Артыкул першы
“Таямніцу Цара прыстойна захоўваць, справы жа Боскіх адчыняць і прапаведаваць пахвальна”, — так сказаў Архангел Рафаіл Тавіту пасьля таго, як прыслаўна празерылі сьляпыя ягоныя вочы. Таму што страшна і згубна ёсць не захоўваць дзяржаўнай таямніцы, але калі замоўчваць і аб прыслаўнаых справах Боскіх, вялікая шкода душам ад таго адбываецца.
“Таму і я, — гаворыць сьвяты Сафроній, — апантаны поўным глыбокай пашаны страхам, забараняючым мне Боскія справы схаваць у маўчаньні, успамінаючы зь Эвангельля віну гультаяватага раба, дадзены яму талент для атрыманьня прыбытку закапаўшага ў зямлю, не пускаючы яго ў абарачэньне, і асуджанага за то Госпадам. Таму не ўмоўчу ніяк, абвяшчу аповесьць сьвятую, якая да мяне дайшла!”
Не толькі ніхто не будзь няверуючым у тое, што я пішу, хай ніхто не падумае, што я адважваюся гаварыць ілжывае, ды не ўпадзе ў сумнеў у рэчы гэтай вялікай. Не трэба мне няпраўду мовіць аб сьвятых!
Калі жа і знойдуцца некаторыя, якія, атрымаўшы гэтае пісаньне, не змогуць верыць, дзівуючыся вялікай гэтай справе, і гэтым міласьцівы ды будзе Гасподзь: да такіх людзей, ведаючы немач чалавечай існасьці, дзіўным і неверагодным лічаць тое, што аб людзях абвяшчаецца штосьці цудоўнае і прыслаўнае.
Але ўжо належыць пачаць аповесьць аб рэчы гэтай прыдзівоснай, адбыўшайся ў родзе нашым.
Быў нейкі старац у адным з палестынскіх манастыроў, упрыгожаны прыстойнасьцю жыцьця і разважлівасьцю слова, добра выхаваны ад самых дзіцячых пялёнак у манаскіх подзвігах. Імя старцу таму — Засіма. Ён прайшоў усе подзьвігі манаскага жыцьця, захаваў усякае правіла, дадзеныя ад дасканалых манахаў, і ўсё то зьдзяйсьняючы, ніколі не занядбаў павучаньнем Боскіх словаў, але, і кладучыся, і ўстаючы, і ў руках маючы працу, і смакуючы ежу (калі можна назваць ежаю тое, што ён вельмі памаленьку смакаваў), адну справу меў няўціхла, ніколі не спыніўшыся — гэта заўсёды хвалебна ўсхваляць Бога, і Боскіх слоў рабіць навучаньне.
Аддадзены зь самага маленства ў манастыр, Засіма да пяцідзесяці трох гадоў пасьпяхова жыў ў ім працай посту.
Але потым сталі яго турбаваць нейкія сумневы. Яму стала здавацца, што ён як бы ва ўсім быў ужо дасканалы, што яму ўжо не патрэбныя зараз навучаньні іншых, і ён гаварыў сам ў сабе: “Ці ёсьць на зямлі манах, які мог бы мне дараваць духоўную карысьць, паказаўшы мне ўзор посту, які я яшчэ не адолеў? І ці знойдзецца ў пустэльні чалавек, перабольшваючы мяне ў справах маіх?”
Калі старац так у сабе падумваў, зьявіўся яму Анёл і сказаў: “О Засіма! Добра, як магчыма толькі чалавеку, добра ты жыў, добра вытрымаў ты подзьвіг посту. Аднак, нікога няма сярод людзей, які паказаў бы сябе цалкам дасканалым. Ёсьць большыя подзьвігі, якія апярэдзілі тое, што табе вядома. І каб цябе спазнаць, колькі ёсьць да выратаваньня іншых шляхоў, сыходзь зь зямлі тваёй, як гэты Аўраам вялікі ў патрыярхах, і ідзі ў манастыр, зьмешчаны пры рацэ Ярдан”. І адразу старац, пакараючыся мовячаму, выйшаў зь манастыра, у якім ад маленства быў манахам, і дасягнуў Ярдана, навучаны ад клікаўшага яго ў гэты манастыр, у якім быць загадаў яму Бог. Пастукаўшы жа рукой у браму манастыра, знайшоў брамніка і першым чынам сказаў яму аб сабе, а той апавясьціў ігумена, які і прыняў Засіму.
Убачыўшы яго ў абліччы манаха, які зьдзейсьніў звычайныя пакаланеньня і малітву, ігумен спытаў Зосіму: “Адкуль ты, брат? І чаго прыйшоў да нас, жабракам старцам?” Засіма жа адказваў: “Адкуль прыйшоў я, не трэба гаварыць. Дзеля духоўнай карысьці прыйшоў я, о ойча! Бо чуў я аб вас вялікае і прыхвалебнае, якое можа душу прысвоіць Богу”. Тады сказаў яму ігумен: “Бог Адзіны, браце, Які вылечвае немач душы. Ён і цябе, і нас ды навучыць Сваім Боскім жаданьням, і ды наставіць усіх дзеяць карыснае. Чалавек жа чалавека духоўна лячыць не можа, калі кожны не ўслухоўваецца ў сабе і не робіць карыснае, не сьпячы духам, Бога маючы, зь ім разам Робячага. Але калі каханьне Хрыстова натхніла цябе бачыць нас, убогіх старцаў, то знаходзься зь намі, калі дзеля гэтага ты сюды прыйшоў. І усіх нас напоўніш дабрынёй Сьвятога Духу Пастыр Добры, Дараваўшы Душу Сваю збавеньня за нас”.
Калі ігумен сказаў гэта, Засіма пакланіўся яму, зрабіўшы малітву і дабраслаўленьня і сказаўшы: “Амін!”, стаў жыць у манастыры тым.
Бачыў ён там старцаў, зіхатлівых тварэньнем добрых спраў і Богадумкай, духам палаючых, Госпаду працуючых. Сьпеў іх быў няспынны, стаяньне ўсяночнае, у руках заўсёды праца, у вуснах іх псальмы. Не чуваць было сярод іх ні аднаго бязьдзейнага слова, аб набыцьці тленных набыткаў, альбо аб клопаце якімсьці жыцьцёвым не было ў іх і думкі. Адно ў іх было толькі — і першае, і наступнае стараньне — мець сябе мёртвымі целам. Ежаю жа іх былі немяншаючае словы Божы. Цела сваё сілкавалі яны хлебам і вадою па меры большага альбо меншага да Божага каханьня распаленьня.
