкаю. Два пярсьцёнка дзеля заручын лежаць зблізку адзін аднаго на сьв. пасад у адзнаку таго, што дяручыя шлюб даручаюць свой лёс волі Задуму Боскага і ад Госпада, ад Яго сьв. пасаду просяць дабраслаўленьня на свае заручыны. Жаніх і нявеста трымаюць у руках запаленыя сьвечкі, чым сьведчаць, што і падахвочваньні да шлюбу ў іх самыя сьветлыя, чыстыя, вольныя ад заганных разьлікаў, што шлюб ёсьць справа чыстая, сьвятая, якая не баіцца сьвятла, як баяцца гэтага сьвятла грэх і загана. Як сьветла і ярка гараць сьвечкі — так сьветлая, чыстая і цнатліва павінна быць у бяручых шлюб душа; як палымяна гараць сьвечкі — такім палымяным каханьням яны павінны гарэць усё шлюбне жыцьцё адзін да аднаго, да сьв. Цэрквы, іх дабраслаўляючай.
Самыя далікатныя бацькі не могуць пажадаць найлюбым дзецям сваім столькі выгод, колькі просіць ім у Бога сьв. Царква пры зьдзяйсьненьні таемніцы шлюбу. Ледзь толькі жаніх і нявеста уступілі ў храм Божы дзеля просьбы дабраслаўленьня сябе зь вышыняў на шлюбнае жыцьцё, сьв. Царква адразу жа пачынае уздымаць свае маленьня да Госпада, дзе просіць Яго аб бяручых шлюб, каб ім абодвум: падаў Госпад дзяцей дзеля працягу роду; каб паслаў ім каханьня дасканалага, мірнага і ўзаемнадапаможнага; каб захавацца ім у адзінайдумнай і моцнай веры; каб дабраслаўленьня было ім на годнае і набожнае жыцьцё; аб тым, каб Гасподзь Бог падараваў ім шлюб годны і ложа нябрыдотнае.
Затым сьвятар бярэ з пасаду пярсьцёнкі і ускладае на безназоўныя пальцы правай рукі жаніху і нявесьце.
Узяўшы перш пярсьцёнак жаніха, ён тройчы прамаўляе: “Заручаецца слуга Боскі (імя) слуге Боскай (імя)”. Пры кожным вымаўленьні гэтых слоў ён робіць знак крыжа над галавой жаніха і апранае пярсьцёнак. Затым бярэ пярсьцёнак нявесты і прамаўляе, робячы знак крыжа над галавой нявесты тройчы: “Заручаецца слуга Боская (імя) слуге Боскаму (імя)”, і таксама апранае ёй пярсьцёнак на безназоўны палец правай рукі. Затым жаніх і нявеста тройчы абменьваюцца сваімі пярсьцёнкамі.
Пярсьцёнак, па старажытным звычаі, служыў падарункам і сьцьвярджаньнем; трохразовым абменам пярсьцёнкаў запячатваецца і сьцьвярджаецца поўны узаемны давер асобаў бяручых шлюб: ад гэтага часу яны перадаюць адзін аднаму свае правы, гонар і спакой; з гэтых пор яны будуць жыць адзін дзеля аднаго, будуць абменьвацца адзін зь адным усім, — і гэтая узаемнасьць паміж імі будзе сталая, бясконцая (як у пярсьцёнку — крузе — няма канца, так і саюз шлюбны павінен быць вечны, непарыўны). Жаніх, у сьведчаньне свайго каханьня і гатоўнасьці перавагай сіл сваіх дапамагаць немачы жаночай, аддае свой пярсьцёнак нявесьце, а яна, у знак сваёй адданасьці мужу і гатоўнасьці прымаць дапамогу ад яго, свой пярсьцёнак узаемна аддае жаніху.
