Вось, ты стаў здаровы; не грашы болей, каб ня сталася з табою чаго горшага.
Ян. 5:14
Таму і любасна мне ў немачах, … бо калі я нямоглы, тады моцны.
2 Кар. 12:10
На працягу жыцьця шматлікія дні чалавек павінен праводзіць у хваробах, або немачы цела. Як гаворыць прарок Давыд: “Дзён гадоў нашых - семдзесят гадоў, а пры большай крэпасьці - восемдзесят гадоў; і самая лепшая пара іх - праца і хвароба...” (Пс. 89:10).
Хваробы і немачы не чужыя і хрысьціяніну разам са усім чалавечым родам.
У прынцыпе, няшчасьце для чалавецтва складае не хвароба, а чыньнік яе - хвароба душы - запал і грэх, якія і ляжаць у аснове хваробы цела. Як піша а.Ян Кранштацкі “Усе нашы хваробы сутнасьць пакараньне Божа за грахі, яны чысьцяць, пагаджаюць нас з Богам і уводзяць зноў у любоў Ягоную”.
Таму хвароба ёсьць як бы нагадваньня нам ад Госпада пра нашу больш страшную бяду - уражаньня грахом нашай душы. Таму для выгнаньня хваробы трэба першым чынам пакаяньня. Госпад, перш чым вылечыць расслабленага, прабачыў яго грахі (Мк 2:3-12). А калі Ён вылечыў у “авечай хрысьцільні” хварэўшага 38 гадоў, то сказаў яму: “Вось, ты акрыяў, не грашы больш, каб не здарылася з табою чаго горш” (Ян 5:14). Таму можна думаць, што вылячэньне хвароб па малітвах Царквы або праведніка вядзе да прабачэньня грахоў (Як. 5:16), і, як вынік гэтага, ёсьць вылекаваньне.
Аднак хвароба і немач - доля не толькі вялікіх грэшнікаў. Госпад сказаў апосталу Паўлу: “…сіла Мая зьдзяйсьняецца ў немачы” (2 Кар 12:9), і ап.Павел гаворыць аб сабе: “Таму і любасна мне ў немачах, у крыўдах, у нястачах, у ганеньнях, ва уцісках за Хрыста: бо калі я нямоглы, тады моцны.” (2 Кар 12:10).
Сьвятыя айцы лічаць наогул укормленасьць цела і занадта прысутную ў ім фізычную сілу пэўнай перашкодай да духоўнага жыцьця, на гэтым будуецца неабходнасьць суровых аскетычных подзьвігаў для тых, хто жадае жыць жыцьцём духу і мае занадта здаровае цела.
“Здароўе ёсьць падарунак Божы”, - гаварыў звг. Сэрафім. Але не заўсёды бывае карысны гэты падарунак. Як і усякая пакута, хвароба мае сілу чысьціць нас ад душэўнай брыдоты, загладжваць нашы грахі, зьміраць і зьмякчаць нашу душу, прымушае задумвацца, усьведамляць сваю немач і успамінаць аб Боге. Звг. Марк Падзьвіжнік пісаў: “Калі убачыш чалавека грэшнага, які ніколі не каяўся і ніколі нічым не хварэў, ведай, што яго чакае неміласэрны суд”.
Аб добрым наступстве хвароб так пісаў мітрапаліт Філярэт (Маскоўскі): “Не бескарысна ў хваробе выпрабоўваць пачуцьцё адхіленьня ад сьвету, каб і пасьля хваробы прытрымлівацца гэтага пачуцьця. Нядзіўна, калі пачуцьцё гэта не так лёгка прыходзіць пасьля хваробы, як падчас хваробы, у хваробы Бог падае яго на карысьць нямогламу, а ў здароўі патрабуе, каб ён імкнуўся здабыць яго”.
