Tuesday, August 12, 2014

ДЭПУТАЦКІ ЗВАРОТ АНДРЭЯ МІШЧАНКА ДА ГЕНПРАКУРОРА ВІТАЛЯ ЯРЭМЫ ПА ПАДТРЫМЦЫ МАСКОЎСКАЙ ЦАРКВОЙ ТЭРАРЫСТЫЧНЫХ РУХАЎ ВА УКРАІНЕ

Паважаны Віталь Рыгоравіч!
Сродкі масавай інфармацыі паведамляюць вялікая колькасьць матэрыялаў, якія сьведчаць аб падтрымцы часткай духавенства Украінскай Праваслаўнай Царквы (Маскоўскага Патрыярхату) сэпаратысцкіх тэрарыстычных арганізацый “Данецкая народная рэспубліка” і “Луганская народная рэспубліка”.
Так, згодна з паведамленьнях СМІ, асобныя клірыкі УПЦ МП удзельнічаюць у ваенных дзеяньнях на баку сэпаратыстаў і актыўна спрыяюць іх дзейнасьці: захоўваюць зброю ў храмах УПЦ МП на Донетчыне, распаўсюджваюць ідэалёгію “рускага сьвету”, маральна і псыхалягічна падтрымліваюць тэрарыстаў з так званых ДНР і ЛНР.

Friday, July 4, 2014

КРЫХУ АБ ІЗВОДАХ ЦАРКОЎНАСЛАВЯНСКАЙ МОВЫ. ДА ПЫТАНЬНЯ ІДЭНТЫФІКАЦЫІ БЕЛАРУСКІХ ПЕРАКЛАДАЎ БІБЛІІ І БОГАСЛУЖБОВЫХ ТЭКСТАЎ

Праблема гісторыі перакладу Бібліі на беларускую мову даўно зрабілася актуальнай. На сёньня нават прайшло некалькі канфэрэнцый і круглых сталоў па дадзенаму пытаньню, дзе былі выказаны розныя меркаваньні аб гэтае праблеме.
Разам з тым, на сёньня адзінае навуковай крыніцай аб колькасьці і кароткай гісторыі беларускіх перакладаў ёсьць табліца, якую некалькі гадоў таму склаў сп. Аляксандр Аўдзяюк [1]. Мы не будзем аналізаваць усю табліцу, але зьвернемся да пэўнай праблемы, якая крыецца ў гісторыі перакладаў XIVXVII ст.ст.
Як бачым, колькасьць прыведзеных рукапісаў і друкаваных выданьняў тут вельмі сьціплая і ніякім чынам не параўнальна з колькасьцю рукапісаў і выданьняў беларускага паходжаньня, апісаньня якіх месьціцца ў розных навуковых выданьнях другой паловы ХІХ – ХХ ст. Узьнікае натуральнае пытаньня: Чаму мы тут бачым такое адрозьненьня ў колькасьці тэкстаў?

Tuesday, June 3, 2014

Што ёсьць вайна? Адчуваньня сьвятара

Што ёсьць вайна і сьвятар на ёй? Гэта калі на богаслужбе ўсе стаяць са зброяй, а на сповядзі або прычасьці даюць яе патрымаць сябру... Гэта калі служба ў намёце, але адчуваньня як ў велічным саборы і прысутнасьць Госпада напаўняе ўсіх.... Гэта калі ты спавядаеш і пычашчаеш у акопах, на пастах.... і тут ты не толькі сьвятар, але і жаўнер, бо ў машыне займаеш месца іншага і ў выпадку чаго мусіш яго замяніць.... Але галоўнае і самае страшнае - гэта калі вяртаешся да дому і бачыш, што твая жонка проста зрабілася сівай... І гэта ўсё вайна, проста вайна... вайна Праўды Хрыстовай з сіламі злога. Тут, зараз і сёньня!

