Wednesday, December 9, 2009

ЗВЫШГОДНЫЙ АЛІПІЙ СЛУПНІК

Памяць 26 лістапада

Звышгодны Аліпій слупнік нарадзіўся ў горадзе Адрыянаполе ў Пафлагоніі. Маці яго, хрысьціянка, рана аўдавеўшы, аддала сына ў послух і на навучаньне япіскапу Хвядору, а сама, раздаўшы маёмасьць жабракам, стала служыць пры царкве і была ўшанаваная званьні дыяканісы.

Зь юнацкіх гадоў сьвятой Аліпій жадаў прысьвяціць сваё жыцьцё Богу і імкнуўся да адасобленага жыцьця, аднак япіскап Хвядор не адпускаў яго ад сябе. Аднойчы, калі звышгодны Аліпій суправаджаў свайго Уладара ў Канстантынопаль, яму было бачаньне сьвятой пакутніцы Яўхімы заклікаючай звышгоднага Аліпія вярнуцца ў Адрыанаполь і заснаваць царкву ў яе гонар. На сродкі, ахвяраваныя вернікамі Адрыанаполя, сьвяты Аліпій пабудаваў царкву ў імя сьвятой пакутніцы Яўхімы на месцы закінутага паганскага магільніка, што быў месцам жыцьця легіёнаў нячысьцікаў. Побач з храмам, пад адкрытым небам, на верху паганскага надмагільля сьвятой збудаваў сабе слуп. Пяцьдзесят тры гады звышгодны Аліпій жыў на слупе, молячыся Богу і павучаючы шматлікіх, якія прыходзілі да яго. Нячысьцікі, напаўняўшыя паганскя могількі, нападалі па начах на падзьвіжніка, пабіваючы яго камянямі. Сьвяты Аліпій, ні ў што ставячы высілкі духаў цемры, разабраў нават той лёгкі падстрэшак над слупам, які абараняў яго ад дажджу і вятроў. Пераможаныя мужнасьцю сьвятога, нячысьцікі назаўжды пакінулі гэтае месца, асьвячонае подзьвігам добраахвотнага пакутніцтва. Толькі за 14 гадоў да сьмерці сьвятой Аліпій не змог больш стаяць і змушаны быў з-за хваробы ног ляжаць на боку, пераносячы цяжкія пакуты з пакорлівай падзякай. Каля слупа вялебнага паступова паўсталі два манастыра: па адным боку – мужчынскі, па іншам - жаночы. Вялебны Аліпій увёў для абодвух манастыроў строгія статуты і да свайго скону кіраваў манастырамі. Памёр звышгодны ў 640 годзе, у веку 118 гадоў. Цела спачылага слупніка было пахавана ў заснаванай ім царкве ў гонар сьвятой пакутніцы Яўхімы. Сьвятыя мошчы дагадзіўшага Богу айца вылечвалі шматлікіх прыходзячых да іх зь верай.

Трапар Аліпію Слупніку

Цярпеньня слупам быў ты / пераймаўшы праайцам, звышгодны, / Ёву ў пакутах, Іосіфу ў барацьбе зь спакусамі, / і Анёльскаму жыцьцю ў целе, / ойча наш Аліпій, / малі Хрыста Бога выратаваць душы нашы.


ЗАЯВА АРХІРЭЙСКАГА САБОРУ УКРАІНСКАЕ АЎТАКЕФАЛЬНАЕ ПРАВАСЛАЎНАЕ ЦАРКВЫ


Міжюрысдыкцыйны дыялёг як шлях пабудовы адзінай Памеснай Праваслаўнай Царквы ва Ўкраіне


Япіскапат Украінскае Аўтакефальнае Праваслаўнае Царквы вітае ініцыятывы Яго Усясьвятасьці Сусьветнага Патрыярха Варфаламея І і Кіраўніка ЎПЦ (МП) Сьвяцейшага мітрапаліта Ўладзіміра, якія скіраваны на пераадоленьне кананічнае крызы Ва Ўкраіне. Мы перакананы, што адзіным шляхам для аднаўленьня царкоўнае еднасьці ёсьць ўжываньне поўнафарматнага дыялёгу ўсіх галінаў Украінскага Праваслаўя (УАПЦ, УПЦ, УПЦ КП) зь мэтай пошуку шляхоў аднаўленьня царкоўнае еднасьці і канчатковага канструяваньня ва Ўкраіне адзінай Памеснае Праваслаўнае Царквы, якая будзе знаходзіцца ў поўных еўхарыстычных і малітоўных зносінах з паўнатой Сусьветнага Праваслаўя.