Вось чаму сьвятыя і праведнікі дабратліва церпяць і пераносяць свае немачы і хваробы. Шматлікія з іх не лічылі нават патрэбным лячыцца пры хваробах. Абгрунтаваньне гэтага мы знаходзім у звг.Макара Вялікага, які так піша аднаму манаху: “Калі бы верыў ты, што вечныя і нелекуемыя язвы несьмяротнай душы і грахоўныя хваробы лечацца Хрыстом, то паверыў бы, што Ён моцны вылекаваць і часовыя целавыя немачы і хваробы, і да Яго Адзінага зьвяртаўся бы, пагрэбаваўшы мэдычнай дапамогай і паслугамі... Але, вядома, скажаш мне наступнае: Бог на лекаваньня цела даў зямную траву і лекавыя рэчывы і для целавых нямогласьцяў падрыхтаваў мэдычныя дапаможнікі... І я згодзен, што гэта так... але Госпад да уцехі і вылекаваньню цела, да задавальненьня патрэбаў ягоных даў медычныя лекі людзям сьвецкім і усім зьнешнім; ім дазволіў карыстацца усімі сродкамі, таму што яны не ў стане яшчэ цалкам аддаць сябе Богу. А ты, манах, прыйшэлы да Хрыста, пажадаўшы быць сынам Божым і нарадзіцца звыш ад Духу... павінен набыць нейкія новые і незвычайныя перад усімі сьвецкімі людзьмі і веру, і паняцьце, і жыцьцё”.
Некаторыя сьвятыя не толькі не зьвярталіся да мэдычнай дапамогі, але нават не адважваліся прасіць Бога ад збавеньня ад хваробы. Так, аднойчы да звг.Пахомія прыйшоў яго вучань Хвядор, які пакутваў жорсткім галяўным болем, і прасіў звышгоднага, каб ён малітваю сваёю спыніў моцны галяўны боль. Але звышгодны адказваў яму: “Ці думаеш ты, што гэты боль або іншая падобная пакута адбываецца без волі і патураньня Божага? Цярпі, і калі Бог дабрапажадае, Ён дапаможа і вылечыць цябе”.
Старцы звг.Варсануфі Вялікі і Ян таксама раілі сваім вучням пры наяўнасьці дастатковай веры пры хваробах не лячыцца ў зямных лекараў, а аддаваць сябе цалкам Госпаду – “Лекару душаў і целаў нашых”.
Так, звг. Варсанофій Вялікі піша: “Аб здароўі сына майго (духоўнага) маглі бы памаліцца Богу некаторыя з перабываючых тут сьвятых, каб ён не быў хворы ні аднаго дня, – і гэта выканалася бы, але тады ён не атрымаў бы плоду цярпеньня”.
Аднак у іншым выпадку звг.Варсануфій Вялікі маліў Бога аб паслабленьні пакутаў хваробы аднаго свайго вучня. Але ў гэтым выпадку ён пачуў такі адказ ад Бога: "Пакінь, ды выпрабую яго для карысьці душы яго, і ды адкрыецца праз целавую пакуту, якое цярпеньне яго, і што ён павінен атрымліваць у спадчыну за маленьні і працы".
Вось чаму не лячыўся таксама і звг.Серафім Сароўскі. Ён каля трох гадоў пакутаваў ад вадзянкі і палову гэтага часу правёў у пасьцелі. Пры крайнім абвастрэньні хваробы настаяцель Сароўскай пустэльні прапанаваў звышгоднаму запрасіць лекара. Звышгодны адказваў яму: “Я аддаў сябе, ойча сьвяты, праўдзіваму Лекару душы і цела, Госпаду нашаму Ісусу Хрысту і Усячыстай Яго Маці, калі ж любоў ваша вырашыць, забясьпечыце мяне, убогага, Госпада дзеля, нябесным лекаваньням” (г.з. прычасьцям Сьвятых Таямніцаў). Па прыняцьці Сьвятых Таямніц звышгоднаму зьявілася Богамаці і вылечыла яго дакрананьнем рукі.
У іншы раз, калі звышгодны ляжаў у зьнямозе пасьля зьбіваньня яго разбойнікамі, ён таксама быў удастоены зьявы яму Божай Маці. Пры гэтым Богамаці сказала ў бок лекараў: “Што вы працуеце?” Ачуўшыся ад забыцьця, звышгодны зноў адмовіўся ад дапамогі лекараў і пасьля бачаньня стаў хутка папраўляцца.
Звышгодны.Варсануфі Вялікі гаворыць: “Быўшы хворым, я ніколі не клаўся і не пакідаў сваёй працы, хоць і моцныя хваробы мяне спасьцігалі. Але незадоўга да таго, як я замкнуўся ў кельлю, ганарыстасьць прымудрылася і не стала дапушчаць да мяне хвароб: смуткую зараз, жадаючы цярпеньня, а што рабіць - не ведаю”.
