Sunday, May 31, 2009

Талерантнасьць альбо вера: Ерась садамізму

У апошні час на розных сайтах і СМІ некаторыя асобы абвінавачваюць сапраўдных праваслаўных вернікаў у “неталерантнасьці”, “экстрэмізму” і г.д. у адносінах да “асобаў нетрадыцыйнае сэксуальнае арыентацыі. Але наступ садамітаў на праўдзівае праваслаўе мусіць быць спынены!

Іпадыякан Н.Саўчэнка.

ЕРАСЬ САДАМІЗМУ.

Экумэнічнае ілжэправаслаўе паступова пагаджаецца з садомскім грахом.

У апошнія гады праваслаўныя сталі сьведкамі шырокага распаўсюджваньня ў розных пратэстанц­кіх дэнамінацыях вучэньня аб дапушчальнасьці садаміі, яе “раўнацэннасьці” натуральнаму шлюбу. Больш таго, у сьвеце зьявілася мноства канфэсійных аргані­зацыяў садамітаў, якія займаюцца шырокай прапагандай іх поглядаў. Дачыненьне садамітаў да свайго цяжкага сьмяротнага граху як да маральна-нэўтральнай “арынтацыі” атрымоўвае усё большае распаўсюджваньне і прызнаньне ў публікацыях пратэстанцкіх і каталіцкіх багаведаў і царкоўных дзеячаў, усё шырэй пра­ходзяць багаслоўскія канфэрэнцыі, прысьвечанае гэтаму пытаньню.

Да гэтага часу падавалася, што прымірэньне з гэтым сьмяротным грахом уласьціва пратэстанцтву і, пакуль у меншай меры, каталіцтву, але не закранае сучаснае афіцыйнае праваслаўе. Аднак, мабыць сусьвет занадта блізкі да свайго канца, і ужо зараз трэба са усёй адказнасьцю зрабіць выснову аб пачаўшымся працэсе прымірэньня з садомскім грахом і ў некаторых ілжэправаслаўных царквах. Гэтая выснова робіцца відавочнай пасьля вывучэньня публікацый і выданьняў актыўна пашыраючайся арганізацыі “праваслаўных хрысьціянаў-гомасэксуалістаў і лесьбіянак” — AXIOS (“AXIOS — Eastern and Orthodox Gay and Lesbian Christians”) (Axios — у перакладзе з грэцкага “годны” — вокліч пры пасьвячэньні ва усе царкоўныя чыны).

Гэтая садомская арганізацыя была заснаваная ў 1980 г. у Лос-Анджэлесе і ў цяперашні час мае шмат­лікавыя аддзяленьні ў Нью-Ёрку, Вашынгтоне, Чыкага, Сан-Францыска, Дэтройце, Бостане, Лас-Вегасе, штатах Каларада, Агайо, Пэнсільванія, а таксама ў Канадзе і Аўстраліі. У апошні час арганізацыя усталявала сувязі са сваімі аднадумцамі ў сьвяшчанічам сане ў Расіі. Сябрамі арганізацыі зьяўляюцца садаміты, дэкляруючыя прыналежнасьць да праваслаўных (дакладней ілжэправаслаўным), монафізіцкім і уніяцкім царквам, пры гэтым аснову складаюць менавіта “праваслаўныя”. Як паказваецца ў публікацыях гэтай аргані­зацыі, у яе склад уваходзяць грэкі, албанцы, славяне, румыны, армяне і прадстаўнікі іншых нацыянальна­сьцяў. Эмблемай арганізацыі зьяўляецца блакітнай трохкутнік вяршыняй уніз з праваслаўным крыжом на ім. Галоўнай мэтай таварыства, як паказвае яео пра­грамны дакумэнт, зьяўляецца “пабудова маста паміж царкоўнай супольнасьцю і супольнасьцю гомасэксуалістаў у духу любові, праз дыялёг, малітву, сослуженьня і адукацыю”. Арганізацыя увесь час заяўляе, што ні ў якім разе не мае мэтай стварыць уласную царкву або заахвочваць якое-небудзь падзел у афіцыяльным праваслаўі, але толькі імкнецца пагадніць праваслаўе з садаміяй, дамагчыся прызнаньні садомс­кага граху ў памесных цэрквах. Для гэтага таварыства увесь час удзельнічае ў дыялёг з царкоўным кіраўніцтвам і, у цэлым, станоўча ацэньвае пэрспэктывы гэтага дыялёг. “Сябры арганізацыі, — гаворыцца ў праграмным дакумэньце, — праводзяць дасьледваньня і дыялёг з царкоўным кіраўніцтвам і чальцамі супольнасьці гомасэксуалістаў і лесьбіянак”. Сяброўства ў арганізацыі зьяўляецца альбо таемным, альбо лягальнымпа жаданні самога ўдзельніка.

Пераважная большасьць лягальных сяброў “пра­васлаўнага” садомскага грамадзтв — простыя парафіяне, аднак, як неаднаразова паказваецца на Інтэрнэт-старонцы арганізацыі, у яе склад уваходзяць таксама япіскапы і сьвятары. “Хоць AXIOS зьяўляецца арганізацыяй парафіянаў, яе сябрамі таксама сталі япіскапы, сьвятары і іншыя клірыкі”, — гаворыцца ў пра­грамнам дакумэньце на Інтэрнэт-старонцы таварыства. У нумары за люты-сакавік 1995 г. часопіса арганізацыі “AXIOS Newsletter” (у далейшым — AN) (Vol. 12, № 1, p. 3) гаворыцца, што ў склад праваслаўных цэркваў — сяброў Нацыянальнай рады цэркваў (HCЦ) ЗША—уваходзіць шэраг архірэяў, якія зьяўляюцца поўнымі аднадумцамі арганізацыі. У часопісе гаворыцца, што арганізацыя чакае той гадзіны, калі гэты “сьпіс” можна будзе апублікаваць. Не афішуе арганізацыя і імёнаў сьвятароў-удзельнікаў арганізацыі або спачуваючых ёй, іх імёны ў артыкулах у пераважнай большасьці выпадкаў зашыфроўваюцца з меркаваньняў кансьпірацыі.