Бачачы гэта, Засіма атрымоўваў вельмі вялікую духоўную карысьць, распасціраючыся да будучага подзьвігу.
Прайшло нямала дзён і наблізілася час сьвятога Вялікага Посту. Трэба сказаць, што брама таго манастыра заўсёды была зачыненая і ніколі не адчынялася, хіба тады толькі, калі выйшаў бы хто з браціі, пасланы дзеля агульнай справы, бо пуста было месца то, і не толькі не ўваходзілі туды ніколі вернікі, але нават не ведалі яны аб існаваньні там манастыра.
Быў жа ў манастыры тым адмысловы чын, дзеля якога і Засіму Бог туды прывёў. У першы тыдзень Вялікага Паста зьдзяйсьняў прэсьвітэр сьвятую Літургію і ўсе былі прычасьнікамі Ўсячыстага Целы і Крыві Хрыста Бога нашага, потым смакавалі трохі ад ежы постнай. Затым зьбіраліся ў царкву, і, стварыўшы старанную малітву і дастатковую колькасьць паклонаў, цалавалі адзін аднаго старцы, прасілі з паклонамі ў ігумена дабраславеньня і маленьня, якое можа сілаю Боскаю дапамагаць і сувандраваць ім. Затым адчынялась манастырская брама, засьпявалі псальму “Гасподзь — сьвятло маё і ратунак мой:, каго мне баяцца? Гасподзь — цьвярдыня жыцьця майго: каго мне палохацца?...” увесь да канца і зыходзілі ўсё ў пустэльню. Заставаліся ў манастыры захавальнікамі яго адзін або два чалавека з браціі, і то не для ахоўваньня маёнткаў (бо не меў манастыр той чаго—альбо, раскрадаемага злодзеямі), але каб храм манастырскі не застаўся без Боскага служэньня. Усё пераходзілі раку Ярдан, прычым кожны нёс зь сабою ежу, якую мог і жадаў зь сабою ўзяць, па меры патрэбы цела кожнага: адзін трохі хлеба, іншы — смоквы, трэці — фінікі, іншы жа — збожжа, размочанае ў вадзе. А хто і нічога не браў, толькі цела сваё ды рызы, якімі апрануты быў; калі жа існасьць цела прымушала нешта смакаваць, сілкаваўся такі расьлінамі пустэльнымі.
Так яны, пераправіўшыся праз Ярдан, далёка разыходзіліся адзін ад аднаго, і не бачыўшы адзін іншага, як той трымае пост, або як моліцца. Калі ж здаралася каму ўбачыць іншага, ідучага ў кірунку да яго, ён адразу ж ўхіляўся ў бок, і жыл адзін, Богу сьпяваючы заўсёды, і вельмі мала ў гэтую пару ўжываючы пішчы.
Калі так ужо ўвесь Вялікі Пост канчаўся, вярталіся манахі ў манастыр да Ўваскрэсеньня апошняга перад Вялікаднём, калі Царква пачынала сьвяткаваць Прадсьвята Вялікадня або Кветкавай нядзелі (што ў нас зь вамі завецца Ўваходам Гасподнім у Ерусалім і Вербнай нядзеляй).
Кожны тады вяртаўся, маючы сьведкай пустэльных прац сваіх сумленьне свае, дасьведчанае, што ён зрабіў. І зусім ніхто не пытаў іншага, як і якім чынам зьдзейсьніў той подзьвіг. Такі быў статут манастыра таго.
Тады і Засіма, па звычаю манастырскаму, пераправіўся праз Ярдан, зусім трохі нясучы зь сабой ежы дзеля запатрабаваньня цела і вопратку, у якую быў апрануты. Зьдзяйсьняў жа ён сваё малітоўнае правіла, ідучы па пустэльні і смакуючы па патрэбе пішчу. Сну жа меў мала, уначы трохі адпачываў, да зямлі схіляючыся і садзячыся там, дзе заставала яго ноч. І устаючы вельмі рана, зноў ішоў. Жадаў жа ён пайсьці ва ўнутраную пустэльню, маючы спадзяваньне знайсьці нейкага зь айцоў, там жывучых, які мог бы прынесьці яму духоўную карысьць. І прыклалася яму жаданьне да жаданьня. Ідучы дваццаць дзён, спыніўся ён трохі ў сваім вандраваньні, і, зьвярнуўшыся на ўсход, сьпяваў Гадзіну шостую, дзеючы звычайныя малітвы: ён трохі спыняўся ў падарожжы сваем, пры сьпеве і паклонах кожнай гадзіны.
Калі жа ён стаяў і сьпяваў, убачыў ён направа ад сябе як бы цень чалавечага цела, спачатку спужаўшыся, думаючы, што гэты прывід д'ябальскі, і, прыйдучы ў трапятаньне, натхніў сябе крыжавым знакам, і, страх адклаўшы, ужо сканчаючы сваю малітву, паглядзеў у паўднёвым кірунку, і ўбачыў нейкага чалавека ідучага, голага целам, чорнага ад сонечнай засмагі. Валасы ў яго на галаве былі белыя, як сьнег, і кароткія, дасягаючы толькі да шыі.
Убачыўшы гэта, Засіма пачаў бегчы ў той бок, радуючыся радасьцю вялікаю, бо не бачыў у тыя дні ні чалавека, ні якой—небудзь жывёліны.
Калі жа той “прывід” убачыў Засіму, далёка ідучага, пачаў бегчы з пасьпешнасьцю ва ўнутраную пустэльню. Засіма жа, як бы забыўшы сваю старасьць і цяжар падарожжа, хутка ўцякаў, жадаючы дагнаць “прывід”, і так даганяў, а той уцякаў, але бег Зосімы быў хутчэй той “здані”. Калі жа Засіма наблізіўся настолькі, што можна было ўжо чуць яго голас, пачаў ён клікаць са сьлязамі, гаворачы: “Навошта бяжыш ад мяне старца грэшнага, слуга Праўдзівага Бога, Якога дзеля і ў пустэльні гэтай жывеш? Пачакай мяне, нявартага і нямоглага. Пачакай, дзеля надзеі адплаты Божай за твае працы. Стань, і падай мне, старцу, малітву тваю і дабраслаўленьня, дзеля Бога, Які нікім не пагрэбаваў”.
Пакуль Засіма са сьлязамі гэта гаварыў, яны яшчэ больш наблізіліся адзін да аднаго, бягучы да нейкага месца, якое мела выгляд як бы рэчышча высыхаўшай ракі. Калі абодва прыбеглі на то месца, “бягучая” дасягнула іншага берагу ракі. Засіма жа ў крайняй стоме, не маючы сіл больш для бегу, спыніўся на гэтым беразе і “прыклаў да слёз сьлёзы, да ляманту лямант”, так што далёка разносіліся яго рыданьня.