Friday, May 16, 2014

ЗАЯВА СЬВЯТОГА СЫНОДА УКРАІНСКАЙ ПРАВАСЛАЎНАЙ ЦАРКВЫ КІЕЎСКАГА ПАТРЫЯРХАТУ З НАГОДЫ ДЗЕЙНАСЬЦІ КАНТРАЛЯВАНЫХ І ЗААХВОЧВАЕ З РАСІІ ТЭРАРЫСТЫЧНЫХ І СЭПАРАТЫСЦКІХ СІЛ

Заява Сьвятога Сынода
Украінскай Праваслаўнай Царквы Кіеўскага Патрыярхату
з нагоды дзейнасьці кантраляваных і заахвочвае з Расіі
тэрарыстычных і сэпаратысцкіх сіл
У сувязі з далейшым нагнятаньнем агрэсіі супраць Украіны шляхам падтрымкі з Расіі тэрарыстычных і сэпаратысцкіх сіл Сьвяты Сынод яшчэ раз пацвярджае асуджэньне Царквой такой злачыннай дзейнасьці як Каінавай граху братазабойства.
Сынод цалкам падтрымлівае Заява Патрыярха Кіеўскага і усёй Русі -Украіны Філярэта ад 3 мая 2014 з нагоды эскаляцыі гвалту ў Украіне і заклікае усіх яшчэ раз паважаючы прачытаць выкладзеныя ў ім думкі.

Sunday, April 20, 2014

ВЕЛІКОДНАЕ ПАСЛАНЬНЕ ПАТРЫЯРХА КІЕЎСКАГА І УСЯЕ РУСІ-УКРАІНЫ ФІЛЯРЭТА

Правялебным архіпастырам,
богалюбным пастырам, годнаму манаству і усім верным
Украінскай Праваслаўнай Царквы Кіеўскага Патрыярхату
Дарагія браты і сёстры!
ХРЫСТОС УВАСКРОС!
Сёньня увесь праваслаўны сьвет сьвяткуе Уваскрэсеньне Хрыстова - вялікую перамогу жыцьця над сьмерцю, дабра над злом, праўды над хлусьнёй. Сёньня радасьць уваскрэсеньня Хрыстова сьвяткуе увесь бачны і нябачны сьвет. Хрыстос Уваскрос! - Сьпяваюць анёлы на небе. Сапраўды Уваскрос! - Адказваюць людзі на зямлі.

Якая розьніца паміж уваскрэсеньне Ісуса Хрыста і дзеля уваскрэсеньня людзей? Бо уваскрасаў людзі і да Хрыста. Напрыклад, прарок Ільля уваскрэсіў памерлага сына сарептской удавы ( 3 Цар. 17 : 23 ), прарок Елісей таксама уваскрэсіў дзіцяці Санаміцянку (4 Цар. 4 : 36). Уваскрашаў Ісус Хрыстос многіх памерлых. Нарэшце, Ён уваскрэсіў памерлага Лазара, які чатыры дні знаходзіўся ў магіле і ужо сьмердаў. Розьніца ж тая, што людзі, якія уваскрасаў да Хрыста, зноў паміралі. А гэта значыць, што сьмерць у іх целе заставалася непераможнай. А Хрыстос пасьля таго, як уваскрос, ужо не памірае. Сьмерць ужо ня валодае зь Яго. Уваскрасеньне Хрыстова азначае канчатковую перамогу над сьмерцю ў чалавечай прыродзе. У Ісусе Хрысьце памерла цела тленнае, а уваскрасае цела нятленьна. У памерлых ж і уваскрослага Хрыста памірала цела тленнае і уваскрасаў таксама тленнае.

Wednesday, March 19, 2014

ЗВАРОТ ПАТРЫЯРХА КІЕЎСКАГА І ЎСЁЙ РУСІ -УКРАІНЫ ФІЛЯРЭТА З НАГОДЫ РАСІЙСКАЙ АНЭКСІІ КРЫМУ

Дарагія браты і сёстры!
Паважаныя суайчыньнікі !
Пакліканьне Царквы - сьведчаньне праўдзе. Таму неабходна даць маральную ацэнку анэксіі, або лепш сказаць - аншлюсу Крыму, напярэдадні зьдзейсьненага Расійскай Фэдэрацыяй.
18 Сакавік 2014 г кіраўнікамі Расеі было публічна зьдзейсьнена парушэньне трох запаведзяў Божых: ці не крадзі; не кажы ілжывага сьведчаньня на блізкага твайго Не жадай дома блізкага твайго... (і) нічога, што ў блізкага твайго (Зыход 20:15-17). Сьледзтвам узброенай агрэсіі расейскіх уладаў супраць Украіны таксама ўжо стала кровапраліцьце - забойства сэпаратыстамі ўкраінскага актывіста ў Данецку, забойства крымскага татарына і ўкраінскага вайскоўца ў Крыме.