Сябры садомскага таварыства наведваюць храмы і, як гэта вынікае з іх публікацый, прычашчаюцца, не хаваючы свайго граху. “Мы накіроўваем сваіх сяброў да разумеючых нас сьвятароў або перасьцерагаем іх ад ваяўніча налаштованых, калі маем адпаведную інфармацыю”, - паведамляецца на Інтэрнэт-старонцы арганізацыі. Апроча наведваньня царкоўных службаў, садаміты таксама улаштоўваюць свае уласныя “усяночныя” сьвецкім чынам з “умераным” прытрымліваньнем царкоўнага статуту. Звычайна такія службы праводзяцца па пятніцах. Для гэтага арганізацыя праводзіць навучаньне сваіх сяброў царкоўнаму чытаньню і сьпеву і утворыць з іх царкоўныя хоры і групы псальмаўшчыкаў. Як паказваецца ў публікацыях арганізацыі, некаторыя іх царкоўныя хоры і псальмаўшчыкі маюць вялікі досьвед дзякуючы працягламу удзелу ў службах у розных храмах. Так, у 1995 г. хор садамітаў выпусьціў касеты царкоўнага сьпеву, дзеля хораў Грэцкага архіяпіскапства і Амэрыканскай аўтакефальнай царквы. Акрамя кантактаў з спачуваючымі ім япіскапамі і духавенствам афіцыйных праваслаўных цэркваў, група актыўна узаемадзейнічае са сьвятарамі адной рэфармісцкай каталіцкай царквы (Western Orthodox Church of America), існуючай незалежна ад Ватыкана і афіцыйна вызнаваючай садамію. Арганізацыя таксама мае сваю іканапісную майстэрню, абразы з якой асьвячаюцца ў “дружалюбных” храмах афіцыйных праваслаўных цэркваў. Садаміты ў сьвятарскам сане праводзяць для сваіх падапечных цырымоніі таемнага “шлюбу” аднаполых пар, выкарыстаючы для гэтага старажытны царкоўны Чын братаствораньня. Арганізацыя лічыць, што здзяйсьненьне гэтага чыну над парай садамітаў зьяўляецца, нібы, Божым дабраслаўленьняй на аднаполы блуд. Па зьвестках, якія прадстаўляюцца Інтэрнэт-старонкай арганізацыі, падобныя цырымоніі таксама праводзяцца таемна некаторымі сьвятарамі Албанскай царквы і Маскоўскай патрыярхіі (вядома, што ў МП садамія распаўсюджаная вельмі шырока, асабліва ў архірэйскам і манаскам асяродку. У савецкі час “сыход у царкву” і прыняцьце манаства разглядаліся як ці ледзь ні адзіная магчымасьць сыйсьці ад крымінальнай адказнасьці за гомасэксуалізм. Велічыню маштабаў і глыбіню падзеньня садамітаў з МП у некаторай ступені пазначыла гісторыя япіскапа Екацярынбурскага Нікана (Міронава), супраць лягальнага гомасэксуалізму якога голасна выступіла палова клірыкаў яго япархіі. Не сакрэт, што ў шматлікіх япархіях МП архірэі адмыслова “падбіраюць кадры” па прыкмеце іх “сэксуальнай арыентацыі”).

Аддзяленьні арганізацыі прымаюць сталы удзел у розных экумэнічных і міжрэлігійных мерапрыемствах, напрыклад, у канфэрэнцыях Нацыянальнай рады цэркваў ЗША і ў міжрэлігійных малітвах, што паказвае на нейкую глыбінную містычную сувязь садаміі і ерасі экумэнізму. Матэрыялы часопіса AN за люты-сакавік 1995 г. дазваляюць зрабіць выснову аб цесных кантактах грамадзтв з кіраўніцтвам НСЦ ЗША. У адным артыкуле гаворыцца аб кансультацыях прадстаўніка гэтага садомскага саюза з самім генэральным сакратаром НСЦ. Падчас кансультацый прадстаўнік арганізацыі растлумачваў генюсакратару НСЦ чыньнікі непрыманьня праваслаўнымі вернікамі садаміі. Відавочна, што кіраўніцтва экумэнічнага руху разглядае гэтую арганізацыю як частку Праваслаўнай Царквы. Можна выказаць здагадку, што такое дачыненьне не магло бы мець месцы, калі бы кіраўніцтва афіцыйных праваслаўных цэркваў адназначна заявіла, што садаміты адлучаныя ад Царквы. Нягледзячы на тое, што арганізацыя садамітаў вядзе сваю дзейнасьць ужо шмат гадоў, падобнае меркаваньне не было выказана ў мінулым і, магчыма меркаваць, ужо не будзе выказана ніколі.

Акрамя актыўнага удзелу ў экумэнічных і міжрэлігійных мерапрыемствах, AXIOS стала узаемадзейнічае з іншымі садомскімі рэлігійнымі і грамадзкімі арганізацыямі і удзельнічае ў масавых парадах садамітаў па цэнтральных вуліцах галоўных гарадоў ЗША. Падчас парадаў сябры арганізацыі заяўляюць аб сабе як аб прадстаўніках Праваслаўнай Царквы.

Арганізацыя актыўна займаецца распаўсюджваньнем сваіх поглядаў. З гэтай мэтай яна выдае літаратуру, якая прапагандуе “дапушчальнасьць” садаміі для праваслаўя, распрацоўвае багаслоўскія абгрунтаваньні гэтага і рыхтуе палемічную літаратуру, накіраваную супраць “гомафобіі”. Літаратура актыўна распаўсюджваецца як у друкаваным выглядзе, так і праз старонку ў Інтэрнэце. Палемічныя і інфармацыйныя артыкулы друкуюцца ў пэрыядычным часопісе арганізацыі – “AXIOS Newsletter”. У артыкулах ідэолягаў руху нахабна і настойліва сцвярджаецца, што Сьвятое Пісаньне, нібы, не асуджае садамію. Для абгрунтаваньня гэтага блюзнэрскага сцвярджэньня выкарыстоўваецца мэтад філялягічнай падтасоўкі і заблытваньня пры аналізе тэксту Сьвятога Пісаньня. Арганізацыя актыўна распаўсюджвае зьнеслаўленьні на шматлікіх сьвятых Праваслаўнай Царквы, усё сьведчаньні аб сяброўстве і адданасьці сьвятых адзін аднаму нязьменна і заганна тлумачацца як сьведчаньні іх прыхільнасьці гэтаму сьмяротнаму граху. Сябры арганізацыі прынялі удзел таксама ў складаньні міжканфэсійнага “мартыралёг сьвятых-гомасэксуалістаў” і іх гадавога каляндру

Арганізацыя выступае ў падтрымку экумэнізму і сынкрэтызму і - адначасова з гэтым - за захаваньне некаторых традыцый Праваслаўя. На старонках часопіса арганізацыі можна нават сустрэць крытыку сучаснага пратэстанцкага лібэралізму, падобную хітрай крытыцы пратэстантызму з боку афіцыйнага ілжэправаслаўя.

У дачыненьні абортаў таварыства садамітаў схіляецца да апраўданьня гэтага цяжкага граху. “Я не магу разглядаць плод як асобу, гэта — патэнцыйная асоба, але не асоба”, — гаворыць аўтар аднаго з артыкулаў AN (Vol. 12, № 2, 1995 г., р. 8), “апраўдваючы” такім чынам забойства.

Арганізацыя па-рознаму ацэньвае дзейнасьць розных праваслаўных цэркваў. Суровай і бязьлітаснай крытыцы падвяргаецца ў публікацыях таварыства Руская Замежная Царква і грэцкія старастыльнікі. Так, у асноватворным ідэалягічным артыкуле прэзыдэнта арганізацыі Н. Зымарыса “On Being Orthodox and Gay” РПЦЗ характарызуецца як "фундамэнталіская" Руская Царква, да якой далучыліся шматлікія былыя вернікі цэркваў “пратэстанцкага фундамэнталізму”. З абурэньнем прэзыдэнт канстатуе, што духавенства РПЦЗ падвергнула прапагандыстаў арганізацыі бязьлітасным перасьледам. Як паказваецца ў яго артыкулу, амаль усе актывісты арганізацыі, якія адстойвалі перад сьвятарамі РПЦЗ свае грахі, атрымоўвалі пасьля тэлефонныя званкі з пагрозамі, а таксама пагрозы ў пісьмовым выглядзе (паштовы допіс і лісты электроннай пошты).