Тады гэтае бягучае цела выдала такі голас: “Авва Засіма, прабач мяне дзеля Госпада, што не магу, абярнуцца, зьявіцца табе: бо я — жанчына, і, як бачыш, голая, сорам цялесны маю аголеныя. Але калі жадаеш мне, жонцы грэшнай, падаць малітву тваю і дабраславеньня, кінь мне што—небудзь з тваёй вопраткі, я схаваю галізну маю, і, зьвярнуўшыся, прыму ад цябе малітву”. Тады трапятаньне, і страх вялікі, і жах розуму асягнуў Зосіму, бо пачуў ён, што яна кліча яго па імю, хоць раней ніколі яго не бачыла і аб ім не чула. І сказаў сабе: “Калі бы яна не была празорлівай, не назвала бы мяне па імяню”. І выканаў неўзабаве просьбу яе: зьняў зь сябе вопратку сваю, спарахнелую і драную, якую насіў, кінуў ёй і адвярнуўся тварам ад яе. Яна жа, узяўшы, пакрыла частку цела свайго, якая найболей патрабуе пакрыцьця, як гэта было магчыма, і, падперазаўшыся, зьвярнулася да Зосімы і сказала яму: "Навошта пажадаў ты, авва Засіма, грэшную жанчыну бачыць? Што жадаючы ад мяне чуць, або чаму навучыцца, не заленаваўся ты пакласьці на сябе такі цяжар?” Ён жа, зрынуўшыся на зямлю, прасіў дабраславеньня ад яе. Тады і яна зрынулася ніцма, і ляжалі абодва адзін супраць другога на зямлі, адзін у другой дабраславеньня просячы, і не чуваць было ад іх абодвух доўгі час нічога іншага, акрамя: “Дабраслаў!” Па сканчэньні вялікага часу сказала гэтая жанчына Зосіме: “Авва Засіма! Табе належыць дабраславіць і малітву стварыць: бо ты ўшанаваны санам ярэйскім, і, шмат гадоў Сьвятому Алтару служыш, Боскія Таямніцы Богу прыносіш”. Гэтыя словы зрынулі Зосіму ў яшчэ большы страх, і трымценьня. Абліваючыся сьлязамі і стогнучы, гаварыў ён да яе ціхім і перапрацаваўшымся дыханьнем: “О, маці духоўная! Ты наблізілася да Бога, цалкам забіўшы ў сабе ўсё грахоўнае. Цябе ўяўляе дадзенае табе ад Бога большая, чым у іншых, здольнасьць: ты імем мяне клічаш, і прэсьвітэрам агаласіла таго, каго ніколі не бачыла. Таму дабраслаў сама дзеля Госпада і падай малітву якая патрабуе твайго зьдзяйсьненьня”. Тады яна, саступаючы стараннай просьбе старца, сказала: “Дабраслаўлны Бог, Жадаючы выратаваньня душам чалавечым”. Засіма адказваў: “Амін”. І усталі абодва ад зямлі. Тады сказала яна старцу: “Чаго дзеля да мяне, грэшніцы, прыйшоў ты, чалавек Божы? Чаго дзеля пажадаў бачыць жанчыну голую, ніякай дабрачыннасьці не маючай? Аднак гэта міласьць Сьвятога Духу наставіла цябе, каб ты нейкае служэньне зьдзейсьніў целу майму, калі гэта запатрабуецца. Скажы мне, ойча, як хрысьціяне жывуць цяпер, як цары і як сьвятыя Цэрквы?” Засіма адказваў: “Малітвамі сьвятымі вашымі Бог дараваў моцны мір. Але прымі маленьне нявартага старца і памалісы Госпаду аб сусьвеце і аба мне, грэшным, каб не засталося для мяне бясплодным гэта пустэлявандраваньне”. Яна жа адказвала яму: “Табе больш годна, авва Засіма, як які мае сьвяты сан, за мяне і за ўсіх маліцца, бо ты на то і пастаўлены. Аднак, паколькі павінны мы дзеяць паслухмянства, ствару тое, што ты мне загадаў. Сказаўшы гэта, яна зьвярнулася тварам на ўсход, і ўзьняўшы вочы і рукі да нябёсаў, пачала маліцца ціха; і немагчыма было разабраць яе малітоўных слоў. Засіма не ўцяміў нічога зь вымаўленага ёю, і стаяў (як потым распавядаў) у трапятаньні, нічога не гаворачы, і апусьціўшы позірк свой да зямлі. Ён заклікаў потым Бога ў сьведкі, гаворачы так: “Калі яна марудзіла на малітве, я падняў трохі вочы ад зямлі і ўбачыў, што яна паднялася над зямлёй на адзін локаць і так стаяла ў паветры і малілася”. Бачачы гэта, Засіма, апантаны яшчэ вялікім страхам, зрынуў сябе на зямлю, абліваючыся сьлёзамі, і нічога не гаварыў, акрамя — Госпадзі памілуй! Калі ён так ляжаў на зямлі, зьбянтэжыла яго думка, што гэты прывід і дух, які толькі прыкідваецца молячымся. Але яна, зьвярнуўшыся і падняўшы старца, сказала: “Авва Засіма! Навошта бянтэжаць цябе думка аб прывідзе, якія гавораць табе, што я — дух і малюся няшчыра? Ёй, малю цябе, звышгодны ойча, ды будзе табе вядома, што я, хоць і грэшная жанчына, аднак агароджаная сьвятым вадохрышчам, і не дух я ў здані, але — зямля, прах і попел, і ўсялякая плоць, бо ніколі нічога духоўнага не зьдзяйсьняла. І сказаўшы гэта, асяніла чало сваё, вочы, вусны і грудзі сьвятым знакам крыжа, гаворачы так: “Бог, авва Засіма, ды пазбавіць нас ад злога і ад лаўленьня ягонага, бо шматлікая лаянка яго на нас!” Чуўшы і бачыўшы ўсё гэта старац, прыпаў да ног яе і гаварыў са сьлёзамі: “Малю цябе імем Госпада нашага Ісуса Хрыста, праўдзівага Бога, які нарадзіўся ад Дзевы, Якога дзеля галізну гэтую носіш і цела сваю так забіла, не схавай ад мяне твайго жыцьця, але распавядзі мне ўсё, каб відавочным стварыць веліч Боскую. Скажы мне ўсё Бога дзеля; бо ты скажаш гэта не для таго, каб пахваліцца, але каб абвясьціць аб усім былым з табою мне грэшнаму і нявартаму. Веру Богу майму, Якім ты жывеш, што дзеля таго ён і накіраваў мяне ў пустэльню гэтую, каб усё твае стварыць відавочным. Бо няма ў нас сілы пярэчыць лёсам Боскім. Калі не пажадана было б Хрысту Богу нашаму, каб былі пазнаныя ты і подзвігі твае, то Ён не явіў бы мне цябе і не ўмацаваў бы мяне на гэтак цяжкі шлях, бо я ніколі не жадаў і не мог без жаданьня Госпада выйсьці з кельлі маёй”. Калі Засіма вымавіў гэтыя і шматлікія іншыя словы, яна падняла яго ад зямлі і сказала яму: “Ойча, прабач мяне, саромеюся распавесьці табе сарамату спраў маіх, але паколькі бачыў ты голае цела маё, агалю прад табой і справы мае, каб ты пазнаў, якога сораму і сараматы прынапоўнена душа мая, не дзеля хвалы тое, што было са мной, распавяду табе: чым магу пахваліцца я, быўшая пасудзінай д'ябла!? Але калі пачну аповесьць аб сабе, прыйдзецца табе так зьбегчы ад мяне, як людзі зьбягуць ад зьмяі, не здолеўшы чуць вушамі ўсё то звышнягоднае, што я, нявартая, нарабіла. Аднак распавяду, не ўмоўчаўшы ні аб чым, толькі загадзя прашу цябе, не высільвайся малітвай за мяне, каб мне атрымаць літасьць у дзень суду.”
