Friday, March 22, 2013

Пост – гэта нашы зносіны з Богам

Час імкліва прывёў нас да дзён Вялікага Посту. Сьвяціцель Васіль Вялікі, кажа, што пост гэта не новае вынаходніцтва, а каштоўнае скарб бацькоў. Кожны хрысьціянін павінен усьвядоміць: усё, што прыйшоў да нас з глыбіні стагодзьдзяў, павінна быць намі паважаны. Гэтак жа трэба адзначыць сівізну паста, паколькі ён зьяўляецца сучасьнікам чалавецтва. Пост усталяваны яшчэ ў раі. Такую першую запаведзь атрымаў Адам: “…з кожнага дрэва ў садзе ты будзеш есьці; а з дрэва спазнаньня дабра і зла, ня еж зь яго; бо ў дзень, калі ты пакаштуеш зь яго, сьмерцю памрэш.” (Быць. 2:16—17). Вось, менавіта словы «ня еж зь яго» зьяўляецца усталяваньнем паста і устрыманьня. Калі б пасьцілася Ева і не спажыла з дрэва, то мы б не мелі цяпер патрэбнасьці ў пасьце, таму што не здаровыя маюць патрэбу ў лекары, а хворыя (Мц. 9, 12). Мы пашкоджанага грахом, і пост падаецца нам для таго, каб вылечыцца праз пакаяньне, таму «... постам мы апраўдоўваемся перад Богам», — кажа нам сьвяціцель Васіль Вялікі.

Пост ужо увайшоў у наша жыцьцё і кожны з нас абцяжарваецца пытаньнем: як трэба пасьціцца? Вельмі часта мы не можам цалкам несьці на сабе строгага подзьвігу паста, такога, які несьлі сьвятыя айцы—пустэльнікі. Але калі б нават захавалі мы такой сьвятаайцоўскі подзьвіг, то якая нам карысьць ад такога паста, калі мы часта прытрымліваемся паста цялеснага, то ёсьць устрыманьне ад ежы, а духоўнага посту не прытрымліваемся. Бывае так, што апошні ў нас цалкам адсутнічае, і мы ганарымся перад многімі подзьвігам паста цялеснага, забываючы пра тое, што той, каму ты усю гэтую ганарыстасьць паказваеш, у сто разоў больш дастойна цябе, таму, што ён (ці яна) не выконваючы паста вонкавага, г.зн. цялеснага, жыве ў жыцьці па правіле нікога не асуджаць, стрымліваць сябе ад цялесных запалаў, то ёсьць пасьціцца духоўна больш, чым целам.

Нам неабходна памятаць, што крайнасьці з аднаго і другога боку вельмі шкодныя для нашага духоўнага і цялеснага здароўя — і там, і там намі можа авалодаць невыносная ганарыстасьць. Лішак пасадзе, перанасычаным свайго жывата, і даўгачасная малітва, якая зьмяняецца такім жа доўгім сном — гэта сутнасьць надмерныя цяжару, бо «... мы ведаем многіх, якія былі першапачаткова не пераможаныя прагай да ежы, але затым зьнішчаныя запалам насыціць сябе ежай з—за прычыны слабасьці ў празьмерным пасьце », — вучыць нас прападобны Касьян Рымлянін.

Умеранае ужываньне ежы, на думку сьвятых айцоў, складаецца ў тым, каб адчуваць голад. Такая мера захоўвае душу і цела ў аднолькавым стане і не дапусьціць чалавека зьвярнуцца да непамернага посту, або да перанасычэньня ежай. Плёнам такога стаўленьня да ежы бывае стан чалавека, калі ён не памятае, часу прыёму ежы і, нават, што менавіта ела. Прападобны Ян Лесьвічнік зьвяртаецца да нас словамі: «валодай сваім брухам, каб яно не панавала над табой».

Хто ж моцнае і здаровае цела, таму ставіцца стамляць яго, каб пазбавіцца іншых запалу, але ў каго плоць нядужая і балючае, то павінен даваць яму спакой. Стрымаўшы цела аброцьцю, як конь, накіруе яго ў рай, калі дасі лейцы, то накіруе яго ў прорву і зробіш здабычай сьмерці. Таму «... пасты, паклоны і праца падаюцца нам для таго, каб перамагчы плоць, але нямогламу гэта усё шкодзіць, таму што робіць яго непрыдатным ні да чаго», — кажа нам прападобны Анатоль Опцінскі.