Пасьля гэтага заручаныя набліжаюцца да аналоя, на якім ляжаць сьв. Евангельле і крыж Хрыстоў; гэтым Царква сьцьвярджае ім, каб на усіх шляхах свайго жыцьця, пры усіх задумах і распачынаньнях яны мелі прад позіркам закон Хрыстоў, напісаны ў Эвангельлі, каб у язвах раскрыжаванага на крыжы Хрыста Выратавальніка шукалі сабе суцяшэньні сярод турбот жыцьцёвых. Пры гэтым св. Царква словамі сьв. Псалмасьпеўцы, які паказвае дабрашчасны стан набожных людзей у іх шлюбным, сямейным побыту, адказвае на пытаньні розуму і сэрцаў бяручых шлюб, што чакае іх наперадзе, якая частка дабрабыту рыхтуецца ім. “Дабрашчасны кожны, хто баіцца Госпада, хто ходзіць шляхамі ягонымі!” (Пс. 127:1), — вось краевугольны камень, вось няўхільная таямніца будучага сямейнага шчасьця, як няўхільна слова Боскае. Такім чынам, праўдзівае шчасьце шлюбнага саюза залежыць ад таго, як сям'я будуць паводзіць сябе ў дачыненьні да Бога і сьв. запаведзяу Ягоных: калі маладыя будуць доабрапакланяцца прад Богам і хадзіць шляхамі Яго, выконваць запаведзі Яго, то Сам Гасподзь д сілаю Сваёй магутнасьці і прамудрасьці будзе уладкоўваць унутраную і зьнешную дабрыню іх жыцьця там, дзе адхіляючыеся ад Бога сустракаюць адны няўдачы і скрухі...
Заручаныя жаніх і нявеста становяцца на адно “падножка” (на разасланы сьвяточны рушнік) у знак таго, што яны павінны будуць падзяляць аднолькавую долю ва усім — як шчасьлівую, так і няшчасную, — і усенародна прад крыжам і Эвангельлем аб'яўляюць сваё добрае і нязмушанае дабраваленьня на уступ у шлюб. Жаніх і нявеста павінны уступаць у шлюб па сузгоднасьці і жаданьню: нязмушанае каханьня іх адзін да аднаго служыць зарукай сямейнага шчасьця ў шлюбе і адным зь найважных умоў законнасьці шлюбу.
Зрэшты, сардэчнае узаемнае збліжэньне жаніха і нявесты, сьцьверджанае словам Боскім (Быць. 24:57—58; 28:1—2), павінна быць асьвячонае дабраслаўленьняй бацькоў і замяняючых месца іх (Судз. 14:1—3). Грэшна робяць дзеці, калі уступаюць у шлюб без дабраслаўленьні сваіх бацькоў: малітвы бацькоў, дабраслаўленьня іх, па сьведчаньню слова Боскага, сьцьвярджае дамы дзяцей (Сір. 3:9), г.з. змацоўвае шчасьце і дабрабыт сямейнага жыцьця дзяцей.
Такім чынам, па выяўленьні жаніхом і нявестаю прад тварам Самога Госпада і прад усёю Царквой сузгоднасьці на уступ у шлюб, слуга алтара Госпада прыступае да зьдзяйсьненьня самога шлюбу. Вуснамі сьвятара ў кранальных малітвах сьв. Царква успамінае Самім Богам дабраслаўлёныя шлюбы сьв. праайцоў нашых і заклікае на бяручых шлюб таго ж дабраслаўленьня Госпада, якога спадабніліся яны, моліць Усявышняга захаваць бяручых шлюб, як захаваныя былі Ной у каўчэгу, Ёна ва улоньні кіта і тры хлопца ў пячы Бабілёнскай, падараваць новай сям'і аднадумства душаў і цела, шматгодзьдзя, вянок неўвядальны на нябёсах, падараваць ад расы нябеснай звыш і ад тука зямнога, віна і ялея і усялякай дабрыні, каб яны маглі, “усялякае самаздаволеньне маючы”, падаваць і патрабуючым. Разам з тым пастыр Цэрквы умольвае Госпада успомніць не толькі саміх бяручых шлюб, а і бацькоў іх, “ведаем малітвы бацькоў сцвярджаюць падмуркі дамоў...”