Артыкул другі.
Засіма зь вялікім жаданьнем і зь нястрымнымі сьлязамі прыгатаваўся слухаць, а яна пачала апавядаць аб сабе так: “Я, ойча, народжаная ў Эгіпце, і, калі мне было яшчэ дванаццаць гадоў і яшчэ жывыя былі мае бацькі, я адпрэчыла сябе ад іх каханьня, і адправілася ў Александрыю. саромелася і падумаць, не толькі падрабязна распавядаць, як я згубіла маё першае дзявоцтва, як пачала дзеяць нястрымнае і ненасытнае пралюбадзейства; аднак хутчэй вымаўлю тое, што неабходна, каб ты пазнаў аб неўстрыманьні цела майго. Семнаццаць і больш гадоў правяла я ў публічным блудзе, не дзеля падарункаў альбо заробку: ад некаторых, якія спрабавалі плаціць мне, я не пажадала нічога прыняць; гэта рабіла я дзеля таго, каб большы лік людзей прыцягнуць да сабе, якія ахвотней сьпяшаліся бы да мяне без грошай і выконвалі бы цялеснае маё жаданьне. Не думай, што быўшы багатай, не спаганяла я грошай, наадварот — я жыла ў галечы, і шмат разоў, галодная, лён прала, але распаленьне мела прагнуўшае заўсёды — у ціне блуднай валяцца; то пачытала і жыцьцём, каб заўсёды дзеяць ганьбу існасьці! Так жывячы, убачыла я ў жніўны час шмат мужчын эгіпцян і лівілян, ідучых да мора. Я спытала напатканага мне чалавека: “Куды ідуць гэтыя людзі з такім стараньнем?” Ён адказваў: “У Ерусалім, Дзеля Паднясеньня Сьвятога Крыжа, якое хутка сьвяткавацца будзе”. І сказала яму: “Ці возьмуць мяне зь сабой?” Ён адказваў: “Калі маеш плату за праезд, то ніхто табе не забароніць”. Тады я сказала: “Брат, не маю я ні ежы, ні грошай, але пайду на карабель, там і сілкаваць мяне будуць, і сабой заплачу ім за праезд”. Я жадала ісьці зь імі (прабач мяне, ойча!), намерваючыся як мага больш людзей схіліць да грахоўнага майго запалу...
Ойча Засіма, не прымушай мяне абвясьціць табе сорам мой, бо жахаюся я. Гасподзь ведае, што само паветра паганю я словамі маімі!”
Засіма жа, арашаючы сьлязамі зямлю, адказваў ёй: “Гавары, Госпада дзеля, маці мая, і не адхіляйся ад карыснай мне аповесьці”. Тады яна працягвала: “Той юнак, пачуўшы бессаромнасьць кепскіх маіх словаў, апантаны сьмехам адышоў, я жа пабегла да мора, дзе сярод тых, што сьпяшаюцца на карабель убачыла чалавек дзесяць маладых, якія падаваліся мне зручнымі для кепскай юрлівасьці маёй. Шматлікія ўжо ўвайшлі на карабель. Я, па звычаю бессаромна ўскачыўшы да іх, крыкнула: “Вазьміце і мяне туды, куды вы адпраўляецеся, вось убачыце, што я дагаджу вам”. І дадаўшы некалькі іншых кепскіх словаў, выклікала сьмех ўсіх. Яны жа, бачачы маю бессаромнасьць, узялі мяне і ўвялі на карабель, і мы адправіліся ў шлях. А што потым было, як распавяду табе, о, чалавек Божы!!! Якія вусны вымавяць, альбо вуха прыме, злыя мае справы на шляху і ў караблі!? Як і не жадаючых я, акаянная, прымушала на грэх. Немагчыма намаляваць таго бруду, апісальных і неапісальных, якога ў тую пару я была настаўніцай! Павер мне, ойча, жахаюся я і дзівуюся, як перанесла мора блуд мой; як не расчынілася зямля вуснаў сваіх і не паглынула мяне жывую ў пекла! Бо столькі ўлавіла я ў сетку сьмяротную! Але думаю, што пакаяньня майго шукаў Бог, не жадаючы сьмерці грэшніка, але Які зь неабмежаваным цярпеньням чакае яго звароту да пакаяньня!
Дык вось, з такімі справамі і клопатамі ўвайшла я ў Ерусалім і некалькі дзён, застаўшыхся да Сьвята, там прабыла, дзеючы так, як і раней, а часам і горш. Не задавольвалася я юнакамі, быўшымі зь мною на караблі. Але і іншых шматлікіх, і грамадзян ерусалімскіх, і вандроўнікаў зьбірала я на тую ж брыдоту. Калі жа наступіла Сьвята Паднясеньня Крыжу, я імкнулася ўвайсьці ў царкву зь народам з бабінца царкоўнага, мясьцілася, але адштурхнутаю была назад. Будучы вельмі сьціснутая народам, зь вялікімі цяжкасьцямі і патрэбаю наблізілася да дзьвярэй царквы і я, акаянная. Калі жа ступіла я на дзьвярны парог, іншыя ўсё беззабаронна ўвайшлі, мне жа перашкодзіла нейкая Боская сіла, не даючыы ўвайсьці. Я зноў спрабавала пракрасьціся ўнутр храму, але была адкінутая, і адна стаяла ў бабінцы адхіленая, усё яшчэ думаючы, што гэта здараецца са мной ад маёй жаночай слабасьці.