Адносіны да цэркваў, не зьяўляючыміся “фундамэнталісцкімі”, у садамітаў больш спакойнае і пазытыўнае. Вельмі станоўча ацэньвае арганізацыя адносіны да яе ў адным з кафедральных сабораў Нью-Ёрка (выданьне гаворыць аб ім як аб “вядомым саборы ў Нью-Ёрку”, не вызначая яго канкрэтна). У нумары за красавік-травень 1995 г. (Vol. 12, № 2, р. 5) распавядаецца аб тым, што садаміты зьяўляюцца сталымі і актыўнымі вернікамі гэтага сабору. Як сцвярджае часопіс, сьвятар сабора аднойчы зьвярнуўся да свайго япіскапа са словамі: “Тут у Вас гомасэксуалісты. Вы павінны адлучыць іх!” У адказ, як гаворыцца ў часопісе, япіскап "растлумачыў, што вернікі-гомасэксуалісты - набожныя вернікі, адданыя сваёй веры і дапамагаюць рамантаваць сабор. Затым япіскап забараніў сьвятару прапаведаваць у саборы, хоць і дазволіў па-ранейшаму служыць літургію”. Часопіс прымячае, што, разам з тым, япіскап не дабраваліць да тых з сваіх сьвятароў, якіх ведае як актыўных аднадумцаў арганізацыі. Як магчыма зразумець з артыкула, у апісываемай япархіі неназванай ілжэправаслаўнай царквы садамія не толькі легалізаваная, але і ахоўваецца архірэйскай уладай, а прытрымліваньне маральнаму вучэньню Царкве падвяргаецца перасьледу.

У AN (Vol. 12, № 2, 1995, p. 6) зьмешчаны грунтоўны камэнтар да паведамленьня, апублікаванаму ў часопісе Грэцкага Паўночнаамерыканскага архіяпіскапства Канстанцінопальскага патрыярхату “Orthodox Observer” за лістапад 1994 г. Як распавядаецца ў паведамленьні, 18 лістапада 1994 г. у Грэцкай праваслаўнай багаслоўскай школе сьв. Крыжа ў Брукліне прайшла канфэрэнцыя пад назовам “Гомасэксуалізм: праваслаўныя пэрспэктывы ў сьвятле новых дасьледаваньняў”. Канфэрэнцыя была арганізаваная з удзелам Грэцкага архіяпіскапства, што было прадстаўленая япіскапам Мяфодзіем Бостанскім, а таксама вядомымі сьвятарамі і дактарамі багаслоўя. У сьпісе асноўных пытаньняў канфэрэнцыі, прапанаваных для абмеркаваньня яе удзельнікамі, былі наступныя. “Якія адрозьненьні ў этычных адзнаках гомасэксуалізму? Ці вядуць розныя этычныя адзнакі да адрозьненьняў у дачыненьні да гомасэксуалізму? Ці можна дазволіць гомасэксуалістам удзел у царкоўным жыцьці (г. з. прымаць Прычасьце, складаць шлюб, прымаць на выхаваньне дзяцей)? Ці трэба падахвочваць гомасэксуалістаў да зьмены сваёй сэксуальнай арыентацыі на гетэрасэксуальнасьць?” Часопіс паведаміў, што канфэрэнцыя уключала таксама вячэрні сымпозіюм, адчынены для наведваньня усіх жадаючых (іншыя паседжаньні канфэрэнцыі былі зачыненымі). Асноўная мэта сымпозіўма складалася ў імкненьні “прадэманстраваць, як Праваслаўнае Хрысьціянства разумее гомасэксуалістаў і адгукаецца на іх праблемы сёньня, у сьвятле новых мэдыцынскіх і псыхалягічных адкрыцьцяў”. AN вельмі станоўча ацаніў сам факт прамой пастаноўкі пытаньня аб магчымасьці дапушчэньня садамітаў да прычашчэньня. Гэтая інфармацыя дае усе падставы зрабіць выснову, што пытаньне аб легалізаваньні садаміі ў Грэцкім архіяпіскопіі ужо асьцярожна пастаўлены і адмоўнага адказу на гэтае пытаньне не дадзена.

На бачыне 7 таго жа нумара AN каротка распавядае аб удзеле арганізацыі ў міжрэлігійнай малітве ў каталіцкім храме Францыска Асізскага 30 лістапада 1994 г., у рамках міжнароднага дня барацьбы са Сьнідам. Артыкул адзначае, што ў сынкрэтычнай малітве прыняў удзел “шырокі спэктр рэлігій”, у тым ліку прадстаўнікі юдаізму і ісламу. Сусьветнае афіцыйнае праваслаўе было прадстаўлена дэлегатам ад Грэцкага архіяпіскапства. Саюз садамітаў таксама удзельнічаў у малітве ў якасьці прадстаўніка сусьветнага афіцыйнага праваслаўя. Часопіс адзначыў прыгожае выкананьне дэлегатам архіяпіскапства царкоўнага сьпеву падчас міжрэлігійнай малітвы і падкрэсьліў, што на гэта было дадзена дабраслаўленьня архіяпіскапам Якавам. Пасьля канчатка сынкрэтычнай цырымоніі сябрамі саюза, як гаворыцца ў артыкуле, “плённа абмеркавалі пытаньні, выклікаючыя узаемную цікавасьць, з прадстаўніком архіяпіскапства”. Падобная праява зацікаўленасьці з боку архіяпіскапства выклікае ў арганізацыі садамітаў аптымізм і упэўненасьць у посьпеху сваёй справы.

Таварыства разьвівае кантакты са шматлікімі архірэямі экумэнічных цэркваў і дамагаецца паступова­га і пакуль тайнага прызнаньня. Так, у AN (Vol. 11, № 1, 1994) гаворыцца аб атрыманьні чальцамі Дэнвэр­скага аддзяленьні арганізацыі садамітаў дазволу прычашчацца ў архірэя грэцкага архіяпіскапства Анфіма Денвэрскага. Даўшы дазвол на прычашчэньне асобам, прама задэкляраваўшым аб сваім садомскім граху, япіскап разам з тым захаваў сваё адмоўнае стаўленьня да самой арганізацыі, што прывяло неўзабаве да некаторага адступленьня ад першапачаткова дадзенага ім дазволу.

У канцы 80-х гадоў арганізацыя вяла пісьмовыя кансультацыі з першагерархам Грэцкага архіяпіскапства Канстанцінопальскага патрыярхата ў Амэрыц — архіяпіскапам Якавам. У тым жа нумары AN узгадваецца аб перапісцы таварыства з архіяпіскапам у 1987 г. З радасьцю часопіс пракамэнтаваў той факт, што адказ першагерарха “не быў адмоўным”. У ім, як паведамляе часопіс, было толькі выяўленае засьцеражэньне, як бы справа не дайшло да “арганізацыі новай царквы, заснаванай на такой адметнай асаблівасьці, як гомасэксуалізм”. Інакш гаворачы, архіяпіскап выказаў такое меркаваньне: лепш садамія ў царквы, чым новы раскол. Часопіс з радасьцю прыняў гэтыя прынцыпы і сьпешна растлумачыў, што арганізацыя ні ў якім разе не плянуе арганізоўваць новую асобную царкву, а мае намер заставацца ў сучасным царкоўным арганізьме, таму турбота архіяпіскапа не апраўданая. Тым не менш, у пачатку 1992 г. архіяпіскап выпусьціў зварот, дзе зганіў садамію.