Той жа старац пры хваробах не раіць узмоцнена прасіць аб вылячэньні. Ён гаворыць: “Нядобра узмоцнена маліцца аб тым, каб атрымаць вылячэньне, не ведаючы, што табе карысна. Пакінь гэта Сказаўшаму, “...ведае Айцец ваш, у чым вы маеце патрэбу, перш вашага прашэньня" (Мц. 6:8). Памоліцеся ж Богу, гаворачы так: “Владыка, я ў руках Тваіх, памілуй мяне па волі Тваёй і, калі мне карысна, неўзабаве вылечы мяне “.
Прасі маліцца аб тым жа і сьвятых і вер несумнеўна, што Бог створыць карыснае для цябе і дзякуй Яму ва усім, успамінаючы слова Пісаньня: “За усё дзякуеце” (1 Фес. 5:18), і атрымаеш карысьць душэўную і цялесную”.
Такім чынам, у хваробах нам таксама трэба спадзявацца першым чынам не столькі на дапамогу зямных лекараў, колькі на міласьць Божу і для гэтага прынасіць пакаяньне і шукаць вылячэньні ў таемніцах споведзі, прычасьця і Алеяасьвяшчэньня.
Варта заўсёды памятаць, што ці лечыцца хрысьціянін у лекараў, або не лічыць патрэбным гэта рабіць, - ва усіх выпадках найважнейшым зьяўляецца пакорлівае спадзяваньне на прабачэньне грахоў і міласьць Божу.
Аб гэтым так гавораць старцы Варсануфі Вялікі і Ян: “Тыя, якія зьвяртаюцца да лекараў і якія не зьвяртаюцца да іх, паступаюць так у надзеі на Бога. Якія зьвяртаюцца гавораць: “У імя Гасподне аддаем сябе лекарам, ды праз іх Бог падасьць нам вылячэньне”. А не зьвяртаючыеся ў надзеі на імя Яго не зьвяртаюцца да іх, і Ён лечыць іх. Такім чынам, калі ты ужываеш лекаваньня - не згрэшыш, а калі не ужываеш, не высока мудрагель. Ведай жа, што, хоць ты і да лекараў зьвернесься, але будзе толькі тое, што заўгодна волі Божай”.
Аб тым жа гаворыць так і звг.Сілуян Афонскі: “Душа, адаўшаяся волі Божай, лёгка нясе усякую скруху і усякую хваробу, таму што і ў хваробы яна моліцца і сузірае Бога. “Госпадзі, Ты бачыш маю хваробу. Ты ведаеш, які я грэшны і нямоглы, дапамажы мне цярпець і дзякаваць Твёй дабрыні”. І Госпад палягчае хваробу, і душа адчувае Божу дапамогу і бывае вясёлая прад Богам і удзячная”.
Варта згадаць, што і пры нежаданьні шукаць дапамогі ў лекараў хрысьціянін можа зграшыць; і ў гэтай справе, як і ва усякім, хрысьціяніну патрэбна разважлівасьць.
Прыкладам гэтаму можа служыць выпадак з адной духоўнай дачкой вядомага пастыра а.Валянціна Амфітэатрава. Яна моцна хварэла вачамі, але не жадала лячыцца і настойліва прасіла а.Валянціна, каб той вылечыў яе вока сваёю малітваю. Бачачы ў гэтым жаданьні цудоўнага вылячэньня адсутнасьць пакоры і праява гонару, а.Валянцін адмовіўся маліцца за яе і прапанаваў ёй зьвярнуцца да лекараў, г.з. крочыць тым шляхам, якім крочаць усе людзі.
Старац а.Нэктар Опцінскі паказваў, што і ў спавядальнай кніжцы ёсьць пытаньне: “Не ці грэбуеш ты лячэньнем?”, і дадаваў: “І дактары ад Бога, і лекі таксама”.
Вось яшчэ некалькі прыкладаў, як старцы ставіліся да хваробаў.