Але вось надышла найважная, прыўрачыстая, найсьвяцейшая ва усім шлюбная хвіліна. На дабраслаўлёную пару ускладаюцца вянкі — знакі царскай улады, — і гэтым выяўляецца уступаючым у шлюб дабраслаўленьня зрабіцца родапачынальнікамі, як бы князямі дому, царамі усяго будучых нашчадкаў, а разам ускладаецца абавязак карыстацца падараванаю уладай дзеля выгоды падуладных ім. Апроч таго, паколькі ў старажытнасьці вянкамі упрыгожваліся галовы пераможцаў, ускладаньне вянкоў на жаніха і нявесту служыць дзеля іх як бы узнагародай за іх цнатлівае жыцьцё да шлюбу.
“Вянкі, — тлумачыць сьв. Залатавуст, — ляжаць на галовах уступаючых у шлюб на знак перамогі, дзеля таго, каб паказаць, што яны, непераможныя злым запалам да шлюбу, такімі прыступаюць і да шлюбнага ложа, г.з. у стане пераможцаў юрлівасьці цялеснай. А калі хто быў улоўлены юрам, аддаў сябе блудніцам, то дзеля чаго яму, пераможанаму, мець і вянок на галаве сваёй?” На самай справе, што павінны думаць і адчуваць пры ускладаньні вянкоў бяручыя шлюб, якія не захавалі да шлюбу сваёй цноты?.. Павінны пачувацца нявартымі вянкоў, і ў гэтай глыбокім разуменьні уласнай нягоднасьці хай прымуць яны цьвёрды намер згладзіць свае ранейшыя грэхападзеньні пакаяньнем і богадагоджальнымі справамі.
Пры ускладаньні вянкоў на жаніха і нявесту слуга алтара Госпада прамаўляе: “Бярэ шлюб слуга Боскі (імя) слуга Боская (імя)”, “Бярэ шлюб слуга Боскі (імя) слуга Боская (імя)”, і, тройчы (у гонар Сьв. Тройцы) дабраслаўляючы абодвух, тройчы жа абвяшчае таямніцазьвяршальныя словы: Госпадзі, Божа наш, славаю і гонарам вянчай іх! “Гасподзь! — як бы гаворыць гэтымі малітоўнымі словамі сьвятар. — Як гэтая пара упрыгожаная зараз вянкамі, так упрыгожвай шлюбны саюз гэты ва усё жыцьцё іх славаю і гонарам, усімі падарункамі Свайго дабраслаўленьняі: ды ззае новая сям'я ў жыцьці чысьцінёю і сьвятасьцю, як зьзяюць вянкі іх, — і ды будуць годнымі вянкоў нябесных, прыгатаваных у будучым жыцьці пераможцам, перамагаючых нячысьціка сусьвету гэтага і усякую юрлівасьць благую, якія падаюцца за прытрымліваньне шлюбнай вернасьці, за подзьвігі хрысьціянскія”.
Так сьв. Царква таямніча праўдзіва зводзіць на бяручых шлюб дабрыню Усясьвятога Духа, асьвячаючую іх шлюб, натуральнае нараджэньне і выхаваньне дзяцей. З гэтай хвіліны жаніх ёсьць ужо муж сваёй нявесты, нявеста — жонка свайго жаніха; з гэтай хвіліны муж і жонка зьвязаныя непарыўнай сувязьзю шлюбу, па няўхільным слове Хрыста Выратавальніка: “што Бог зьлучыў, таго чалавек хай не разлучае” (Мц. 19:6).