Уплывовасьць садаміцкай арганізацыі ў дастатковай меры адлюстроўвае нумар AN за люты-сакавік 1995 г. (Vol. 12, № 1, р. 3}. У ім апавядаецца аб удзеле прадстаўнікоў арганізацыі ў канфэрэнцыі Нацыянальнай рады цэркваў ЗША 9-12 лістапада 1994 г. у Новым Арлеане. Асноўным пытаньнем канфэрэнцыі зрабілася пытаньне аб прыняцьці ў склад Рады Metropolitan Community Church (MCC) - спэцыялізаванай пратэстанцкай царквы для садамітаў. Праваслаўныя прадстаўнікі ў экумэнічнай радзе былі супраць прыняцьці, што прывяло да гарачых дыскусій. Глыбока заганную унутраную атмасфэру паседжаньня і нізкі маральны узровень удзельнікаў экумэнічнай рады ілюструе наступны прыведзены ў часопісе эпізод. Выступіўшы ў спрэчках экумэнічны прадстаўнік МСС пастар-садаміт Кітрыдж Чэры з незадаволенасьцю і разгубленасьцю заявіў голасна, што “найболей кансэрватыўныя сябры HCU (на чале з праваслаўнай фракцыяй) абсалютна супраць сяброўства МСС нават нягледзячы на тое, што сярод сяброў іх цэркваў больш гомасэксуалістаў і лесьбіянак, чым у МСС”. Дзіўна, што нават такі абразьлівы аргумэнт, прыведзены падчас экумэнічнага збору, не заахвоціў ілжэправаслаўных экумяністаў да неабходнай у такім выпадку заявы аб адлучэньні садамітаў ад Царквы. Відавочна, што пры адсутнасьці такой заявы, гэты неўзаемны аргумэнт агаляе катастрафічнае духоўнае падзеньня цэркваў, якія завуць сябе праваслаўнымі.

Акрамя кантактаў для наладжваньні дыялёг з сьвятакіраваньнем, садомская арганізацыя разьвівае таксама фінансавыя сувязі з Паўночнаамерыканскай архіяпіскапіяй. Так, у AN за люты-сакавік 1995 г. (Vol. 12, № 1, р. 5) распавядаецца аб прашоўшым у Чыкага зборы, прысьвечаным угодкам стварэньня там аддзяленьня арганізацыі, прычым часопіс адзначае, што сродкі, сабраныя падчас мерапрыемстваў, былі пералічаныя на рахункі камітэта па барацьбе са сьнідам Грэцкага праваслаўнага япархіі Чыкага. З прычыны таго, што чыкаскае аддзяленьне AXIOS зьяўляецца аддзяленьнем зарэгістраванай рэлігійнай арганізацыі, Чыкаскага япархія не магла не знаць аб крыніцы атрыманых сродкаў.

Публікацыі і артыкулы так званага таварыства “Усходніх і праваслаўных хрысьціянаў гомасэксуалістаў і лесьбіянак AXIOS” адчыняюць пагрозу новай страшнай ерасі дапамогі і папушчальніцтвы гэтаму сьмяротнаму граху - ерасі, імкнуйшайся на месцы Сьвятой Царквы - дабрадатнага дому выратаваньня - стварыць злавесны д'ЯБАЛЬСКІ “гей-клюб”. Менавіта папушчальніцтва, а таксама паступова і асьцярожна праводзіяаеся легалізаваньне гэтага граху, гатовы прывесьці да ператварэньня практыкучых гэтае вычварэньня ілжэправаслаўных цэркваў у тое, што на мове нашага апошняга часу завецца “gay-friendly church”. Паступовасьць і незаўважнасьць гэтага працэсу можа стаць надзейным падмуркам такой сатанінскай рэформы.

Правядзеньне шматлікіх канфэрэнцый з канкрэтна пастаўленымі пытаньнямі і без пэўных адказаў і заяў, уваход у працяглы дыялёг, які суправаджаецца шматлікімі камісіямі, пасяджэньням і публікацыямі, з паступовым збліжэньнем пазыцый, абмеркаваньні і дыскусіі аб “найноўшых” і “апошніх” “адкрыцьцях” і “дасьледаваньнях” навукі па гэтай праблеме, сталыя сустрэчы з прадстаўнікамі арганізацыі на розных міжканфэсійных і міжрэлігійных мерапрыемствах, змаўчаньне аб правілах Царквы адносна гэтага пытаньня, прывыканьне да удзелу прадстаўнікоў арганізацыі ў царкоўным жыцьці, напаўафіцыйная дабраслаўленьня прычашчацца ў стане гэтага сьмяротнага граху і паступовае распаўсюджваньне гэтай практыкі, маўчаньне ў адказ на абурэньне змагароў і асьцярожны іх прыгнёт, адмова ў адкрыцьці сьледчых спраў у духоўным судзе па гэтаму пытаньню, атрыманьне ахвяраваньняў і фінансавай дапамогі ад арганізацыі садамітаў на прыхадзкім і епархіяльным узроўнях, паступовае выключэньне з выкладаньня ў царкоўных навучальных установах непажаданых сучаснай супольнасьці тлумачэньняў пад пагрозай спыненьня дзяржаўнай дапамогі - вось прылады гэтага разгортваючагася дьябальскага ператварэньня. Кожнага чалавека, які імкнецца жыць па запаведзях Божых, гэта ставіць перад найважным маральным выбарам. Робіцца максымальна зразумела, што кожнаму чалавеку, які імкнецца верыць праваслаўна і жыць па запаведзях Божых, трэба усьвядоміць поўную немагчымасьць выратаваньня там, дзе адпрэчваецца маральнае вучэньне Царквы. Неабходна асэнсаваць, што там, дзе ёсьць заступніцтва садамітам, для праваслаўных ужо няма надзеі на выратаваньне; там, дзе ёсьць заступніцтва садаміі, там няма вылекавальнага дзеяньня дабрыні Сьвятога Духа, адпрэчанага апякунамі граху. Адтуль трэба сыходзіць, як справядлівы Лот са сваёй сям'ёй сыходзіў з Садома. Толькі ў пагібель можа быць прычасьце з веданьням, што з той жа чары прычашчаюцца садаміты, якім гэта “афіцыйна” дазволена. “дык жа ня будзьце супольнікамі іхнімі” (Эф. 5:7).

Праваслаўны інфармацыйны бюлетэнь “ВЕРТОГРАДЪ-ИНФОРМ”, чэрвень 1999 г.

Царскі шлях барацьбы зь экуменізмам






Прадмова-даведка



У 20-х гадах XX ст. большасьць грэцкага япіскапата ухілілася ў ерась экумэнізму і ў 1924 г. перайшло на каталіцкі грыгарыянскі каляндар. З тых часоў у Грэцыі паасобна існуюць Ісьціна-Праваслаўная Царква Грэцыі і новастыльная Эладская Царква. З 1935 г. па 1943 г. Сынод ІПЦ Грэцыі узначальваў Мітрапаліт Герман Дзімітрыядзкі, з 1943 г. па 1955 г. - Мітрапаліт Хрызастам I Фларынскі. Пасьля спачыну Мітр. Хрызастама ў ІПЦ Грэцыі спынілася уласная герархія. Для кіраваньня Царквой Саборам духавенства і міранамі была абраная Камісія ў складзе 12 архімандрытаў, генэральным сакратаром якой з 1956 г. зьяўляўся архімандрыт Хрызостам (Кіасіс), цяпер Архіяпіскап Афінскі і Старшыня Архірэйскага Сынода ІПЦ Грэцыі.