Будзем заўсёды памятаць, што Вялікі Пост — гэта наша дарога да Раю, да таго Нябеснага саду, з якога мы былі выгнаныя і да якога імкнемся. Вялікдзень — наша вызваленьне, а для таго, каб вызваліцца, трэба сябе пастом і пакаяньнем загартаваць: цела — да бою з ворагам нашым, душу — да пакоры. Для таго, каб мець зносіны з Богам, неабходна папрацаваць, таму пост даецца нам, як прылада ў зносінах з нашым Тварцом. Пачнём жа гэты шлях сьмела і натхнёна!

+ мітрапаліт Львоўскі і Сакальскі Дзьмітрый (Рудюк) – УПЦ КП.


http://gradleva.com/?info=741





Wednesday, March 20, 2013

Вялікі Канон Андрэя Крыцкага, што чытаецца ў чацьвер першага тыдня Вялікага посту

Песьня 1
Ірмас: Дапамогай і Пакровам будзь мне ў выратаваньні, Гэта Бог мой, і праслаўлю Яго, Бога айца майго, і ўслаўлю Яго, бо Ён праславіўся. (2 разы)
Прысьпеў: Памілуй мяне, Божа, памілуй мяне.
Ягня Божа, узяўшае грахі ўсіх, / вазьмі ад мяне цяжкае ярмо грахоўнае, / і, як Міласэрны, / падай мне сьлёзы замілаваньня.
Да Цябе прыпадаю, Ісусе, / зграшыў я прад Табой, будзь міласьцівым да мяне, / вазьмі ад мяне цяжкае ярмо грахоў, / і, як Міласэрны Бог, / падай мне сьлёзы замілаваньня.
Не ўвайдзі са мной у суд, / прад’яўляючы  мае дзеі, / выпрабоўваючы словы і выкрываючы імкненьні; / але, па міласэрнасьці Тваёй, не глядзячы на грахі мае цяжкія, / выратуй мяне, Усемагутны.
Час пакаяньня надышоў; / прыходжу да Цябе, Стваральніку майму: / вазьмі ад мяне цяжкае ярмо грахоў, / і, як Міласэрны, / падай мне сьлёзы замілаваньня.
Маёмасьць маю духоўную растраціў у граху, / не маю я пладоў набожнасьці, / і, ад голаду пакуты церпячы, клічу: / “Міласьці Падаўца, пасьпяшай, / Сам над мною зьлітуйся”.

Tuesday, March 19, 2013

Вялікі Канон Андрэя Крыцкага, што чытаецца ў сераду першага тыдня Вялікага посту

Песьня 1
Ірмас: Дапамогай і Пакровам будзь мне ў выратаваньні, Гэта Бог мой, і праслаўлю Яго, Бога айца майго, і ўслаўлю Яго, бо Ён праславіўся. (2 разы)
Прысьпеў: Памілуй мяне, Божа, памілуй мяне.
Ад юнацтва я, Хрыстос, запаветы Твае парушыў, / страсна, нядбайна, бясьпечна / правёў я ўсё жыцьцё, / таму клічу да Цябе, Выратавальнік: / “Хоць у канцы, выратуй мяне!”
Упаўшага прад брамай Тваёй, Выратавальнік, / хоць у старасьці не адкінь мяне ў пекла, без нічога, / але раней сьмерці, як Чалавекалюбца, / падай мне водпуск грахоў маіх.

Monday, March 18, 2013

Вялікі Канон Андрэя Крыцкага, што чытаецца ў аўторак першага тыдня Вялікага посту

Песьня 1
Ірмас: Дапамогай і Пакровам будзь мне ў выратаваньні, Гэта Бог мой, і праслаўлю Яго, Бога айца майго, і ўслаўлю Яго, бо Ён праславіўся. (2 разы)
Прысьпеў: Памілуй мяне, Божа, памілуй мяне.
Як забойца я Каіна перабольшыў, / па ўласнае волі зрабіўся забойцам сумленьня душэўнага, / ажывіўшы плоць і ўзброіўся супраць душы / злымі дзеямі маімі.
Зь Авялям, Ісус, я не параўнальны ў праведнасьці, / дарункаў прыемных Табе не прыносіў ніколі, / ні спраў добрых, ні ахвяры чыстае, / ні жыцьця набожнага.
Разам з Каінам і мы, душа нячыстая, / Стваральніку ўсяго дзеі кепскія / і ахвяру брудную, / і жыцьця нягоднае прынесьлі разам; / ўа гэта і асуджаны.