Sunday, March 9, 2014

СЛОВА Ў НЯДЗЕЛЮ ПЕРАМОГІ ПРАВАСЛАЎЯ

Я збудую Царкву Маю, і брамы пякельныя не адолеюць яе
Мц. 16:18
У імя Айца, і Сына, і Сьвятога Духа!
Першая нядзеля Вялікага посту - дзень асаблівы. У гэты дзень мы ажыцьцяўляем сьвяткаваньня Перамогі Праваслаўя. Гістарычна гэтае сьвята зьвязаны з канчатковай перамогай над ерасьсю іканаборства, што на працягу некалькіх стагодзьдзяў разьдзірала праваслаўны сьвет.
Звычай адзначаць у першую нядзелю Вялікага посту Перамогу Праваслаўя ўзыходзіць да першай палове IX стагодзьдзя, калі быў складзены асаблівы чын Урачыстасьці Праваслаўя і быў заснаваны гэтае сьвята - у памяць пра перамогу над іконаборніцтвам на VII Сусьветным Саборы, які адбыўся ў 787 годзе , і адначасова ў памяць аб перамозе Царквы над многімі іншымі ерасямі, якія прадстаўлялі велізарную небясьпеку для ўнутранага жыцьця Царквы Хрыстовай і для яе місіі ў першым тысячагодзьдзі.

Wednesday, February 19, 2014

ЗАЯВА САБОРУ ЯПІСКАПАЎ УКРАІНСКАЙ ПРАВАСЛАЎНАЙ ЦАРКВЫ ЗША

Дарагія браты і сёстры ў Хрысьці!
Ва Ўкраіне крытычна пагоршыліся сытуацыя. У г. Кіеў сілавікі захапілі плошчу ўжываючы гранаты, аўтаматы і іншае баявая зброя. Людзі гінуць, тысячы параненых з абодвух бакоў. У Івана-Франкоўску, Цярнопалі і Львове людзі захапілі гарадзкія саветы і патрабуюць, каб узброеныя сілы і міліцыя падтрымала апазыцыю.
У Кіеве апазыцыя просіць прэзыдэнта, каб ён забраў бэркутаўцаў да раніцы, каб пачаць мірныя перамовы. Ад прэзыдэнта пакуль нічога не чуваць і крывавыя сутыкненьні да гэтага часу працягваюцца.
Украінская Праваслаўная Царква ЗША просіць улады спыніць гвалт над украінскім народам і аднавіць мірныя дэмакратычныя перамовы!
Мы зноў нагадваем, што шляхі для вырашэньня канфліктных пытаньняў павінны быць, дыпляматычныя і ўраўнаважаны. Патрэбна сьмеласьць, каб выйсьці за межы канфлікту і ўлічваць чалавечую годнасьць іншых так, каб адзінства пераважала над канфліктам - і менавіта тады можна будзе будаваць шлях да суразуменьня над рознагалосьсямі і канфліктамі. Палітычная дэмагогія, жорсткасьць і гвалт павінны быць неадкладна спыненыя.