Першагіярархам Ісьціна-Праваслаўнай Царквы Грэцыі зьяўляецца Высокапрыасьвяшчэны Архіяпіскап Хрызастам II (Кіасіс) Афінскі і усёй Элады. У склад ІПЦ Грэцыі уваходзіць 12 архірэяў, каля 145 клірыкаў і каля 180 прыходаў, а таксама 85 манастыроў, сярод якіх старажытны манастыр Эсфігмену на Афоне, дзе ў X ст.. манастваваў засноўнік украінска-беларускага манаства Звг. Антоній Кіева-Пячорскі.









Архіяпіскап Афонскі і ўсёй Элады Хрыстом ІІ,



Старшыня Архірэйскага сіноду Ісьціна Праваслаўнай Царквы Грэцыі.



Царскі шлях барацьбы зь экуменізмам



У сваім ганебным саперніцтве з Канстанцінопалем з-за таго, хто зможа выявіць большы экумэнізм і, такім чынам, дамагчыся большага прызнаньня ў рэлігійным сьвеце, Маскоўская патрыярхія ў мінулым ужо аднойчы дапусьціла да прычасьця каталікоў. Хоць нас часта называюць ілгунамі, калі мы згадваем аб гэтым (або аб гэтак жа бессаромных актах экумэнізму, якімі дагаджае Рыму і папству ў зрабіўшымся ужо вядомым узоры экумэнічнага тэатра Канстанцінопаль), рускія каталікі пацвярджаюць, што мы гаворым праўду.



Хоць мы, несумнеўна, павінны падтрымліваць цывілізаваныя і талерантныя паводзіны прадстаўнікоў розных рэлігій па дачыненьні адзін да аднаго, назіраньне за экумэнічнай дзейнасьцю так званага “сусьветнага праваслаўя” выяўляе сталае балянсаваньне паміж крайнасьцямі экумэнізму накшталт тых, у якіх, нараўне са сваімі субратамі ў Канстанцінопалі, выявілі сябе маскоўскія патрыярхі Алексій I і Алексій II, і асобнымі жэстамі ў бок праваслаўных сапернікаў экумэнізму, каб прыстасаваць царкоўную дыпламатыю на усе выпадкі жыцьця і уціхамірыць нязгоду. Гэтым вызначаецца сучаснае становішча ў “праваслаўным” экумэнізьме, які працягвае сваю ранейшую працу, але робіць гэта меней публічна, і адначасова выступае з заявамі супраць крайнасьцяў экумэнізму, якія таемна зьдзяйсьняе.



Гэтая разнавіднасьць крывадушнасьці заўсёды апраўдваецца тым, што зьмяняюцца акалічнасьці, што зьмяніліся людзі (тыя, каго часта ў адным дзесяцігодзьдзі звалі апаганцамі веры, а ў іншым - гераічнымі пасьлядоўнікамі Сьвятых Айцоў, без рэальных і прыкметных зьмен у іх характарах або тактыцы), што зьмяніліся мэты самога экумэнізму (нават пры поўнай адсутнасьці асноватворчых дакумэнтаў, ні сучасных, ні гістарычных, у якіх прызнавалася бы першынства Праваслаўя ў гістарычным або які-небудзь іншым сэнсе), і што Праваслаўную Царкву ў яе экумэнічнай дзейнасьці насамрэч рэпрэзэнтуюць людзі праўдзіва сьвятаайцоўскага разумовага складу.



Такая дыпламатыя і крывадушнасьць, не гаворачы ужо аб балянсаваньні паміж двума крайнасьцямі, - не сьвятаайцоўская справа. Паводзіны праўдзівых Айцоў Цэрквы вызначаецца тым, што яны прытрымваюцца прадуманага і асэнсаванага царскага шляху, заўсёды з непазьбежнасьцю арганічна выказваючага дух умеранасьці. Таму сьвятаайцоўскай аказваецца пазыцыя нашых уласных япіскапаў, для якіх сьвяты прынцып рэлігійнай памяркоўнасьці, і, у той жа час, няўхільны абавязак прапаведаваць, вучыць і не зракацца ад выключнасьці Праваслаўя. У духу Сьвятых Айцоў, мы асуджаем ерась, але не асуджаем ерэтыкоў. Як ясна паказваюць нашы дзеяньні, мы імкнёмся прапаведаваць Праваслаўе, як духоўнае вылячэньне для сусьвету. У гэтым мы не адмаўляемся ад падыходу Айцоў, ад таго, каб заўсёды да апошняга моманту рабіць усё магчымае для вяртаньня заблукаўшых да веры, а канчатковае экумэнічнае, саборнае асуджэньне заблукаўшых пры неабходнасьці гэтага ў кожным асобным выпадку пакінуць на разгляд Царквы. Наша канчатковая мэта - у тым, каб выратаваць усіх, каго мы можам, і нікога не зганіць аднабакова. Калі мы адлучаем, адгароджваем сябе сьцяной ад тых, хто пакутуе ад ерэтычнай заразы, гэта адбываецца не таму, што мы перасталі спадзявацца на іх вылячэньне (і, нават на цудоўнае уваскрэсеньне тых, хто ужо зьмярцвелы ў сваёй ілжывай веры).



У гэтым сэнсе, хоць мы і спрабуем па-братэрску завязаць дыялёг як з крайнімі старасьцільнікамі, так і з экумэністами (і, воляю Божай, менавіта гэта і робім), у нас сапраўды вельмі сур'ёзныя рознагалосьсі з імі. Адрозьненьні ў тым, што датычыцца падыходу да экумэнізму і ерасі ў нас і ў прыхільнікаў крайнасьцяў, караняцца ў багаслоўі і эклезіалёгіі, але, вядома, не ў тых або іншых асабістых разыходжаньнях, якія могуць узьнікаць у асобных выпадках. Наша мэта - выканаць свой доўг процідзеяньня таму, у чым мы бачым крайнасьць (адхіленьне ад сьвятаайцоўскага духу), з не меншай стараннасьцю, чым выконваемы свой доўг па выпраўленьні экумэнічных памылак. І у тым, і ў іншым выпадку мы дзейнічаем, нягледзячы на асабістыя разыходжаньні, і кіруючыся хрысьціянскай любоўю - канчатковым крытэрам Праваслаўя.



Калі задумацца аб сапраўднай прыродзе праўдзівага анціэкуменізма, якое пазьбягае дыпламатычнага балянсаваньня, кампрамісаў і хуткасьпелых безадказных асуджэньняў заблукаўшых, можна ясна зразумець, што як “сусьветнае праваслаўе”, так і крайнія рэакцыі на яго сьвецкі падыход да іншавер'я і адхіленьням ад праўдзівай веры уяўляюць сабою адыход ад царскага шляху праваслаўнай веры. Калі мы малалікія і падвяргаемся нападам як справа, так і зьлева, гэта адбываецца толькі таму, што мы рэпрэзэнтуем царскі шлях, які адрозьніваецца і ад сярэдняга шляху кампрамісу, і ад злоснага нехрысьціянскага шляху сьвядомага і злога асуджэньня. Як вучаць Айцы, мы павінны гэтак жа рупліва выпраўляць, навучаць і вылечваць, як стрымана і неахвотна асуджаем, пакуль яшчэ не вычарпаныя усё сродкі, і Царква саборна не аб'яўляе адышоўшым анафему, каб абараніць верных. І нават тады мы павінны пераймаць Айцам, якія асуджалі ерэтыкоў са сьлязамі на вачах і толькі пасьля таго, як склікаліся Сусьветныя Саборы, каб умаліць іх вярнуцца да сьвятаайцоўскай веры.