Зараз уступіўшым у шлюб неабходна пазнаць свае абавязкі ў дачыненьні адзін да аднаго, — і вось Царква Хрыстова прапаноўвае ў чытаемам пры шлюбе апостальскім чытаньні праўдзівае вучэньне аб узаемных абавязках мужа і жонкі. Шлюбны саюз, па вучэньню слова Боскага, ёсьць таямніца вялікая (Эф. 5:32), з прычыны таго, што ён уяўляе сабой адбітак, адлюстроўвае ў сабе духоўна дабрадатны саюз Хрыста Выратавальніка зь Царквой. Чыстае, нязьменнае узаемнае шлюбнае каханьне, азначаючы сабой любоў Выратавальніка да Царквы, зЬяўляецца крыніцай усёй шлюбнай дабрачыннасьці, крыніцай узаемнага сямейнага спакою і шчасьця; яна палягчае усе цяжкасьці, скрухі і хваробы шлюбнага стану, — яна дарункі шчасьця узвышае і патрэбы беднаты робіць пераадольнымі. Муж ёсьць галава жонкі, гаворыць сьв. ап. Павел, як і Хрыстос — Галава Цэрквы (23 верш). Але Выратавальнік да таго узьлюбіў Царкву, што аддаў Сябе за яе (25 верш), памёр на крыжы дзеля яе сьвятасьці і безсгрэшнасьці, — так і муж павінен кахаць сваю жонку, як самога сябе (33 верш), павінен кахаць да гатоўнасьці пакласьці, у выпадку патрэбы, самае жыцьцё за сваю жонку, каб падаць ёй праўдзівае выратаваньне. Муж'я павінны кахаць сваіх жонак, як свае цела, вучыць той жа сьв. Апостал: кахаючы сваю жонку кахае самога сябе (28 верш). Такім чынам, муж павінен быць галавой сваёй жонкі, — але не бяздумнай, не маларазумнай, не лёгкаважнай, а галавой разумнаю, думаючай. Муж павінен быць галавой жонкі, — але не дзеля таго, каб мучыць жонку жорсткасьцю, халоднасьцю, надмернымі патрабаваньнямі (жонка ёсьць цела мужа: калі жа галава стане грэбаваць целам, то зьнікне і сама), — а дзеля таго, каб, па слову Боскаму, разважліва паводзіць сябе зь жонкай, як зь найкаштоўнішым сасудам, аддаючы ёй гонар як сонцаспадкаемцы дабрадатнага жыцьця (1 Пёт. 3:7), каб быць заўсёды і усюды узорам дзеля жонкі сваёй і з хрысьціянскаю пакорнасьцю адзначаць і выпраўляць недахопы яе. Муж павінен быць праўдзівым сябрам і апякуном неразлучнай спадарожніцы сваёй, павінен шукаць уцехі сабе і суцяшэньні не на баку, не ў чужых хатах і зборах, а ў сябе дома, каля сваёй жонкі, якая пакінула дом бацькоў сваіх дзеля мужа і усяго чакае ад яго аднаго...
Як Царква падпарадкоўваецца Хрысту, так і жонкі — сваім муж'ям ва усім, як Самому Госпаду (Эф. 5:22, 24), загадвае слова Боскае; але зусім жонка не павінна “ні верхаводзіць над мужчынам, а быць у маўклівасьці. Бо раней створаны Адам, а потым Ева; і не Адам зьваблены, а жонка, звабіўшыся, пераступіла закон.” (1 Цім. 2:12—14). Царква Хрыстова сьвята і богапаслухмяна выконвае волю Госпада, — так павінна паступаць і жонка ў дачыненьні да мужа свайго. Жонка павінна імкнуцца ахоўваць гонар і імя таго, з кім спалучыў яе Усядобры Задумца, прыцягваць да сабе каханьня мужа не пляценьнем валасоў, ні золатам, ні жэмчугам, ні шматкаштоўнай вопраткай (1 Цім. 2:9), а сваёю разумнаю пакорнасьцю, непарушнаю пэўнасьцю, рахманымі намовамі, добрымі распараджэньнямі ў доме і усімі спосабамі, якія падае вялікае імя памагатай мужа.
Іншы павучальны урок выкладаецца парыўу прапанаваным пры шлюбе евангельскім чытаньні аб шлюбе ў Кане Галілейскай. Бедная пара, не якая мела сродкаў прызапасіць досыць віна для пачастунка шлюбных госьцяў, была, аднак, годная таго, каб Сам Гасподзь Ісус Хрыстос зь Маці ушанавалі шлюб Сваёй прысутнасьцю, каб Сама Царыца Нябесная зьвярнула на беднату яе Сваю увага і умаліла Сына Свайго дапамагчы патрэбе маладых цудоўным пераўтварэньням вады ў віно.