Такі дыялёг, на нашу думку, паспрыяе аздараўленьню царкоўнага і грамадзянскага стану ва Ўкраіне, у прыватнасьці:


· Аздараўленьню царкоўнага жыцьця юрысдыкцый, якія бяруць чынны ўдзел у дыялёгу;


· Пасьпяховае зьдзяйсьненьне місіі Праваслаўнае Царквы ў сучасным ўкраінскім грамадзтве;


· Пошук і абмеркаваньне мадэлей пераадоленьня кананічнае крызы ва Ўкраіне і аб’яднаньня Ўкраінскага Праваслаўя.


Мы таксама ўпэўнены, што дыялёг дапаможа праваслаўным хрысьціянам Украіны процідзейнічаць небясьпечным тэндэнцыям ў жыцьці ўкраінскага грамадзтва, у прыватнасьці:


· Паглыбленьня царкоўнай крызы шляхам ідэалягізацыі і палітызацыі сёньняшняга трагічнага падзелу;


· Руйнуючым, супрацьцэнтралізацыйным працэсам ва Ўкраінскім грамадзтве, намаганьням штучнага падзелу Ўкраіны па культурна–цывілізацыйным, рэлігійным і моўным адзнакам.


Шчыра вітаючы пачатак падрыхтоўкі да дыялёгу паміж УПЦ (МП) і ЎПЦ КП мы лічым, што гэты дыялёг у гістарычнае пэрспэктыве ёсьць безальтэрнатыўным шляхам да аднаўленьня царкоўнае еднасьці.


На сваіх папярэднік Саборах япіскапат Украінскае Аўтакефальнае Праваслаўнае Царквы ўжо разглядаў праблему кананічнага статусу патрыярха Філарэта (Дзенісенка) і прыйшоў да выніку аб немэтазгоднасьць усталяваньня сёньня еўзарыстычных зносін зь япіскапатам УПЦ КП, пакуль УПЦ КП узначальвае яе цяперашні кіраўнік.


Адначасна мы лічым карысным аднавіць перамовы паміж Украінскае Аўтакефальнае Праваслаўнае Царквой і ЎПЦ КП. Лічым, што ў сучасных умовах у перамоўным працэсе асабістае пытаньне Філарэта можа быць вынесена за дужкі, паколькі з часам дадзенае пытаньне можа згубіць сваю актуальнасьць.


З агляду на гэта, мы пазытыўна ацэньваем ініцыятывы клірыкаў нашае Царквы, які скіраваны на ўсталяваньне братэрскіх адносін з клірам УПЦ КП, але заклікаем сьвятарства Ўкраінскае Аўтакефальнае Праваслаўнае Царквы да вернасьці кананічным і элезіялягічным падмуркам Праваслаўя, на якія арыентуюцца ў сваім царкоўным будаўніцтве япіскапат нашае Царквы.


Аднаўленьне дыялёгу паміж Украінскае Аўтакефальнае Праваслаўнае Царквой і ЎПЦ КП на ўзроўні ўпаўнаважаных камісій, на нашу думку, зробіцца магчымым адразу ж пасьля прыпыненьня практыкі гвалтоўнага захапленьня нашае Царквы прадстаўнікамі ЎПЦ КП зь ініцыятывы герархаў гэтае юрысдыкцыі і спрыяньня мясцовай улады.


Япіскапат Украінскае Аўтакефальнае Праваслаўнае Царквы заклікае герархаў УПЦ КП і ЎПЦ (МП) да большай адкрытасьці і большага сыстэмнага супрацоўніцтва з прадстаўнікамі Сусьветнага Патрыярхату, які ёсьць Царквой–Маці старажытнае Кіеўскае Мітраполіі, і які, у выніку таго, што не задзейнічаны ў існуючым канфлікце, ёсьць вольным ад палітычных матываў у сваіх дзеях.


Мы асуджаем неапраўданую і палітызаваную крытыку вялікай Царквы Канстантынопаля і Яго Ўсясьвятасьці Усясьвяцейшага Патрыярха Варфаламея І з боку асобных прадстаўнікоў УПЦ КП і ЎПЦ. На нашу думку, падобная крытыка ёсьць неканструктыўнай і сьведчыць аб непаўнацэннасьці экліязіялягічнай і кананічнай сьвядомасьці герархаў, якія да яе ўдаюцца.


Мы зноў нагадваем сваім субратам–архірэям зь УПЦ КП і ЎПЦ (МП), што Сусьветны Патрыярх ёсьць не толькі кіраўніком адной з Памесных Цэркваў, але і герархам, які мае першую годнасьць і шэраг выключных кананічных паўнамоцтваў у праваслаўным сьвеце, у прыватнасьці ён ёсьць вышэйшай апэляцыйнай інстанцыяй, у якой маюцца разглядацца спрэчкі, што выніклі паміж япіскапамі ва Ўкраіне (гл. правілы 3 і 4 Памеснага Сабору Сардыкійскага (344)).