Памяці айцоў Першага Сусьветнага Сабору

У гэту Нядзелю Сьвятая Царква сьвяткуе памяць трохсот васемнаццаці айцоў Першага Сусьветнага Сабора ў Нікее, які быў скліканы супраць Арыя. Ён пачаўся ў дні Сьвятой Тройцы, 19 чэрвеня 325 гада, і паслужыў славе уваскрэшанага Госпада. Сабор, як гаворыцца ў сынаксару, прапаведаваў Сына Боскага адзінасутнага і роўнагоднага Айцу і спавядаў, што Ён сапраўды Сын Божы і дасканалы Чалавек.

Таксама сабор пастанавіў сьвяткаваць сьветлае сьвята Пасхі ў першую нядзелю пасьля жыдоўскае пасхі.

ПАМЯЦЬ АЙЦОЎ ПЕРШАГА СУСЬВЕТНАГА САБОРУ

Сёньня мы з набожнай удзячнасьцю сьвяткуем памяць Айцоў Першага Сусьветнага Сабору, які прад тварам няпраўды, якая паўстала супраць Хрыста, агаласілі царкоўную веру ў тое, што Ён – сапраўды Сын Божы і Бог, роўны Айцу і Духу. Мы жывем у гадзіны, калі вера здаецца такой простай і відавочнай; але яна не заўсёды была такой, і яна не была такой дзеля шматлікіх людзей. У гэтыя раньнія часы, калі чалавечы розум у жаху стаяў прад неасяжнасьцю Боскага Адкрыцьця, людзям, спакушаным зямной мудрасьцю, асабліва цяжка было прыняць Хрыста як Жывога Бога, неасяжнага, не абмежаванага ні часам, ні прасторай, але, Які ўсё ж прышоў целам жыць пасярод нас, і зрабіўся чалавекам, ва ўсім падобны нам, апрача граху.

Такая ж спакуса, з стагодзьдзя ў стагодзьдзя, існуе прад усімі тымі, хто паглыблены думкамі ў зямное і не гатовы стаць прад таямніцай Боскай і прыняць у веры слова праўды, прамоўленае Самім Богам.

З яшчэ большай набожнасьцю мусім мы ставіцца да тых, хто ў тыя далёкія для нас часы, але часы блізкія да дзён зямнога жыцьця Выратавальніка захаваў дзеля нас і агаласіў ва ўсёй славе гэтую веру. Дзякуючы ім мы пакланяемся ў Хрысьце Жывому Богу; дзякуючы ім мы ведаем, што Бог неасяжны быў Чалавекам і ўсё чалавечае прыняў на Сябе, усё асьвяціў, усё ачысьціў, усё зьяднаў з Богам таямнічым і неасяжным.

З якой жа набожнасьцю мусім мы ставіцца да чалавека і да таго сьвету, у якім гэта адбылося! Увасабленьне Хрыста, увасабленьне Слова Боскага кажа нам аб тым, што чалавек ёсьць настолькі вялікім, што яна не толькі можа быць храмам Божым, месцам Яго жытла, перабываньня, але можа парадніцца з Ім, як нам паказана ў цудзе Увасабленьня.

І яшчэ гэтая таямніца адчыняе прад намі веліч усяго стварэньня сусьвету, таму што Сын Божы не толькі зрабіўся Сынам Чалавечым, але Слова зрабілася целам; Бог не толькі зрабіўся Чалавекам, але і зьяднаўся з створанай рэчавай часткай нашага сьвету. І мы бачым, што ўсё тварэньне створана Богам так, што яно можа, зноў жа, быць ня толькі храмам і месцам Яго перабываньня, але зьяднацца з Самой Боскасьцю.

Калі б мы здолелі гэта памятаваць, калі б мы маглі глядзець адзін на аднаго і разумець гэтыя цудоўныя людзкія глыбіні, аглядацца навокал і бачыць, што тварэньне паклікана да славы Божай, тады б мы будавалі іншы сьвет, іншыя чалавечыя адносіны, інакш бы паводзілі сябе з рэчамі гэтага сьвету; жыцьцё зрабілася б добрагодным і набожным.

Удумайцеся ў гэта. Апостал нам кажа, што мы мусім не толькі ў душах, але і ў нашых целах услаўляць Бога; ён агалошвае, што прыйдзе час, калі Сын усё скарыць, і тады, скарыўшыся Айцу, Яму ўсё аддасьць , і будзе Бог “усім ва ўсім”. Ці працуем мы над тым, каб гэтая слава асьвяціла, ахапіла, працяла нас, кожнага чалавека вакол, усё тварэньне?... Станем жа на гэты шлях набожнага і чулага тварэньня, і такога, што радуецца славе Боскай і славе тварэньня, і станем разам з Богам будаўнікамі вечнасьці. Амін.

Мітрапаліт Антоні (Суражскі)

7 чэрвеня 1970 л. Б.

Чытаньні дня:

Чытаньне Апостальскае на 18/31 траўня 2009 л. Б.

Дзеі Сьвятых Апосталаў, пач. 44

У тыя дні: Паўлу надумалася абмінуць Эфэс, каб не замарудзіцца яму ў Асіі, таму што ён сьпяшаўся, калі можна, у дзень Пяцідзясятніцы быць у Ерусаліме. А зь Міліта паслаўшы ў Эфэс, ён заклікаў прасьвітараў царквы, і калі яны прыйшлі да яго, ён сказаў ім: Дык вось, пільнуйце сябе і ўвесь статак, у якім Дух Сьвяты паставіў вас ахавальнікамі, пасьвіць Царкву Госпада і Бога, якую Ён здабыў Сабе Крывёю Сваёю. Бо я ведаю, што пасьля адыходу майго ўвойдуць да вас лютыя ваўкі, якія не шкадуюць статку; і з вас саміх паўстануць людзі, якія будуць казаць навыварат, каб павесьці вучняў за сабою. Таму чувайце, памятаючы, што я тры гады дзень і ноч бесьперастанку са сьлязьмі вучыў кожнага з вас. І сёньня даручаю вас, браты, Богу і слову мілаты Ягонай, Які можа станавіць вас болей і даць вам спадчыну з усімі асьвечанымі. Ні срэбра, ні золата, ні ўбраньня я ні ад кога не зажадаў: самі ведаеце, што патрэбам маім і патрэбам тых, што былі са мною, паслужылі рукі мае гэтыя. Ва ўсім паказаў я вам, што, працуючы, трэба падтрымліваць слабых і памятаць словы Госпада Ісуса, бо Ён Сам сказаў: “больш дабрашчасна - даваць, чым браць”. Сказаўшы гэта, ён стаў на калені свае і з усімі імі памаліўся.

Дзеі 20:16–18а; 28–36

Чытаньне Евангельля на 18/31 траўня 2009 л.Б.