Такім чынам, бедната ніколькі не перашкаджае сем'ям хрысьціянскім багацець набожнасьцю: добраўпарадкаванае жыцьцё чалавека, па слове Хрыста, не залежыць ад багацьця яго дому (Лк. 12:15). Калі маладыя будуць лічыць галоўны скарб свой у Боге, калі будуць упрыгожвацца хрысьціянскай набожнасьцю і выконваць запаведзі Хрыстовы ва усе дні жыцьця свайго, то Госпад Бог, “дабраваліўшы у Кане Галілейскім сумленны паказаць шлюб Сваёй прысутнасьцю, Сам абдаруе іх і напоўніць дом іх пшаніцай, віном і ялеям і усялякімі дабротамі, падаруе багаты пражытак дзеля сям'і і дамачадцаў, падаруе Сваё сьвятое дабраслаўленьня на усю працу іх, на вёскі і палі, на дамы і жывёліну іх, каб усё памнажалася і захоўвалася...” (Трэбнік).
Па чытаньні Эвангельля выкладаецца новае навучаньне супругам. Прыносіцца чара з чырвоным віном, сьвятар дабраслаўляе яе і дае бяручым шлюб трохразова смакаваць зь яе ў знак таго, што з гэтага часу ва увесь час наступнага шлюбнага жыцьця усё ў іх павінна быць агульнае, адны жаданьні і намеры, і што усе яны павінны дзяліць паміж сабой напалову: і шчасьце і няшчасьце, і радасьці і скрухі, і працы і супакой, і подзьвігі і вянкі за подзьвігі.
Пасьля смакаваньня з чары пастыр Цэрквы, злучыўшы правіцы парыў і пакрыўшы іх канцом епітрахілі (у знак таго, што яны злучыліся ў Хрысьце, і што муж праз рукі сьвятара атрымоўвае жонку ад самой Цэрквы), трохразова абводзіць маладых вакол аналоя, выяўляючы гэтым абыходжаньнем іх радасьць, духоўную весялосьць. Акрамя таго, бо паўтораны круг заўсёды служыць знакам вечнасьці, кругавобразным абыходжаньнем узяўшыя шлюб выяўляюць знак таго, што яны будуць захоўваць свой шлюбны саюз вечна, пакуль будуць жывыя, і выяўляюць зарок ні пры якіх чыньніках не касаваць шлюбу. Абыходжаньне здзяйсьняецца тройчы ў славу Св. Тройцы, Якая, такім чынам, заклікаецца ў сьведчаньне зароку супругаў.
Пасьля абыходу здымаюцца вянкі зь маладых пры адмысловых прывітаньнях, у якіх слуга Божы жадае ім узьвялічаваньня ад Бога, вясельля, шматлікіх нашчадкаў і захаваньня запаведзяў Боскіх “Узьвялічся, жаніх, як Аўраам, і дабраслаўся як Язэп, і памножся як Якаў, хадзі у міры і рабі ў праўдзе запаведзяў Боскіх. І ты, нявеста, узьвялічся як Сара, і узрадуйся як Рэвека, і памножся як Рахіль, вяселячыся аб сваім мужы, захоўваючы межы закона, бо так дабраваліў Бог”. Затым у двух наступных малітвах: “Божа, Божа наш” і “Айцец, і Сын, і Сьвяты Дух” сьвятар просіць Госпада, дабраславіўшага шлюб у Кане Галілейскай, успрыняць і вянкі маладых нязабруджанымі і бязгрэшнымі ў Царстве Сваім. У другой малітве, чытаемай сьвятаром, які стаіць тварам да схіліўшых галовы маладых, гэтыя прашэньні захоўваюцца імем Усясьвяцейшай Тройцы і сьвятарскім дабраслаўленьням.
Нарэшце, узяўшыя шлюб, муж і жонка, даюць адзін аднаму цалаваньне, — і чын шлюбу сканчаецца.
Вось як усё дабравобразна і да навучаньня нашага здзяйсьняецца ў сьвятадзействе шлюбу, як усё узносіць нас ад зямлі да нябёсаў! Госпад наш Ісус Хрыстос дзеля таго і дабраваліў асьвяціць шлюбны саюз дабрынёй таямніцы, каб супругі хрысьціянскія, уяўляючы таямнічую выяву найсьвяцейшага саюза Яго зь Царквой і ажыцьцяўляемыя дабрынёй таямніцы, упрыгожваліся богападобнымі дасканаласьцямі.