А таму, неапраўдана, абумоўлена палітычнымі альбо этнафілетычнымі матывамі, крытыка Яго Ўсясьвятасьці Варфаламея І ёсьць шкоднай для царкоўнае сьвядомасьці і абсалютна недапушчальна з боку япіскапаў, сьвятароў і праваслаўных вернікаў.


У гэтым кантэксьце мы адназначна асуджаем некаторыя заявы і выступы кіраўніка ЎПЦ КП патрыярха Філарэта (Дзенісенка) і Прысьвятога мітрапаліта Агафангеоа (Саввіна) (УПЦ (МП)), заклікаючы гэтых герархаў у далейшым утрымлівацца ад падобных выказваньняў. Адначасна мы вітаем вызнаньня важнай ролі сусьветнага Праваслаўя ў будучым аб’яднаньні Праваслаўя ва Ўкраіне, якое зьмешчана ў заяве кіраўніка ЎПЦ КП ад 3 сьнежня гэтага году. Падобныя заявы ўсяляюць надзею на будучую перамогу царкоўнае сьвядомасьці ў УПЦ КП.


Украінская Аўтакефальная Праваслаўная Царква непахісна і непашкоджана спавядае сьвятую праваслаўную веру і будуе сваё жыцьцё на падмурку сьвятых канонаў Праваслаўнае Царквы, а таму зьяўляецца сапраўднае часткай Сусьветнага Праваслаўя.


Япіскапат Украінскае Аўтакефальнае Праваслаўнае Царквы яшчэ раз сьведчыць, што мы сумуем з прываду царкоўнага падзелу і выказвае сваё шкадаваньне з прываду таго, што яно было часткова абумоўлена кананічнымі памылкамі, якія зрабілі дзеячы царкоўнага руху ў барацьбе за поўную кананічную незалежнасьць Ўкраінскае Праваслаўнае Царквы.


Адначасна, мы сьведчым, што падобныя памылкі, як гэта сьцьвярджаюць некаторыя, не былі выкліканы палітычнае заангажаванасьцю, а зрабіліся рэакцыяй часткі праваслаўнага япіскапату і кліру на нэгатыўнае стаўленьне да Ўкраінскага Праваслаўя з боку асобных дзеячаў Маскоўскага патрыярхату. Лічым, што ўзаемнае вызнаньне віны робіць магчымым адшуканьня ўзаемнага паразуменьня і ўсталяваньне адносін братэрскае любові.


Усьведамляючы сваю кананічную адказнасьць за гэты трагічны стан, япіскапат Украінскае Аўтакефальнае Праваслаўнае Царквы сьведчыць, што шчыра жадае вылячэньня царкоўнага падзелу, і, чакаючы ад Яго Ўсясьвятасьці Патрыярха Варфаламея і Сьвяцейшага Сыноду Сусьветнага Патрыярхату лекі, якія б здолелі вылечыць падзеленае царкоўнае цела, цалкам пакладаюцца на Царкву – Маці ў выбары канкрэтных шляхоў пераадоленьня вынікаў расколу.


Адной з падстаў царкоўнага падзелу ва Ўкраіне ёсьць адсутнасьць агульна прызнанага на агульнаправаслаўным узроўні кананічнага мэханізму наданьня аўтаноміі і аўтакефаліі. Таму япіскапат Украінскае Аўтакефальнае Праваслаўнае Царквы зь вялікай надзеяй успрыняў зьвестку аб аднаўленьня міжправаслаўных кансультацый, у прыватнасьці, аднаўленьне працы Міжправаслаўнай Падрыхтоўчай Камісіі і Прадсаборнай Ўсеправаслаўнай Нарады, якія працуюць у рамках падрыхтоўкі да Сьвятога і Вялікага Сабору Праваслаўнае Царквы.


Мы заклікаем сьвятарства і вернікаў УАПЦ узьнесьці свае малітвы за пасьпяховую працу гэтых аўтарытэтных міжправаслаўных інстытуцый, і, у прыватнасьці, Боскае дабраслаўленьне працы Міжправаслаўнай Падрыхтоўчай Камісіі, якая будзе працаваць ў сьнежні гэтага году.