Паводле сьвятога евангеліста Яна чытаньне, пач. 56

У той час, Пасьля гэтых словаў Ісус узьвёў вочы Свае да неба і сказаў: Войча! прыйшла гадзіна: праславі Сына Твайго, каб і Сын Твой праславіў Цябе, бо Ты даў Яму ўладу над усякаю плоцьцю, каб усяму, што Ты даў Яму, даў Ён жыцьцё вечнае: а гэта ёсьць жыцьцё вечнае, каб спазналі Цябе, адзінага, сапраўднага Бога, і пасланага Табою Ісуса Хрыста. Я праславіў Цябе на зямлі, выканаўшы ўсё, што Ты даручыў Мне зрабіць; І сёньня праславі Мяне Ты, Войча, у Цябе Самога славаю, якую Я меў у Цябе раней стварэньня сьвету. Я адкрыў імя Тваё людзям, якіх Ты даў Мне ад сьвету; яны былі Твае, і Ты даў іх Мне, і яны выканалі слова Тваё; 7. цяпер уразумелі яны, што ўсё, што Ты даў Мне, ад Цябе ёсьць; бо словы, якія Ты даў Мне, Я перадаў ім, і яны прынялі і ўразумелі ў праўдзе, што Я зыйшоў ад Цябе, і ўверавалі, што Ты паслаў Мяне. Я малю за іх: не за ўвесь сьвет малю, а за тых, каго Ты даў Мне, бо яны Твае; і ўсё Маё - Тваё, і Тваё - Маё; і Я праславіўся ў іх. Я ўжо ня ў сьвеце, а яны ў сьвеце, а Я да Цябе іду. Войча Сьвяты! аслані іх у імя Тваё, тых, каго Ты Мне даў, каб яны былі адзіныя як і Мы. Калі Я быў зь імі ў сьвеце, Я асланяў іх у імя Тваё; тых, каго Ты даў Мне, Я захаваў, і ніхто зь іх не загінуў, апрача сына пагібелі, каб збылося Пісаньне. А цяпер да Цябе іду, і гэта кажу ў сьвеце, каб яны мелі ў сабе радасьць Маю поўную.

Яна (17:1-13)

Сёньня таксама сьвяткуем памяць:

МУЧАНІК ФЕАДОТ І СЬВЯТЫЯ МУЧАНІЦЫ СЕМ ДЗЕЎ – ЦЯКУСА, ФАІНА, КЛАЎДЗІЯ, МАТРОНА, ЮЛІЯ, АЛЯКСАНДРА І ЕЎФРАСІЯ.

Сьвяты мучанік Феадот і сьвятыя пакутніцы сэм паннаў Цякуса, Фаіна, Клаўдзія, Матрона, Юлія, Аляксандра і Еўфрасія, жылі ва 2-й палове III стагодзьдзя ў горадзе Анкіры, Галяційскай вобласьці, і па пакутніцкі памёрлі за Хрыста ў пачатку IV стагодзьдзя. Сьвяты Феадот быў “карчмаром”, меў сваю гасьцініцу, быў жанаты. Ужо тады ён дасягнуў высокай духоўнай дасканаласьці: выконваў чысьціню і цноту, выхоўваў у сабе устрыманьне, пакараў цела духу, практыкуючыся ў пасьце і малітве. Сваімі гутаркамі ён прыводзіў жыдоў і язычнікаў да хрысьціянскай веры, а грэшнікаў да раскаяньня і выпраўленьня. Сьвяты Феадот прыняў ад Госпада падарунак вылічэньня і лячыў хворых ускладаньнем на іх рук.

Падчас ганеньня імпэратара Дзіакліціяна (284 305) на хрысьціян у горад Анкіру быў прызначаны вядомы сваёй жорсткасьцю кіраўнік Феацекн. Шмат хрысьціян зьбеглі з горада, пакідаючы свае хаты і маёмасьць. Феацекн апавясьціў усіх хрысьціян, што яны абавязаныя прынесьці ахвяру ідалам, у выпадку жа адмовы будуць адданыя на пакуты і сьмерць. Язычнікі прыводзілі хрысьціян на пакуты, а маёмасьць іх раскрадалі.

У краіне наступіў голад. У гэтыя суровыя дні сьвятой Феадот у сваёй гасьцініцы даваў прытулак хрысьціянам, пакінутым без прытулку, сілкаваў іх, хаваў падвяргаючыхся перасьледу, з сваіх запасаў даваў у спустошаныя цэрквы усё неабходнае для зьдзяйсьненьня Боская літургіі. Ён бясстрашна пранікаў у турмы, аказваючы дапамогу нявінна асуджаным, пераконваючы быць да канца вернымі Хрысту Выратавальніку. Феадот не страшыўся хаваць рэшткі сьвятых мучанікаў, таемна выносячы іх або выкупляючы за грошы ў ваяроў. Калі ў Анкіры хрысьціянскія цэрквы былі спустошаныя і зачыненыя, Боскую літургію сталі служыць у яго гасьцініцы. Усьведамляючы, што яму таксама прыгатаваны ў будучыні пакутніцкі подзьвіг, сьвяты Феадот у гутарцы са сьвятаром Франтонам прадказаў, што яму ў хуткім часе даставяць мошчы мучаніка на месца, абранае імі абодвума. У пацьверджаньне гэтых слоў сьвятой Феадот аддаў свой пярсьцёнак сьвятару.

У то час сьмерць за Хрыста прынялі сэм сьвятых дзеў, з якіх старэйшая, сьвятая Цякуса, была цёткай сьвятога Феадота. Сьвятыя дзевы Цякуса, Фаіна, Клаўдзія, Матрона, Юлія, Аляксандра і Еўфрасія, з юных гадоў прысьвяцілі сябе Богу, жылі ў сталых малітвах, пасьце, устрыманьні, добрых справах і усё дасягнулі старэчага веку. Прыведзеныя на суд як хрысьціянкі сьвятыя дзевы мужна паспавядалі перад Феацекнам сваю веру ў Хрыста і былі адданыя катаваньням, але засталіся непахіснымі. Тады кіраўнік аддаў іх бессаромным юнакам на апаганеньне. Сьвятыя дзевы горача маліліся, просячы ў Бога дапамогі. Сьвятая Цякуса звалілася да ног юнакоў, зьняўшы галяўное покрыва, паказала ім сваю сівую галаву. Юнакі апамяталіся, самі заплякалі і сышлі з месца катаваньняў. Тады кіраўнік загадаў, каб сьвятыя прынялі удзел у імпрэзе "абмываньня ідалаў", як гэта здзяйсьнялі паганскія жрыцы, але сьвятыя дзевы зноў адмовіліся. За гэта яны былі прысуджаныя да сьмерці. Кожнай на шыю быў прывязаны цяжкі камень, і усе сем сьвятых дзеў былі патопленыя ў возеры. У наступную ноч сьвятая Цякуса зьявілася ў сьне сьвятому Феадоту, просячы дастаць целы іх і пахаваць па-хрысьціянску. Сьвяты Феадот, узяўшы з сабой свайго сябра Паліхронія і іншых хрысьціян, накіраваўся да возера. Было цёмна, і шлях паказвала падпаленая лямпада. Паміж тым перад вартай, пастаўленай язычнікамі на беразе возера, зьявіўся сьвяты мучанік Сасандар. Застрашаная варта зьвярнулася ва уцёкі. Вецер адагнаў ваду на іншы бок возера. Хрысьціяне падышлі да целаў сьвятых мучаніц і павезьлі іх да царквы, дзе і аддалі пахаваньню. Пазнаўшы аб выкраданьні цел сьвятых мучаніц, кіраўнік прыйшоў у лютасьць і загадаў хапаць без разбору усіх хрысьціян і аддаваць іх пакутам. Быў схоплены і Паліхроній. Не вытрымаўшы катаваньняў, ён паказаў на сьвятога Феадота, як вінаватага ў выкраданьня цел. Сьвяты Феадот стаў рыхтавацца да сьмерці за Хрыста; узьнясучы разам са усімі хрысьціянамі старанныя малітвы, ён адпісваў аддаць яго цела сьвятару Франтону, якому раней аддаў свой пярсьцёнак. Сьвяты паўстаў перад судом. Яму паказалі розныя прылады пакут і разам з тым абяцалі вялікія ушанаваньні і багацьце, калі ён зрачэцца ад Хрыста. Сьвяты Феадот уславіў Госпада Ісуса Хрыста, спавядаў сваю веру ў Яго. У лютасьці язычнікі аддалі сьвятога на працяглыя катаваньні, але сіла Боская падтрымала сьвятога мучаніка. Ён застаўся жывы і быў адведзены ў вязьніцу. На наступную раніцу кіраўнік ізноў загадаў катаваць сьвятога, але неўзабаве зразумеў, што пахіснуць яго мужнасьць немагчыма. Тады ён загадаў адсекчы галяву мучаніку. Пакараньне сьмерцю зьдзейсьнілася, але падняўшаяся бура перашкодзіла ваярам спаліць цела мучаніка. Ваяры, седзячы ў намёце, засталіся пільнаваць цела. У гэты час сьвятар Франтон праходзіў найблізкай дарогай, вядучы асла з паклажай віна з свайго вінаградніку. Каля месца, дзе ляжала цела сьвятога Феадота, асёл раптам зваліўся. Ваяры дапамаглі падняць яго і распавялі Франтону, што пільнуюць цела пакаранага хрысьціяніна Феадота. Сьвятар зразумеў, што Госпад сьпецыяльна прывёў яго сюды. Ён усклаў сьвятыя рэшткі на асла і прывёз іх на месца, паказанае сьвятым Феадотам для свайго пахаваньня, і з гонарам аддаў зямлі. Пасьля ён узьвёў на гэтым месцы царкву. Сьвяты Феадот прыняў Сьмерць за Хрыста 7 чэрвеня 303 або 304 году, а памянаецца яго памяць 18 траўня, у дзень сьмерці сьвятых дзеў.