Як жа далёкі павінны быць ад нас усялякі рух нягодны, усякае слова бязьдзейнае, усякая думка хітрая і нячыстая, як поўна глыбокай пашаны і уважліва мы павінны стаяць у храме ў то час, калі просіцца дабраслаўленьня Гасподне дзеля новай пары, калі нябачна зь намі прысутнічае Сам Гасподзь Ісус Хрыстос, падобна таму, як Ён прысутнічаў на шлюбе ў Кане Галілейскай!
На шлюбнай урачыстасьці сьв. Царква дазваляе нам вясельля і радасьць, але жадае, каб радасьць і вясельля нашы былі чыстыя, сьвятыя, годныя той вялікай таемніцы, дзеля якой яны дазваляюцца. “Шлюб і установа на ім (бяседа), — гаворыць Царква Хрыстова ў кіраўніцтва нам, — са усякаю цішынёй і належнай хрысьціянам годнасьцю ў славу Боскую ды бывае, не казасловамі дыябльскімі, ні скаканьням нягодным і п'янкай, што ёсьць дзеі хрысьціянам забароненыя; бо шлюб ёсьць справа сьвятая: таксама і сьвята гэтае здзейсьняць належыць годна”. “Шлюб павінен быць сьвяткуюемы добрагодна, хрысьціянскім чынам, а не паганскім, без песьняў кепскіх і благіх, без крыкаў, садомскае больш, чым хрысьціянскае вясельле выяўляючых; а таксама без чараўніцтва і усякіх кепскіх дзеяньняў”. “Пакліканым на шлюб належыць сьціпла, сапраўды і з глыбокай павагай вячэраць альбо абедаць, як годна хрысьціянам”, — вымавілі старажытныя сьвятыя і боганосьбітныя айцы на саборы. Сьціплае, поўнае глыбокай пашаны наша баляваньне шлюбнае дабраславіў і Сам Госпад, асьвяціўшы шлюб у Кане Галілейскай Сваёй прысутнасьцю і зьдзяйсьненьнем першага цуду. (Сьвятар А. Раждесьцьвенскі. “Сям'я праваслаўнага хрысьціяніна”.)
ПАРАДЫ ЖАДАЮЧЫМ ВЯНЧАЦЦА
Каб шлюб стала сапраўдным сьвятам, запамінальным на усё жыцьцё, неабходна загадзя падбаць аб ягонай арганізацыі. У першую чаргу, узгадніць месца і час зьдзяйсьненьня таямніцы.
У царквах, дзе папярэдні запіс адсутнічае, маладыя дамаўляюцца аб зьдзяйсьненьні таямніцы непасрэдна ў дзень вясельля. Пры гэтым усталёўваецца прыблізны час шлюбу, бо шлюбы, магчыма, пачнуцца толькі пасьля іншых трэбаў. Таксама можна дамовіцца і з пэўным сьвятаром.
У некаторых праваслаўных юрысдыкцыях вянчаньня не зьдзяйсьняецца без сьвядоцтва аб рэгістрацыі ў ЗАГСе, таму ў гэтых выпадках вянчаньня мусіць адбывацца пасьля дзяржаўнай рэгістрацыі.
У першыя стагодзьдзя хрысьціянства шлюб зьдзяйсьнялася непасрэдна за Боскай літургіяй, гэтаму адпавядае і беларуская праваслаўная традыцыя. Саўмеснае прычасьця перад пачаткам шлюбнага жыцьця выключна важна. Таму маладым неабходна выканаць усё неабходнае дзеля прычашчэньня: пост, малітву, узаемнае прабачэньня.
Жадаючы годна прычасьціцца Сьвятых Хрыстовых Таямніц павінен прынамсі за 2—3 дня малітоўна падрыхтаваць сябе да гэтага: больш і стараньней маліцца дома раніцай і увечар, наведваць царкоўныя набажэнствы. Перад днём прычашчэньня трэба абавязкова быць на вячэрняй службе. Да хатніх вячэрніх малітваў дадаецца правіла да Сьв. Прычашчэньня (яно уключае ў сябе каноны: пакутны Госпаду Ісусу Хрысту, малебны да Усясьвятой Багародзіцы, Анёлу Ахоўніку, а таксама Пасьлядоўнасьць да Сьвятога Прычашчэньня). Зь малітвай злучаецца пост — устрыманьне ад шчодрай ежы — мяса, яйкаў, малака і малочных прадуктаў, — а калі сямейнае жыцьцё ужо мае месца — устрыманьне ад шлюбных адносін.