Saturday, March 16, 2013

Старажытны чын усяпрабачэньня Кіеўскага Праваслаўя ў Нядзелю Сырну

Пасьля водпуску Літургіі або вячэрняе ў Нядзелю Сырну, пачынаюць сьпяваць Псальму 50, пакаянную. У час чытаньня альбо сьпеву Псальмы, архірэй і сьвятары выходзяць з алтару ды ўстаюць на амбоне, тварам да вернікаў.
Псальма 50
Памілуй, Божа, зь мяне ў вялікай ласцы Тваёй, і ў мностве шчадротаў Тваіх загладзь беззаконьні мае! Адмый мяне шматкроць ад беззаконьня майго, і ад грэху майго ачысьці мяне: бо беззаконьне маё я ўсьведамляю, і грэх мой заўсёды перада мною. Табе, Табе аднаму я зграшыў і прад вачыма Тваімі благое ўчыніў: таму справядлівы Ты будзеш у прысудзе Тваім, і чысты ў судзе Тваім. Вось, я ў беззаконьні зачаты, і ў грэху маці мая нарадзіла мяне. Вось, палюбіў Ты праўду ў сэрцы і ўліў у мяне тайную мудрасьць. Акрапі мяне ісопам, і ачышчуся: абмый мяне, і бялей за сьнег адбялюся. Дай мне ўцеху пачуць і радасьць, і ўзрадуюцца косьці, Табою паламаныя. Адвярні аблічча Тваё ад грахоў маіх і загладзь усе беззаконьні мае. Чыстае сэрца ўмацуй ува мне, Божа, і дух справядлівы аднаві ўва мне. Не адкінь мяне ад аблічча Твайго і Духа Твайго Сьвятога не адбірай у мяне. Вярні мне радасьць збавеньня Твайго, і Духам Уладным мяне падтрымай. Я навучу беззаконцаў дарогам Тваім, і бязбожныя да Цябе навернуцца. Вызваль мяне ад крывавасьці, Божа, Божа ратунку майго; і язык мой уславіць праўду Тваю. Госпадзе! адкрый вусны мае, і вусны мае прагалосяць славу Табе: бо калі б ахвяры Ты пажадаў, я даў бы яе; цэласпаленьне Табе не падабаецца. Ахвяра Богу - дух упакораны; сэрца ўпакоранае і зьміранае Бог ня зьнішчае. Ушчасьліві, Госпадзе, добрай воляй Тваёю Сіён, і хай паўстануць муры Ерусалімскія. Тады ўпадабаеш Ты ахвяру праўды, прынашэньні і цэласпаленьні; тады пакладуць на алтар Твой цялят.

Friday, March 15, 2013

Вялікі канон Андрэя Крыцкага, што чытаецца ў панядзелак першага тыдня Вялікага посту

Песьня 1
Ірмас: Дапамогай і Пакровам будзь мне ў выратаваньні, Гэта Бог мой, і праслаўлю Яго, Бога айца майго, і ўслаўлю Яго, бо Ён праславіўся
Прысьпеў: Памілуй мяне Божа, памілуй мяне
З чаго пачну аплакваць / злашчаснай маім жыцьці дзеі? / Які пакладу пачатак, Хрысьце, / цяперашняй песьні жаласнай? / Але Ты, як Міласэрны, / падай мне грахоў дараваньне.

Saturday, February 23, 2013

ЧЫН АСЬВЯЧЭНЬНЯ БЕЛАРУСКАЕ ЗБРОІ

Сьвятар: Дабраслаўлёны Бог наш спрадвеку, цяпер і заўсёды, і на вякі вякоў.
Чытальнік: Амін.
Сьвятар: Слава Табе, Бог наш, слава Табе.
Уладару нябёсны, Уцяшыцелю, Духу ісьціны, што ўсюды прысутны і ўсё напаўняеш, Скарбніца дабра і Жыцьцядааўца, прыйдзі і ўсяліся ў нас і ачысьці нас ад ўсяго благога і збаў, Добры, душы нашы.
Сьвяты Божа, Сьвяты Моцны, Сьвяты Несьмяротны, памілуй нас. (3)
Усясьвята Тройца, зьлітуйся над намі. Госпадзе, ачысьці правіны нашы. Уладару, выбач бяспраўе наша. Сьвяты, наведай нас і аздараві немачы нашы дзеля імя Твайго.
Госпадзе памілуй. (3)
Слава Айцу, і Сыну, і Сьвятому Духу, цяпер і заўсёды, і на вякі вякоў. Амін.
Ойча наш , каторы ёсьць у небе, сьвяціся імя Тваё, прыйдзі валадарства Тваё, будзь воля Твая як на небе, так і на зямлі. Хлеба нашага штодзённага дай нам сёньня, і адпусьці нам грахі нашы, як і мы адпускаем вінаватым нашым; і ня ўводзь нас у спакусу, але збаў нас ад злога.