Апісаньне жыцьця і пакутніцкага подзьвігу сьвятога Феадота і мучаніцтва сьвятых дзеў склаў сучасьнік і паплечнік сьвятога Феадота і відавочнік сьмерці яго Ніл, які знаходзіўся ў горадзе Анкіры ў пэрыяд ганеньня на хрысьціян імпэратара Дзіякліціяна.

МУЧАНІКІ ПЁТР, ДЫЯНІСІЙ, АНДРЭЙ, ПАВАЛ, ХРЫСЬЦІНА

Сьвятыя мучанікі Пётр, Дзіянісій, Андрэй, Павел, Хрысьціна папакутавалі пры імпэратару Дзікіі (249 - 251). Першым з іх папакутаваў юнак Пётр у горадзе Лампсаке (Гелеспанцскам). Прыведзены на суд кіраўніка Апіціміна, ён бясстрашна спавядаў сваю веру ў Хрыста. Набожнага юнака прымушалі зрачыся ад Госпада і пакланіцца ідалу багіні Вэнэр, але мучанік адмовіўся выканаць наказ, заявіўшы голасна, што хрысьціянін не будзе пакланяцца ідалу блуднай жанчыны. Сьвяты Пётр быў падвергнуты жорсткім катаваньням, але доблесна вытрымаў пакуты, дзякуючы Госпаду Ісусу Хрысту, падаўшаму яму Сваю усёмагутную дапамогу, і быў усечаны мячом. У той жа час былі адданыя суду Дзіянісій, Нікамах і два ваяра, прыведзеныя з Месапатаміі, а таксама Андрэй і Павел. Усе яны паспавядалі сваю веру ў Хрыста і адмовіліся прынесьці ахвяру ідалам, за гэта былі адданыя катаваньням. Да вялікай скрухі усіх хрысьціян, Нікамах не выстаяў і зрокся ад Госпада Ісуса Хрыста, пайшоў на капішча і прынёс ахвяру. Адразу жа ён падвергнуўся жудаснаму вар'яцтву і памёр у страшных пакутах. Адрачэньне Нікамаха чула стаяўшая ў натоўпе 16-летняя дзяўчына Хрысьціна, якая выклікнула: "Нягодны і гінуўшы чалавек! Вось ты з-за аднаго толькі гадзіны прыдбаў сабе зараз вечную і невымоўную пакуту!" Гэтыя словы пачуў кіраўнік. Ён загадаў схапіць сьвятую дзеву і, пазнаўшы ад яе, што і яна хрысьціянка, аддаў яе на апаганеньне нягоднікам. У хату, куды прывялі сьвятую дзеву, зьявіўся Анёл. Застрашаныя яго грозным выглядам юнака са сьлязамі сталі прасіць прабачэньні ў сьвятой дзевы і умольвалі памаліцца за іх, каб не спасьцігла іх пакараньне Гасподне.

На наступную раніцу перад кіраўніком ізноў паўсталі сьвятыя Дзіянісій, Андрэй і Павел. За спавяданьне веры ў Хрыста яны былі аддадзеныя натоўпу язычнікаў на разарваньне. Сьвятых прывязалі за ногі, пацягнулі іх да месца пакараньня сьмерцю і тамака пабілі камянямі. Падчас пакараньня сьмерцю прыбегла сьвятая Хрысьціна, каб памерці разам з мучанікамі, але, па загадзе кіраўніка, яна была усечаная мячом.

МУЧАНІКІ ДАВЫД І ТАРЫЧАН

Сьвятыя мучанікі Давыд і Тарычан, грузіны па паходжаньні, былі роднымі братамі. Прынялі пакутніцкую сьмерць у 693 году ад пэрсідзкага кіраўніка Абдулы за адмову перайсьці ў мусульманства.

МУЧАНІКІ ІРАКЛІ, ПАЎЛІН І ВЕНЯДЗІМ

Сьвятыя мучанікі Іраклій, Паўлін і Венядзім папакутавалі за Хрыста ў горадзе Афінах. Тамака яны прапаведавалі язычнікам аб Хрысьце і пераконвалі іх пакінуць пакланеньне нячулым ідалам. Выбраньнікі Божы былі адданыя на суд разам са сваімі вучнямі, прыняўшымі праўдзівую веру. Пасьля шматлікіх катаваньняў усе яны былі кінутыя ў распаленую печ, у якой і аддалі свае душы Богу.

МУЧАНІКІ СІМОН, ЯЗЭП І ВАХЦІСІЙ

Сьвятыя мучанікі Сімеон, Язэп і Вахцісій былі хрысьціянамі і жылі ў III стагодзьдзі ў Пэрсіі пры цару Сапоры, жорсткім ганіцелю хрысьціян. Сьвятых прымушалі зрачыся ад Хрыста і зьвярнуцца да забабонаў вогнепаклоньнікаў. Але яны адмовіліся, адказаўшы язычнікам: “Мы не зрачомся ад Творцы стварэньня і не паклонімся сонцу і вагню”. Сьвятых мучанікаў жорстка катавалі, потым кінулі ў вязьніцу, дзе ім не давалі ежы сем дзён. Нарэшце, мучанікаў забілі мячом.

Сёньня 18/31 траўня 2009 л.Б.

Сьвяткуем памяць айцоў Першага Сусьветнага Сабору