Маладым трэба прыходзіць у храм у дзень вясельля да пачатку службы, нічога не ёсьць, не піць і не паліць напярэдадні, з 12 гадзін ўночы. У храме жаніх і нявеста спавядаюцца, моляцца за літургіяй і прычашчаюцца Сьвятых Таямніц. Адразу пасьля Сьв. Літургіі адбываецца чын вянчаньня. Згодна праваслаўнай традыцыі, калі ў адзін дзень вянчаюцца некалькі пар, кожную пару вянчаюць асобна, у парадку чэргі. Чакаючы сваёй чэргі трэба захоўваць годны спакой і маліцца. Памятайце: Царкоўны статут забараняе адначасна вянчаць некалькі пар! Сучасная практыка Расейскай Праваслаўнай Царквы і некаторых іншых праваслаўных юрысдыкцый вянчаць адначасна некалькі пар ёсьць парушэньням канонаў!
Госьці, згодна беларускай праваслаўнай традыцыі, прысутнічаюць на Літургіі. Але, калі маецца нейкія перашкоды, могуць прыйсьці і непасрэдна на чын вянчаньня.
Заручоныя пярсьцёнкі патрэбна раней перадаць сьвятару на асьвячэньня і дзеля пакладаньня на пасад.
У нявесты абавязкова павінен быць галаўны убор — вэлюм або хустка; касмэтыка і упрыгожваньні — альбо адсутнічаць, або ў мінімальнай колькасьці. Абавязковыя нацельныя крыжыкі дзеля абодвух супругаў. Кожная пара мусіць мець двух сьведкаў, у некаторых праваслаўных юрысдыкцыях альбо мясцовых традыцыях, сьведкі трымаюць вянцы над галовамі бяручых шлюб.
ЦАРКОЎНА—КАНАНІЧНЫЯ ПЕРАШКОДЫ ШЛЮБУ
Умовы зьдзяйсьненьня шлюбу, усталяваныя грамадзянскім заканадаўствам і царкоўнымі канонамі, маюць значныя адрозьненьні, таму не усякі грамадзянскі саюз, зарэгістраваны ў ЗАГСе, можа быць асьвячоны ў таямніцы шлюбу.
Царквой не дапускаецца чацьвёрты і пяты шлюбы; забараняецца уступаць у шлюб асобам, знаходзячымся у блізкіх ступенях сваяцтва. Царква не дабраслаўляе шлюб, калі адзін зь уступаючых у яго (альбо абодва) аб'яўляе сябе перакананым атэістам, прыйшоўшым у храм толькі па патрабаваньні супруга альбо бацькоў. Нельга браць шлюб нехрышчоным.
Нельга вянчаць шлюб, калі адзін зь маладых фактычна знаходзіцца ў шлюбе зь іншай асобай.
Забараняецца шлюб паміж кроўнымі сваякамі аж да чацьвёртай ступені сваяцтва (гэта значыць з траюрадным братам альбо сястрой).
Старажытная набожная традыцыя забараняе шлюбы паміж хроснымі бацькамі і хросьнікамі, а таксама паміж двума успрымальнікамі аднаго дзіцяці. Шчыра гаворачы, кананічных перашкод да гэтага няма, аднак у цяперашні час дазвол на такі шлюб можа быць атрымана толькі ў кіруючага архірэя.
Нельга браць шлюб тым, хто даў раней манаскія зарокі або прыняў пасьвячэньне ў сьвятарскі сан.
У нашы дні Царкву не зьдзяйсьняе дазнаньня аб паўналецьці, псыхічным і фізычным здароўі жаніха і нявесты, добраахвотнасьці іх уступа ў шлюб, бо гэтыя умовы абавязковыя дзеля рэгістрацыі грамадзянскага саюза. Зразумела, схаваць ад прадстаўнікоў дзяржаўных органаў тыя або іншыя перашкоды да шлюбу можна. Але немагчыма падмануць Бога, таму галоўнай перашкодай дзеля зьдзяйсьненьня пазапраўнага шлюбу павінна стаць сумленьне жадаючых узяць шлюб.