Tuesday, February 18, 2014

ЗАКЛІКАЮ НЕАДКЛАДНА СПЫНІЦЬ ГВАЛТ! ЗАЯВА ПАТРЫЯРХА КІЕЎСКАГА І ЎСЁЙ РУСІ-УКРАІНЫ ФІЛАРЭТА

Заклікаю неадкладна спыніць гвалт! Заява Патрыярха Кіеўскага і ўсёй Русі-Украіны Філарэта
У цэнтры Кіева льецца кроў, ёсьць цяжка параненыя і забітыя.
Царква не раз за апошнія тры месяцы паўтарала тры рэчы, неабходныя для выхаду з крызысу: прыпынку гвалту, дзейсны дыялёг бакоў, палітычны кампраміс.
Затое адбываецца эскаляцыя гвалту, дыялёг не прыносіць станоўчых вынікаў, падзеі сьведчаць пра нежаданьне знаходзіць разуменьне.
Царква не можа замест палітычных, дзяржаўных і грамадзкіх дзеячаў вывесьці Ўкраіну з крызысу. Але мы абавязаны сёньня зноў паўтарыць : неадкладна спыніце гвалт!
Памятаеце - за кожнага забітага, кожнага скалечанага, кожнага беспадстаўна перасьледавала вінаватымі будзе асабіста дадзены адказ перад Богам. Бог ведае кожнага, хто непасрэдна зьдзяйсьняў зло, Бог ведае кожнага, хто заклікаў да бяды, хто аддаваў злачынныя загады. За зло Бог карае гэтага пакараньня не пазьбегне ніхто!