Зноў зьмяшалася я зь іншымі ўваходзячымі ў царкву, і спрабавала ўвайсьці, але ўсе намаганьня мае былі марныя. І зноў, як толькі нага мая грэшная кране царкоўны парог, царква ўсіх прымет, нікому не забараняючы, мяне жа адну, акаянную, не прымае! Як ваяры, на то пастаўленыя, каб абараняць уваход, так зноў і зноў мне забараняла ўвайсьці нейкая раптоўная сіла, і зноў я аказвалася ў бабінцы. Так пацярпеўшы тройчы і чатырохразова, і ўсё без посьпеху, зьнемаглася я, і ўсё не магла далучыцца да ўваходзячых. Да таго ж і цела маё ўсё хварэла ад ціснуўшых мяне людзей, між якімі я мясьцілася, імкнучыся пракрасьціся ў царкву.
У сораме і роспачы адступіла я, нарэшце, і стала ў адным з кутоў бабінца царкоўнага, і ледзь толькі прыйшла ў сьвядомасьць, зразумеўшы, якая віна забараняе мне бачыць Жыватворчае Дрэва Крыжа Госпада!
Бо кранула вочы сэрца майго сьвятло розуму выратавальнага, запаведзь Госпада сьветлая, асьвячаючая душэўныя вочы, паказваўшая мне, што грэх маіх спраў забараняе мне ўваход у царкву! Тады пачала я плакацца і рыдаць, і біць у грудзі, прыносячы стогн з глыбіні сэрца.
Рыдаючы ж на месцы, на якім знаходзілася, убачыла я наверсе абраз Усясьвятой Багародзіцы, на сьцяне якая стаіць, і сказала з глыбіні душы, незваротна накіраваўшы да яе вочы і розум: “О, Дзева Ўладарка, Нарадзіўшая плоцьцю Бога Слова! Ведаю, сапраўды ведаю, што нягоднахвальна і неспрыяльна Табе, каб я, нячыстая і кепская блудніца, якая мае апаганенымі і цела, і душу, пазіраю на сумленны вобраз Твой — Усячыстая Сапраўды Дзева Марыі, справядліва жа ёсьць, блудніцы, нянавіснай і бруднай быць ад Тваёй дзявоцкай чысьціні. Але раней чула я, што гэтага дзеля Бог чалавекам зрабіўся, яго нарадзіла Ты, ды закліча грэшнікаў на пакаяньне, дапамажы мне, адзінай, не маючай ні ад каго дапамогі. Павялі, ды і мне не забаронены будзе ў царкву ўваход. І не пазбаў мяне бачыць сумленнае Дрэва, на якім плоцьцю працьвічаны быў Бог, народжаны ад Цябе, Які і Кроў Сваю даў за збавеньне маё! Павялі, о, Уладарка, ды і мне, нягоднай, дзьверы царкоўныя адчыняцца да глыбокай пашаны Боскага Крыжа. І будзь мне Ты Паручыцелька годная да Народжанага зь Цябе, што ніколі ўжо больш не буду я цела маё паганіць ніякім блудам зьневажаньнем, але калі Дрэва Сьвятое Крыжавое Сына Твайго ўгледжу, сьвету і ўсяго, што ў ім, адмоўлюся, і адразу жа пакрочу туды, куды ты Сама, як Паручыцелька майго выратаваньня, скіруеш мяне”.
Прамовіўшы так і як бы атрымаўшы нейкае паведамленьне, быўшы распалена вераю і ўмацавана надзеяю на дабрыню Ўсячыстай Багародзіцы, зрушылася я ад таго месьца, на якім каштавала лазы малітву, і зноў далучылася да ўваходзячых у царкву.
І ужо ніхто мяне не адштурхоўваў, ніхто не забараняў быць каля дзьвярэй, якімі ўваходзяць у царкву. Асягнуў мяне страх і жах, я ўся трапятала і трэслася. Так дасягнуўшы дзьвярэй, якія дагэтуль былі дзеля мяне зачыненыя, без перашкоды ўвайшла я ўнутр цэрквы Сьвятая Сьвятых, і спадобілася бачыць Дрэва Сьвятога і Жыватворчага Крыжа, і бачыла Таямніцы Боськія: і якія гатовы прымаць прыносячых пакаяньне! Упаўшы ж на зямлю, пакланілася сумленнаму Дрэву Крыжавому, і цалавала Яго са страхам, і выйшла, жадаючы прыйсьці да Паручыцелькі маёй. Прыйшоўшы на то месца, дзе Паручыцельцы маёй малюнак, абраз Яе сьвяты, і пакланіўшыся на калены перад Сапраўды Дзевай Багародзіцай, сказала так: “О, Сапраўды Звышгодная Дзева Ўладарка, Багародзіца! Ты паказваеш на мне Тваё прыдобрае чалавекалюбства! Ты нявартай маёй не грэбуеш малітвы! Бо я бачыла славу, якую сапраўды нягодна бачыць мне блуднай! Слава Богу, прымаючаму дзеля Цябе пакаяньне грэшных. Што жа маю, грэшная, больш думаць або сказаць?! Час ужо, Уладарка, выканаць за даручэньнем Тваім тое, што я абяцала! Куды дазволіш, туды цяпер скіруй мяне, з гэтага часу будзь Сама мне на ўсё наступнае жыцьцё маё выратаваньня Настаўніцай, скіроўваючы на шлях пакаяньня”. Сказаўшы так, пачула я здалёку ідучы голас: “Калі пяройдзеш Ярдан, знойдзеш добры супакой!” Я жа голас той пачуўшы і верачы, што ён быў дзеля мяне, са сьлязамі заклікала, пазіраючы на абраз Багародзіцы: “Уладарка, Уладарка! Не пакінь мяне!” І так клікаючы, выйшла я з бабінца царкоўнага і пасьпешна ішла. Убачыў мяне нехта ідучую, даў мне тры манеты, сказаўшы: “Прымі гэта, маці!” Я жа, прыняўшы манэты, купіла на іх тры хлеба, спытаўшы гандляра: “Дзе шлях да Ярдана?” Пазнаўшы жа, дзе гарадская брама, крочыла да таго боку, выйшла; ішла і плакала. Пытаючы дарогу ў сустрэчных, дзень той скончыла ў вандроўцы, таму што была ўжо трэцьця гадзіна дня, калі я спадобілася бачыць Сьвяты Крыж Хрыстовы, а калі сонца ўжо схілілася да захаду, я дасягнула цэрквы сьвятога Яна Хрысьціцеля, якая знаходзіцца каля Ярдана, у якой, пакланіўшыся, сышла да Ярдана адразу жа. І тою сьвятою вадою рукі і твар памыўшы, пакрочыла ў царкву і прычасьцілася там Усячыстых і Жыватворчых Таямніц Хрыстовых. Пасьля гэтага зьела я палову аднаго з быўшых у мяне хлябоў, і піла Ярданскую ваду, і спачывала ўначы на зямлі. А рана раніцай, адшукаўшы там невялікую лодку, пераправілася ў ёй на іншы бок Ярдана і зноў памалілася Настаўніцы маёй Багародзіцы, каб наставіла мяне туды, дзе Ёй Самой дображаданна. Так прыйшла я ў пустэльню гэтую, і адсуль, нават і да сёньня, схаваўшыся вандравала, жадаючы Бога, Выратоўваючага мяне ад хвароб душы і буры, зьвяртаючыся да Яго.