Адсутнасьць бацькоўскага дабраслаўленьня на шлюб зьяўляецца вельмі сумным фактам, аднак у выпадку паўналецьця жаніха і нявесты яно не можа перашкодзіць шлюбу. Акрамя таго, часта бацькі—атэісты пярэчаць менавіта царкоўнаму шлюбу, і ў такім разе бацькоўская дабраслаўленьня можа быць заменена сьвятарскім, лепш усяго — дабраслаўленьням духоўніка хоць бы аднаго зь супругаў.
ШЛЮБ НЕ ЗЬДЗЯЙСЬНЯЕЦЦА:
на працягу усіх чатырох шматдзённых пастоў;
— падчас Сырнага тыдня (масьленіцы);
— на Сьветлым (Велікодным) Тыдні;
— ад нараджэньня Хрыстова (25 сьнежня) да Вадохрышча (7 студзеня);
— напярэдадні дванадзесятых сьвятаў;
— па аўторках, чацвяргам і суботам на працягу усяго году;
— Пад час жорсткага пасту прад сьвятамі Адсячэньні галавы Яна Хрысьціцеля і Узьвядзеньні Крыжа Госпада);
— напярэдадні пасадных храмавых дзён (у кожным храме — свае).
Пры надзвычайных абставінах выключэньне з гэтых правілаў можа быць зроблена па дабраслаўленьні кіруючага архірэя.
ЗАБАБОНЫ, ЗЬВЯЗАНЫЯ З ШЛЮБАМ
Перажыткі паганства даюць аб сабе памяць разнастайнымі забабонамі, якія захоўваюцца ў народзе. Так, існуе павер'е, што выпадкова упаўшы пярсьцёнак або згаслая вянчальная сьвечка прадвесьцяць разнастайныя няшчасьці, цяжкае жыцьцё ў шлюбе або раньнюю сьмерць аднаго зь супругаў. Распаўсюджаныя і забабоны, што той з бяручых шлюб, хто першым уступіць на раскладзены рушнік, будзе усё жыцьцё кіраваць у сям'і, а чыя сьвечка пасьля таямніцы апынецца карацей, той і раней памрэ. Некаторыя лічаць, што нельга браць шлюб у траўні, пераймаючы назьве гэтага месяца ў некаторых мовах: “май” — “будзеш потым усё жыцьцё мучыцца!”.
Усе гэтыя выдумкі не павінны хваляваць сэрцы, бо іх творца — сатана, названы ў Эвангельлі “бацькам хлусьні”. А да выпадковасьцяў (напрыклад падзеньне пярсьцёнка) трэба ставіцца спакойна — усялякае бывае.
КАНОН АБ ЖАДАЮЧЫХ УЗЯЦЬ ШЛЮБ ДРУГІ РАЗ
Царква глядзіць на другі шлюб неўхваляльна і дапушчае яго толькі па ласцы да чалавечай нямогласьці. У дасьледаваньне аб другашлюбных дадаюцца дзьве пакутныя малітвы, няма пытаньняў аб дабраахвотнасьці волевыяўленьня. Такі чын зьдзяйсьняецца ў выпадку, калі і жаніх, і нявеста уступаюць у шлюб у другі раз. Калі адзін зь іх бярэ шлюб упершыню, зьдзяйсьняецца звычайны чын шлюбу.
БРАЦЬ ШЛЮБ НІКОЛІ НЕ ПОЗНА
У бязбожны час мноства шлюбных пар утварылася без дабраслаўленьня Царквы, Але бывае, што нявенчаныя супругі усё жыцьцё захоўваюць вернасьць адзін аднаму, выхоўваюць дзяцей і унукаў у міры і згодзе.
Царква ніколі, не адмаўляе ў дабрыні таямніцы, нават калі супругі знаходзяцца на схіле гадоў. Як сьведчаць шматлікія сьвятары, тыя пары, якія бяруць шлюб у немаладым узросьце, парой ставяцца да таямніцы шлюбу сур'ёзьней, чым маладыя людзі. Пышнасьць і урачыстасьць вясельля ў іх замяняецца глыбокай павагай і трапятаньнем перад веліччу шлюбу.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.