+ Мяфодзій, мітрапаліт Кіеўскі і ўсёй Украіны, Кіраўнік Украінскае Аўтакефальнае Праваслаўнае Царквы;


+ Андрэй, мітрапаліт Галіцкі, Кіраўнік Івана-Франкоўскае япархіяй;


+ Раман, мітрапаліт Вініцкій і Брацлаўскі;


+ Макары, архіяпіскап Львоўскі, Макары, архіяпіскап Львоўскі, кіруючы Роўненскай, Валынскай і Таўрыйскай япархіямі;


+ Феадосій, архіяпіскап Драгобыцкі і Самбырскі;


+ Міхаіл, япіскап Фастаўскі, вікарый Кіеўскае япархіі;


+ Іларыён, япіскап Чаркаскі і Кіраваградзкі;


+ Прысьвяты Ўладзімір, япіскап Жытомірскі і Палесься;


+ Афанасій, япіскап Харкаўскі і Палтаўскі;


+ Герман, япіскап Чарнавецкі і Хоцінскі.

http:////uaoc.net/2009/12/08/zayava-soboru/

АДБЫЎСЯ АРХІРЭЙСКІ САБОР УАПЦ

8 сьнежня 2009 г. у памяшканьні Кіеўскае Патрыярхіі ЎАПЦ пад старшынствам Сьвяцейшага Мітрапаліта Мяфодзія адбыўся чарговы Архірэйскі Сабор. У працы Сабору ўзялі чынны ўдзел дзесяць зь дванаццаці архірэяў УАПЦ, а менавіта: Сьвяцейшы Мяфодзій, мітрапаліт Кіеўскі і ўсёй Украіны, Кіраўнік УАПЦ; Прысьвяты Андрэй, мітрапаліт Галіцкі, Кіраўнік Івана-Франкоўскае япархіяй; Прысьвяты Раман, мітрапаліт Вініцкій і Брацлаўскі; Прысьвяты Макары, архіяпіскап Львоўскі, кіруючы Роўненскай, Валынскай і Таўрыйскай япархіямі; Прысьвяты Феадосій, архіяпіскап Драгобыцкі і Самбырскі; Прысьвяты Іларыён, япіскап Чаркаскі і Кіраваградзкі; Прысьвяты Міхаіл, япіскап Фастаўскі, вікарый Кіеўскае япархіі; Прысьвяты Ўладзімір, япіскап Жытомірскі і Палесься; Прысьвяты Афанасій, япіскап Харкаўскі і Палтаўскі; Прысьвяты Гэрман, япіскап Чарнавецкі і Хоцінскі. Адсутныя па паважным падставам Прысьвяты Ян, архіяпіскап Уманскі і Прысьвяты Пятро, архіяпіскап Кафскі і Гоцкі, экзарх Заходняе Эўропы засьведчылі сваю згоду з рашэньнямі сабору.

Прадметам разгляду Сабору было асабістае жыцьцё ЎАПЦ, а таксама сучаснае царкоўна–канфэсійнае становішча ва Ўкраіне. Па прапанове Кіраўніка ЎАПЦ Сьвяцейшага Мітрапаліта Мяфодзія, Сабор прыняў Заяву “Міжюрысдыкцыйны дыялёг як шлях пабудовы адзінай Памеснай Праваслаўнае Царквы”, дзе зьмешчана канцэптуальнае бачаньне герархіяй УАПЦ сучаснага царкоўнага становішча. Як адзначана ў Заяве, “адзіным шляхам для аднаўленьня царкоўнае еднасьці ёсьць ужываньне поўнафарматнага дыялёгу ўсіх галінаў Украінскага Праваслаўя (УАПЦ, УПЦ, УПЦ КП) зь мэтай пошуку шляхоў аднаўленьня царкоўнае еднасьці.

У сувязі з гэтым герархія ЎАПЦ прыняла два рашэньня, якія датычацца перамоўнага працэсу зь іншымі праваслаўнымі юрысдыкцыямі ва Ўкраіне. А менавіта: актывізаваць перамоўны працэс зь УПЦ (МП) і распачаць перамовы зь УПЦ КП, для гэтага Архірэйскі Сабор УАПЦ сфармаваў адмысловую камісію. Пры гэтым, пачатак перамоў зь УПЦ КП абумоўлены патрабаваньнем да кіраўніцтва Кіеўскага Патрыярхату адмовіцца ад практыкі гвалтоўнага захапленьня храмаў УАПЦ.

На просьбу Прысьвятога Андрэя, мітрапаліта Галіцкага было прынятае рашэньне адносна адраджэньня вядомага з ХІІІ стагодзьдзя Сьвята – Міхайлаўскага мужчынскага манастыра ў в. Підміхайла, Калускага раёну, Івана-Франкоўскае вобласьці.

Па прапанове Кіраўніка ЎАПЦ Сьвяцейшага мітрапаліта Мяфодзія, Архірэйскі Сабор УАПЦ прыняў рашэньне спрыяць заснаваньню міэканфэсійнага Навукова – Багаслоўскага Інстытуту сьв. ап. Андрэя Першапакліканага ў горадзе Кіеве, “на базе якога маглі б супрацоўнічаць спэцыялісты розных юрысдыкцый і Украінскіх Цэркваў”.

Прэсслужба Патрыярхіі УАПЦ

http://uaoc.net/2009/12/08/arhyjerejskyj-sobor/