І сказаў Засіма Вялебнай: “Спадарыня мая, скажы, колькі гадоў прайшло з тых часоў, як асялілася ты ў гэтай пустэльні?” Яна адказвала: “Думаю, што прайшло каля сарака сямі гадоў, як я выйшла зь Сьвятога Граду”. Засіма жа сказаў ёй: “Што ты тут знаходзіш сабе есьці, спадарыні мая?” Яна сказала: “Пярашоўшы Ярдан, я прынесла сабе паўтара хлеба, якія паступова высахлі і скамянелі. Памаленьку смакуючы іх, я жыла шмат гадоў”. Засіма сказаў: “Як жа без вады прабыла ты столькі гадоў? Няўжо ты не перажывала ніякі беды ад раптоўнага расслабленьня?” Яна жа адказвала: “О, авва Засіма, ты мяне спытаў аб тым, аб чым я баюся табе адказваць, таму што, калі ўспомню ўсе тыя пошасьці, ад якіх я пацярпела, калі ўспомню тыя думкі лютыя, якія столькі прычынілі мне бед, баюся, як бы яны зноў не абразілі мяне. Павер мне, Авва, што я прабыла ў гэтай пустэльні шаснаццаць гадоў, змагаючыся зь маімі вар'яцкімі блудамі, як зь лютымі жывёламі! Бо, калі пачынала смакаваць ежу, адразу жадалася мне мяса і рыбы, якія мела я ў Эгіпце, жадалася мне і любімага мною віна: бо я шмат піла віна, калі была ў сьвеце. Тутака ж, нават не маючы магчымасьці вады выпіць, я была апаленую лютаю смагаю, якую мне было жудасна цяжка трываць. Прыходзіла да мяне і жаданьне блудлівых песень, вельмі саромячае мяне і спакушаўшае сьпяваць песьні д'ябальскія, да якіх я звыкла, быўшы ў сьвеце. Але я адразу, абліваючы сябе сьлязамі і зь вераю б’ючы сябе ў грудзі, згадвала зарокі, якія я дала, уваходзячы ў пустэльню гэтую. Разумова жа прыпадала да абраза Ўсячыстай Багародзіцы, Паручыцелькі маёй, і ў нагах Яе плакалася, просячы адагнаць ад мяне думкі грэшныя, рвучыя акаянную душу маю. Пасьля доўгага жа плача і старанным біцьці сябе ў грудзі наставала для мяне вялікая цішыня. Як жа, Авва, паспавядаю я табе свае думкі, штурхаючыя мяне на грэх? Яны, як агонь, разгараліся ў акаянным сэрца маім і адусюль усю апякалі мяне, прымушаючы да граху! Калі жа такія думкі прыходзілі да мяне, я кідала сябе на зямлю, уяўляючы , што Сама Паручыцелькі варта і карае мяне як злачынцу, паказваючы мне пакуту за маё злачынства. І не ўставала я, зрынутая на зямлю, ноч і дзень, пакуль зноў салодкае сьвятло не асьвятляла мяне і не праганяў спакушаўшыя мяне намеры. Я няспынна ўзводзіла вочы мае да Паручыцелькі маёй, просячы ад Яе дапамогі, і сапраўды мела Яе Памагатай і Скіроўваючай да пакаяньня. Так я правяла семнаццаць гадоў, тысячамі тысяч прымаючы беды, з тых часоў жа да цяперашняга дня Памагатая мая Багародзіца ва ўсім і на ўсё кіруе мяне”.
Сказаў жа Засіма да яе: “З той пары хіба не патрабаваліся табе больш ежа і вопратка?” Яна жа адказвала: “Хлебы тыя, як я ўжо табе сказала, скончыліся ў мяне па сканчэньні семнаццаці гадоў, а потым я сілкавалася травой, якая расьце ў гэтай пустэльні. Вопратка мая, у якую я была апранутая, пераходзячы Ярдан, ад драхласьці спарахнела. Я шмат і цяжка пакутавала ад зімовай сьцюжы і ад летняй спёкі, апаляемая сонцам альбо калоціцячыся ад марозу. Так шмат раз, кідаючыся на зямлю, доўга ляжала як бы бяздушная і нерухомая. Шматкроць дужалася я з шматлікімі і рознымі пошасьцямі і бедамі. І з тых часоў нават да цяпер Сіла Боская шматвобразная і душу маю грэшную, і цела гаротнае выратавала! І падумваючы толькі аб тым, ад якога зла пазбавіў мяне Гасподзь, набыла я ежу, што ніколі не сканчаецца — надзею выратаваньня майго. Бо сілкуюся і пакрываюся дзеясловам Боскімі, якія зьмяшчаюць усё! Бо не хлебам адзіным жывы будзе чалавек. І: ніткі не маючы пакрыву, у каменьня апранаюся, каб толькі пазбавіцца грахоў вопраткі!”