Sunday, February 16, 2014

КАЗАНЬ У НЯДЗЕЛЮ АБ БЛУДНЫМ СЫНЕ

У імя Айца, і Сына, і Сьвятога Духа!
Да Вялікага посту засталося ўсяго два тыдні. У Праваслаўнай Царквы ўсё так мудра прадугледжана ў сьпевах і чытаньнях, каб прыгатаваць душы хрысьціян да пакаяньня. Вось і сёньня, у чарговы нядзелю падрыхтоўкі да гэтага цяжкага і адначасова радаснага шляху ачышчэньня мы, браты і сёстры, зноў павінны шукаць тое, што дапаможа нам распачаць гэты шлях.
Давайце ўспомнім, што шлях да пакаяньня пачынаецца ад разуменьня сваёй грэшнасьці. Таму што ўсе мы грэшнікі, і шлях да выратаваньня ляжыць праз пакаяньне, якое верне нас у дом Айца - Царства Нябеснае. Прызнаючы сябе грэшнікамі, мы не павінны вінаваціць у сваіх грэхападзеньня іншых і апраўдваць сябе тым, што « і ўсё так робяць». Грэшнік не становіцца менш вінаватым перад Богам ад таго, што грэх - агульны для многіх. Агульныя грахі, можа быць, за ўсё мацней узбуджаюць гнеў Божы, як гэта было ў Ноям, калі Гасподзь зьнішчыў усіх, хто чыноў беззаконьня.
І вось наша Сьвятая Праваслаўная Царква, у сваю глыбокай мудрасьці паступова перакладае нас “ад росту ў рост”, ад Нядзелі аб мытнікі і фарысэі яна вядзе нас да Нядзелі аб блудным сыне. Стан, у якім знаходзіцца мытнік, калі ён заклікае да Бога аб памілаваньні і не толькі не думае аб сваіх заслугах, а не сьмее падняць вачэй сваіх да неба - гэта стан яшчэ глыбей раскрываецца ў вобразе блуднага сына...
Давайце ўспомнім словы сёньняшняга Эвангельля: У аднаго бацькі было два сыны: старэйшы жыў заўсёды разам з бацькам, ва ўсім выконваў волю бацька, нічога не губляў з яго багацьця. Але малодшы не захацеў жыць так, як старэйшы. Ён прасіў бацьку даць яму частку маёнтка свайго, каб паехаць у далёкую краіну і жыць там па сваёй волі. Бацька дае яму частку сваёй маёмасьці і адпускае, куды ён хоча, то ёсьць дае яму поўную свабоду.
Прыехаўшы ў іншую краіну, малодшы сын стаў жыць там марнатраўна і з блудніцамі пражыў усё сваё багацьце, якое атрымаў ад бацькі. Ён стаў патрабаваць, а ў той краіне быў голад. Ён наняўся да аднаго багатага гаспадару пасьці сьвіньняў і рады быў насыціцца рожкамі, якімі сілкаваліся сьвіньні, але іх яму дастаткова не давалі.
Калі блудны сын убачыў, у якое цяжкае становішча ён трапіў, дык горка аплакаў сябе, і гэта стала пачаткам яго выратаваньня. Сказана: Прыйшоўшы ў сябе, гэта значыць атрымаўшы магчымасьць зразумеў свой стан... Зразумець менавіта тое, што ён аддаліўся ад праўдзівага шляху, адчуць грэшнасьць і згубнасьць свайго жыцьця. Тады ён рашуча сказаў : “Устану і пайду да Айца майго і скажу : зграшыў супраць неба і перад Табою”, - гэтыя словы самаасуджэньня, пакоры і пакаяньня. Сын кажа ўстану, то значыць, да гэтага ён як бы ляжаў у бруду граху. Ён верыў у прабачэньне і ў літасьці, у ласку і ветлівасьць Айца, верыў, што Айцец не адвернецца і даруе яму.
Вось тут, дарагі браты і сёстры, мы бачым працэс пазнаньня блудныя сыны ж сябе і гэта вельмі важна, таму што гэты працэс зьяўляецца справай усяго жыцьця, гэта і ёсьць тое, да чаго чалавек імкнецца на працягу ўсяго свайго існаваньня. Сьвятыя бацькі раскрываюць сэнс гэтага выказваньня, кажучы, што да таго часу, пакуль ты не даведаўся, хто ты, пакуль ты сам у сабе не адчуў вобраз Божы, пакуль ты, жывучы сярод зямных грамадзян, не адчуў, што ты, у велічы задумы Божага, зЬЯЎЛЯЕЦЦА грамадзянін неба, пакуль ты, жывучы сярод бруду сваёй уласнай душы, не спазнаў у сабе ладу Божага - да ты не ўступіў на шлях выратаваньня, не распачынаў яшчэ свайго выратаваньня. Бо выратаваньне пачынаецца з таго моманту, калі ты ведаеш сваю боскую прыроду. Менавіта гэтаму вучыць нас сёньняшні Эвангельскі аповед. Блудны сын у ў адзін момант адчуў, што ёсьць іншае жыцьцё ў Айцы, і з Айцом, ён адчуў, што жыве зьняволеным у краіне чужой і не мае сапраўднага жыцьця.
Вось гэты стан блуднага сына, які ўбачыў, як дрэнна ён жыве і як добра жывуць нават не сыны, а найміты ў яго бацька, - вось гэты стан памілаваньня. Ён памілаваў сябе і тады пайшоў да Бога, і ў Яго стаў прасіць аб памілаваньні.