Friday, February 15, 2013

Акафіст на Грамніцы


Кандак 1


Радуйся, дабрадатная Багародзіца Дзева, бо зь цябе узышла Сонца праўды - Хрыстос Бог наш, які прасьвечвае тых, што ў цемры. Весяліся і ты, старык праведны, ты прыняў у абдымкі Вызваліцеля душ нашых, дорыць нам уваскрэсеньне.

Ікас 1

Хай дзьверы нябесныя адкрыюцца сёньня, таму Адвечнае Слова Ойча, як Немаўля саракадзённы, Маці добраахвотна ў храм прыносіцца, дзеля чаго заклікаем:

Ісус адвечны.

Ісусе, з Айцом роўны славай.

Ісусе, адзіны.

Saturday, February 9, 2013

Акафіст Прасьвятой Багародзіцы прад іконай Яе “Паглядзі на пакору маю”

Кандак 1
Абранай Ваяводзе, Уладарцы нашае Багародзіцы, слаўным зьяўленьнем іконы Яе Сьвятой, людзей Богам захаванага горада Кіева дзіўна наведаўшае, удзячны пачнём сьпеў: Ты ж, як Усядобрая Абаронца роду хрысьціянскага, ад усялякіх бед нас вызвалі, і ад усіх ворагаў бачных і нябачных абарані, ды зь верай сьпяваем Табе:
Радуйся, Чыстая Багародзіца Дзева, Паглядзі на пакору нашу, зь вышыні нябеснае на зьмірэньня слуг Тваіх гледзячы.
Ікас 1
Анёлаў Царыца і ўсяго тварэньня Ўладарка, Прачыстая Дзева Багародзіца, міласьцівым зьяўленьня нам абраза Твайго Сьвятога, старажытнага горада Пскова Богам захаванага, а цяпер горад Кіеў добра асьвяціла і бруі цудаў ад яе падала верным. Таму зь стараньням і любоўю прыпадаючы ад Усячыстага абраза, замілаваныя малітвы ўзносім да міласэрнае Тваёй абароны і са страхам сьпяваем:
Радуйся, Царыца наша Ўсядобрая, Надзея наша Багародзіца; радуйся, Сяброўка ўсіх простых і руплівых Заступніца.
Радуйся, скарбутных Радасьць і абражаных Абаронца; радуйся, бо бачыш нашу бяду і скарбуту.
Радуйся, бо дапамогу нам падаеш, як нямоглым, сілкуючы нас, як руплівых; радуйся, бо не маем іншае дапамогі і Малітоўніцы за нас, апрача Цябе
Радуйся, бо не маем іншае Добрай Суцяшальніцы, толькі Цябе, о Маці Боская; радуйся, бо захоўваеш нас ды абараняеш і покрыў даеш ва ўсе стагодзьдзі
Радуйся, Чыстая Багародзіца Дзева, Паглядзі на пакору нашу, зь вышыні нябеснае на зьмірэньня слуг Тваіх гледзячы.

Saturday, January 19, 2013

Слова на Богазьяўленьня

Народ, што сядзеў у цемры, убачыў сьвятло вялікае, і ўсім, хто сядзеў у краіне і цяні сьмерці, зазьзяла сьвятло.
Мт. 4:16
У імя Айца, і Сына, і Сьвятога Духа.
Сёньня наша Сьвятая Украінская Аўтакефальная Праваслаўная Царква, разам са ўсёй паўнатой Усяленскага Праваслаўя сьвяткуе Хрост Госпада нашага Ісуса Хрыста альбо Богазьяўленьня, калі Ён прыйшоў на Ярдан да сьвятога Прарока й Папярэдніка Яна ды абдараваў нас бязьмежнаю мілатой.
Мусім сёньня задумацца: Чаму мы называем гэта сьвята менавіта Богазьяўленьнем?
Варта нам сёньня павярнуцца назад і згадаць, што ў службе прадсьвята Нараджэньня Хрыстовага: Хрыстос ідзе паўшага зямнога чалавека зноў узьвесьці на неба. Але мы таксама памятаем – да свайго прыходу на Ярдан Хрыстос нікому не быў вядомы. Сам сьвяты Ян папярэднік кажа: “Стаіць сярод вас Той, Каго вы ня ведаеце” (Ян. 1:26).