Пачуўшы жа Засіма, што і словы Пісаньні згадвае, ад Майсея і прарокаў, і ад кніг псальмаў, сказаў ёй: “Хіба ты вучылася, спадарыня, псальмам і іншым кнігам?” Яна жа, пачуўшы гэта, усьміхнулася і сказала яму: “Павер, чалавек, што не бачыла я іншага чалавека з тых часоў, як перайшла Ярдан, акрамя твайго твару цяпер, не бачыла ні зьвяроў, ні іншых якіх жывёлін, кнігам жа ніколі не вучылася, нават не чула каго іншага, які сьпявае або што чытае, але Слова Боскае, жывое і дзейснае, Само вучыць розуму чалавека. Цяпер жа замаўляю цябе ўвасабленьнем Слова Боскага: маліцца за мяне, блудніцу!” Калі яна гэта сказала і скончыла распавядаць, пакрочыў старац пакланіцца ёй і са сьлязамі закрычаў: “Дабраслаўлёны Бог, які стварае вялікая і страшная, хвалебная жа і дзівосная і невыказная, няма ім ліку. Дабраслаўлёны Бог, паказалы мне, колькі даруе тым, што баяцца Яго! Сапраўды не пакідаеш Ты молячых Цябе, Госпадзі!”
Яна жа не дала старцу цалкам пакланіцца ёй і сказала яму: “Замаўляю табе, ойча, усё гэта, што ты чуў, нікому не гавары да таго часу, пакуль Бог ад зямлі не возьме мяне. Цяпер жа зь мірам ідзі, і зноў у наступным годзе ўбачыш мяне па Боскай захоўваючай нас міласьці. Ствары жа дзеля Госпада тое, што я табе распавяду зь маленьнем: у Вялікі Пост наступнага году не пераходзь праз Ярдан, як звычай ёсьць дзеяць у манастыры”. Зьдзівіўся жа Засіма, пачуўшы, што яна і чын манастырскі ведае і абвяшчае, і нічога іншага не гаварыў, як толькі: “Слава Богу, які дае моцна кахаючым Яго!” Яна жа сказала яму: “Застанься, Авва, як я прашу цябе, у манастыры, бо калі ты і захацеў бы выйсьці, то не зможаш... Ва Сьвяты ж і Вялікі Чацьвер, у вечар Таемнай Хрыстовай Вячэры, вазьмі частку Жыватворчага Цела і Крыві Хрыста Бога нашага ў пасудзіну сьвятую, годную такой таямніцы, прынясі жа і пачакай мяне на тым боку Ярдана, зблізку сьвецкага паселішча, каб я, прыйшоўшы, прычасьцілась Жыватворчых Дароў. Бо з тых часоў, як я прычасьцілася іх у цэрквы Папярэдніка, перш пераходу майго праз Ярдан, нават дагэтуль Той Сьвятыні я не атрымоўвала. Цяпер жа старанна Як жадаю і малю цябе: не пагрэбуй маім маленьнем, але абавязкова прынясі мне Жыватворчую ту Боскую Таямніцу ў тую самую гадзіну, у якую Гасподзь стварыў прычасьнікамі Таемнай Вячэры Сваіх вучняў і апосталаў. Яну ж, ігумену таго манастыра, дзе ты жывеш, скажы: “Услухвайся сабе і статку твайму”, бо там дзеецца штосьці такое, што патрабуе выпраўленьня; аднак жадаю, каб ты гэта не зараз яму сказаў, а калі табе Гасподзь загадае”. Сказаўшы гэта і папытаўшы старца за сябе памаліцца, адышла яна ва ўнутраную пустэльню.
Засіма жа пакланіўся да зямлі, цалуючы то месца, дзе стаялі ступні ног яе, ушанаваў славу Богу і вярнуўся, хвалячы і дабраслаўляючы Хрыста Бога нашага. Перайшоўшы тую пустэльню, прыйшоў ён у манастыр у той дзень, калі быў звычай браціі вяртацца, і ў той год умоўчаў аб усім, не сьмеючы нікому распавесьці таго, што бачыў. У сябе ж маліў Бога паказаць яму зноў жаданы твар, смуткаваў жа аб тым, што час году занадта доўгі, і жадаў, каб год зрабіўся кароткім, як адзін дзень, калі бы гэта было магчыма. Калі наступіў зноў Першы Тыдзень Сьвятога Вялікага Пасту, адразу жа па звычаю і чыну манастырскаму ўся брація з псальмасьпевамі выйшла ў пустэльню. Засіма жа быў увесь у сьпякоце ад цяжкага болю, таму мімаволі павінен быў ён застацца ў манастыры! Успомніў ён тут словы Вялебнай, што калі бы ён і жадаў тады выйсьці зь манастыра, немагчыма яму будзе, але толькі прайшло некалькі дзён, як ён устаў ад хваробы і знаходзіўся ў манастыры. Калі ж вярнулася брація і наблізіўся вечар Таемнай Хрыстовай Вячэры, выканаў Засіма прадпісанае яму: уклаў у малы сасуд частка Ўсячыстага Целы і Крыві Хрыста Бога нашага, паклаў таксама зь сабой ў кошык трохі ўсушаных смокваў, і фінікаў, і зерняў, размочаных у вадзе, і пайшоў позна ўвечары, і сеў на беразе Ярдана, чакаючы Вялебную. Але, як яна запаволіла, прыйшлося чакаць яму нямала, але ён не задрамаў, а няўхільна глядзеў у пустэльню, чакаючы старанна ўбачыць жаданае. Сказаў жа сам сябе старац: “Можа быць мая нягоднасьць забараняе ёй прыйсьці, альбо раней прыходзіла яна і, не бачачы мяне, вярнулася”. Так разважаючы, уздыхнуў ён, і прасьлязіўся, і, падняў вочы да нябёсаў, маліўся Богу, гаворачы: “Не пазбаў мяне і цяпер, Уладыка, бачыць той твар, які бачыць дазволіў Ты мне! Ды не вярнуся дарма, носячы мае грахі на абвінавачаньне маё!” Так памаліўшыся са сьлязамі, перайшоў ён да іншай думкі, гаворачы ў сабе: “Што жа будзе, лодкі то няма, як яна зможа пераправіцца праз Ярдан і прыйсьці да мяне, грэшнага? Жаль маёй нягоднасьці! Жаль мне, хто зрабіў так, што я пазбаўляюся такога дабра?” Пакуль так падумваў старац, вось Вялебная прыйшла і стала на тым баку ракі, зь якога ішла. Засіма ўстаў, радуючыся і вяселячыся і славячы Бога. Але ён яшчэ дужаўся зь намерам, што не можа яна пераправіцца праз Ярдан. І раптам