У сваіх занатоўках старац Сілуян са Старога Афона піша: “Тому, хто аддаўся на волю Божу, жыць шмат лягчэй, таму што і ў хваробы, і ў беднаце, і ў ганеньні ён думае: “Так Богу заўгодна, і мне за грахі трэба цярпець”. Вось у мяне шмат гадоў баліць галява, і цяжка мне цярпець, але карысна, таму што праз хваробу зьміраецца душа. Душа мая палымяна жадае маліцца і здзяйсьняць дбаньні, але хвароба мне мяшае, таму што хворае цела патрабуе супакою і адпачынку: і я шмат прасіў Госпада вылечыць мяне, але Госпад не паслухаў мяне, значыць, мне не на карысьць.
Вось і іншы выпадак быў са мной, і Госпад хутка пачуў мяне і выратаваў. Аднойчы ў сьвята ў трапезу далі рыбу. Калі я еў, косьць увайшла ў горла, вельмі глыбока ў грудзі. Я заклікаў сьвятога вялікапакутніка Панцяляймона, просячы вылечыць мяне, таму што доктар не зможа выняць косьць з грудзей. Калі я сказаў: “Вылечы”, атрымаў адказ у душы: “Выйдзі з трапезнай, надзьміся і косьць выскачыць разам з крывёй”. Я так і зрабіў: выйшаў, надзьмуўся, кашлянуў, і косьць вялікая з крывёй выскачыла. Зразумеў я, што калі Госпад не вылечвае маю галяву, значыць, для душы карысна так хварэць”.
Улічваючы гэтую карысьць душы ад хваробаў, опцінскія старцы рэкамэндавалі шматлікім “падгойвацца”, а не лячыцца, г.з. шукаць толькі аднаўленьня працаздольнасьці, але не поўнага збавеньня ад хвароб.
Вось як да хваробы ставіўся праведнік і вялікі малітоўнік а.Ян Кранштацкі: “Ты просіш у Госпада, каб табе любіць Яго любоўю як сьмерць дужаю, або да сьмерці. Услухвайся, вось Госпад пасылае табе лютую унутраную хваробу, якая набліжае цябе да самой сьмерці. Не крыўдуй жа на Госпада, але цярпі яе мужна, з падзякай Госпаду за гэта бацькоўскае Яго наведваньне. Гэта будзе значыць тое, што ты завеш любоўю да Бога як сьмерць дужаю. І пры моцных ударах або курчах хваробы спадзявайся, што Бог не толькі ад хваробы, але і ад самой сьмерці здольны пазбавіць цябе, калі Яму заўгодна...
Калі жа бачыш хваравітае разбурэньне цела, то гавары: “Госпад даў, Госпад і узяў... ды будзе імя Гасподне дабраслаўлёна” (Ёў. 1:21). Ты абвык глядзець на цела сваё як на неад'ёмную уласнасьць, але гэта вельмі няправільна, таму што тваё цела - Божы будынак... Не пашкадуй жа, не узьлюбі для Яго цела свайго тленнага, але аддай яго добраахвотна і цалкам Госпаду ў волю караючага цябе Госпада, як Аўраам сына свайго Язэпа на усяспаленьня, не губляючы веру ў дабрыню Божу, не падая духам, не паказваючы Богу і вуснамі бяздумнасьці, нібы няправільна цябе так моцна караючаму, - і ты прынясеш вялікую ахвяру Богу, як Аўраам або як мучанік...
Такім чынам, цярпі вялікадушна сваю хваробу і не толькі не маркоцься, насупраць, калі можаш, радуйся сваёй хваробе... Радуйся таму, што Госпад спагнаў цябе часовым пакараньнем, ды ачысьціць душу тваю ад грахоў...
Радуйся, што не аддаесься тым запалам, якім аддаўся б, быўшы здаровы. Радуйся, што нясеш крыж хваробы і, значыць, ідзеш вузкім і журботным шляхам, скіраваным да Царства Нябеснага”.
А вось што пра хваробы піша а.Аляксандар Ельчанінаў: “Хвароба не няшчасьце, а павучаньне і Божа наведваньне. Хворага звг.Серафіма наведала Маці Божа, і нас, калі мы пакорліва пераносім хваробы, наведваюць вышэйшыя сілы...
Хвароба - самы спрыяльны час для вяртаньня свайго сэрца да Бога. З акрыяньнем гэтая магчымасьць зноў адыходзіць у бясконцую далечу... Колькі прайшло перад маімі вачамі выпадкаў, калі безнадзейна цялесныя людзі пад уплывам хваробы рабіліся тонкімі, адухоўленымі, замілавальнымі”.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.