І далей Гасподзь паказвае нам, як бязьмежная любоў Бога да грэшніку, якія прынёслі пакаяньне. Як бязьмежна міласэрнасьць да таго, хто вярнуўся з краіны далёкай, дзе былі пакуты, адзінота, непатрэбнасьць. Айцец у вялікай радасьці зладзіў з нагоды вяртаньня сына вялікі баль. Ён загадаў рабам прынесьці сыну замест рызьзя яго былое адзеньне, пярсьцёнак і боты, вяртае сыну тыя выгоды, якія ён страціў, пакінуўшы родны дом. Чаму гэта зрабіў бацька? Чаму Ён не стаў спачатку патрабаваць доказаў, што сын пакаяўся? Бо разумеў, што сын, пераадолеўшы сорам і страх, усьвядоміў сябе вінаватым у сваіх грахах і ўжо ніколі не сыдзе з хаты, дзе яго даравалі і памілавалі.
І вось калі Айцец радуецца вяртаньню малодшага сына і хоча падзяліцца радасьцю са сваім першынцам. Але старэйшы сын, на жаль, не падзяляе радасьці бацькі - гнеў, абурэньне, крыўда перапаўняюць яго. Як ! бо ён нікуды не сыходзіў з бацькавай хаты, ён у поце асобы працаваў, і бацька ніколі не ладзіў у гонар такой гасьціны! Няма ў ім радасьці ад вяртаньня роднага брата, уяўная праведнасьць звонку, а ўсярэдзіне - грэх, не меншы, чым у брата–распусьніка, толькі асуджэньне бацькі і брата, эгаістычная жаль да сабе і адсутнасьць усялякіх роднасных пачуцьцяў. Як раз такі пачуцьця і родняць старэйшага брата з фарысэямі...
І вось тут, браты і сёстры, у паводзінах старшага брата, закладзены глыбокі ўрок для ўсіх нас : Не выратуе нас уяўная праведнасьць, не ўратуе нас фармальнае наведваньне храма і толькі зьнешняе выкананьне закона, правілаў і традыцый хрысьціянства. Не выратуе нас нават пастаяннае знаходжаньне ў храме Божым! Не гэта галоўнае, а галоўнае тое, што дае нам гэта наведваньне храма, дае нам чытаньне малітоўнага правілы, дае нам выкананьне царкоўных традыцый? Зьмяняемся мы пры гэтым да лепшага ці застаёмся нязьменнымі ў сваім грахоўным жыцьці, знаходзячыся як бы пад каўпаком і не жадаючы заўважаць знаходзіцца побач чалавека - яго радасьць, яго гора ? Ці маем мы каханьне да навакольных нас людзям? Але, на вялікі жаль, хоць мы і называемся хрысьціянамі і Бог кліча да каханьня : “Так любіце адзін аднаго ; як Я палюбіў вас, так і вы любіце адзін аднаго” (Ян 13:34), на справе мы частая больш падобныя на гэтага старэйшага сына, таму ажарсьцьвелы ў сваім эгаізьме і ўяўнай праведнасьці. Вонкава мы быццам бы і з Богам, а ў той жа час часта гатовыя сказаць Яму : “Госпадзе, ды я ўсё жыцьцё Табе аддаў, а Ты што даў мне ўзамен? Хваробы, няшчасьці, страты, смутку, бяду” Як часта мы падобным чынам наракаем на Бога...
Таму сёньня, калі мы слухаем прытчу пра блуднага сына, кожны з нас павінен спытае сябе : хто я - малодшы альбо старэйшы сын? Жыву я з Айцом Нябесным, або выконваю волю Яго сьвятыя запаведзі, ці я адышоў ад Айца ў далёкую краіну, дзе пасу сьвіней, сілкуюся сьвіной ежай і паміраю ад голаду? Калі я пасу сьвіней, цярплю голад, то паспрабую прыйсьці ў дом Айца Нябеснага, гэта значыць у нашу Сьвятую Праваслаўную Царкву. Айцец з радасьцю прыме прыносячага пакаяньня грэшніка з распасьцёртымі абдымкамі і насыціць у таямніцы яднаньня сваю несьмяротнай духоўнай ежай - Целам і Крывёю Сваёю. Адначасова варта падумаць, не зьяўляюся лі я таксама тым “старэйшым братам”, які ёсьць фарысэем. Падумаць менавіта над тым, як мы ўмеем дараваць, таму што хутка наступіць Даравальная Нядзеля. І калі мы не ўмеем гэтага рабіць, то гэта можа зьвярнуцца нам у грэх і асуджэньне, таму што тых, каго часам мы асуджаем, можа быць, ужо дараваў і прыняў Гасподзь праз іх пакаяньня, пакуты і сьлёзы.
Дарогі мае! Сёньня наша Сьвятая Праваслаўная Царква словах Самога Госпада сьведчыць нам : Калі чалавек усьведамляе свае грахі, калі ён заплача перад Госпадам праз усьведамленьне свайго пагібельнага шляху, калі ён будзе прасіць Госпада, як мытнік маліў і біў сябе ў грудзі : “Божа, памілуй мяне, грэшнага”, - дык Айцец Нябесны ніколі не адпрэчыць яго, але выйдзе яму насустрач, абойме яго, апране яго ў сьветлую вопратку чысьціні, назаве ён не наймітам, а сваім родным сынам, зладзіць гасьціну, вечны банкет у Царстве сваім. Трэба быць мёртвым духоўна, каб прайсьці міма любові Божай, каб не пашкадаваць саміх сябе і не зрабіць малага намаганьні ў пакаяньні для атрыманьня прабачэньня і вяртаньня любові Айца, Які заўсёды гатовы назваць нас сынамі Сваімі. Амін.
прат. Сяргей Горбік
3/17 лютага 2014 л. Б.