бачыць, што яна натхніла Ярдан Крыжавым знакам (усю ноч тады сьвяціў месяц), і з гэтым знакам сышла на ваду і, ходзячы па—над водамі, накіравалася да яго! Ён жадаў пакланіцца ёй, але яна забараніла яму яшчэ тады, калі ішла па вадзе, гаворачы: “Што ты робіш, Авва? Ты — сьвятар і нясеш Боскія Таямніцы!” Тады старац паслухаўся яе, а яна, выйдучы на бераг зь вады, сказала старцу: “Дабраславі, ойча, дабраславі!” Ён жа, ёй адказваючы з трапятаньнем (бо жах яго асягнуў ад бачанага), сказаў: “Сапраўды Бог праўдзівы ёсьць, які абяцаў прыпадобніць Сабе ўсіх тых, якія сябе па сіле сваёй чысьцяць. Слава Табе, Хрысьце Божа наш, паказаўшы мне слугу Тваёю гэтую, наколькі я абараню ад меры зьдзяйсьненьня”. Калі сказаў ён гэта, сьвятая прасіла яго прачытаць Сымбаль сьвятой веры: “Веру ў Адзінага Бога Айца Ўсётрымаючага...” і малітву Госпада: “Ойча наш, Які ў нябёсах...”. Па канцы малітваў яна прычасьцілася Ўсячыстых і Жыватворчых Хрыстовых Тайнаў і па звычаі прывітала старца. І падняўшы рукі да нябёсаў, прасьлязілася і закрычала: “Цяпер адпускаеш слугу Тваю, Уладыка, па слову Твайму зь мірам, які бачаць вочы мае выратаваньне Тваё”. І сказала старцу: “Прабач, Авва Засіма, яшчэ і іншае маё жаданьне выканай: ідзі цяпер у манастыр твой, Боскім сьветам захаваны, а ў наступным годзе прыйдзі зноў на струмень той высмаглы, на якім ты са мной напярэдадні гутарыў. Прыйдзі, прыйдзі Госпада дзеля, і зноў убачыш мяне, як жадае Гасподзь…”. Ён жа адказваў ёй: “Жадаў бы, калі бы было можна, хадзіць па сьлядам тваім і бачыць сумленнае твой твар; малю жа: выканай адно, што я, старац, прашу ў цябе: спазнай трохі ежы, якую я прынёс сюды”, і паказаў, што ў яго было, прынесенае ў кошыку. Яна жа, сочыва бакамі пальцаў крануўшы і ўзяўшы тры збожжа, прыняла іх у вусны і сказала: “Даволі гэтай мілаты духоўнай, якая захоўвае існасьць душы чыстай”. І зноў сказала старцу: “Молі Госпада аба мне, ойча мой, памінаючы заўсёды маё акаянства”. Ён жа пакланіўся прад нагамі яе і прасіў яе, каб малілася Богу аб Царкве, і аб усіх праваслаўных, і аб ім. Просячы аб гэтым са сьлязамі, сам стогнучы і рыдаючы, адпусьціў яе крочыць далей, не сьмеючы даўжэй утрымліваць яе; ды калі бы і жадаў, нельга было яе ўтрымаць. Яна жа зноў абгарадзіла Ярдан крыжавым знакам і перайшла яго зноў па—над водамі. Старац жа вярнуўся, апантаны вялікай радасьцю і страхам. Дакараў жа ён сябе і шкадаваў аб тым, што не пазнаў імя Вялебнай, аднак спадзяваўся пазнаць яго на будучы год.
Па сканчэньні ж года зноў пайшоў Засіма ў пустэльню, усё выканаўшы па звычаі, і сьпяшаўся да гэтага прыцудоўнага бачаньня. Прайшоўшы жа ўсю пустэльню ўздоўж і дасягнуўшы некаторых прыкмет таго месца, якое ён шукаў, старац аглядаўся направа і налева, усюды зорка гледзячы, быццам паляўнічы, якая выглядвае сабе добрую здабычу. Калі жа нічога рухаючагася нідзе не выявіў, пачаткаў абліваць сябе сьлязамі, і, падняўшы на нябёсы вочы, маліўся, і гаварыў: “Пакажы мне, Госпадзі, скарб Твой нявыкрадальны, які ў пустэльні гэтай Ты схаваў, пакажы мне, малю, у целе анёла, зь якім параўноўвацца няварты ўвесь сусьвет”.
Так молячыся, дасягнуў ён месца, дзе пазначыў сябе засмаглы струмень, і, стаўшы на беразе яго, убачыў на ўсход ад яго Вялебную, ляжалую, мёртвую. Рукі яе былі, як належыць, складзеныя крыжам, а твар павернуты на ўсход. Да яе жа ён прыцёк, абмываў слязамі яе нагі, ні да якой жа іншай часткі цела не адважны ён дакрануцца. Стварыўшы вялікі плач і апеўшы псальмы, прыстойныя часу гэтаму, а таксама стварыўшы малітву пахаваньня, Засіма сказаў сябе: “Ці павінен я пахаваць цела Вялебнай, або, можа быць, гэта звышгоднай непажадана будзе?” І гэта гаворачы ў думцы сваёй, убачыў ён пры разгляданьні яе наступную зробленую на зямлі надпіс: “Пахавай, Авва Засіма, на гэтым месцы цела пакорлівай Марыі, аддай зямлю зямлі, молі жа Госпада за мяне, памёршую месяца, па—эгіпэцкі — фармуфія, па—рымску жа — красавіка ў першы дзень, у самую ноч выратавальных Хрыстовых Пакут, па прычашчэньні Боскай Таемнай Вячэры”. Гэтую надпіс прачытаўшы старац, наперад падумаў: “Хто жа пісаў: бо сьвятая, па словах яе, граматы не ведала?” Аднак усьцешыўся вельмі таму, што пазнаў імя Вялебнай! Пазнаў ён і тое, што, калі Вялебная прычасьцілася Сьвятых Хрыстовых Тайнаў, адразу жа апынулася на тым месцы, на якім памерла. І той шлях, якім ён ішоў дваццаць дзён зь вялікай працай, яна прайшла ў адну гадзіну і тут жа адышла да Госпада! Славячы жа Бога, старац, і слязамі памыў зямлю і цела Вялебнай, сказаў сам сабе: “Час ужо табе, ойча Засіма, загаданае выканаць, але як ты, акаянны, будзеш капаць зямлю, не маючы ў руках ніякай прылады?” Стаў ён было капаць невялікім дрэўцам, ляжалым каля яго, але зямля была перасохлая, ніяк не слухалася працуючага старца, які капаў і капаў, абліваючыся потам, але без усялякага посьпеху. Уздыхнуўшы жа з глыбіні душы, убачыў старац вялізнага льва, які стаяў каля цела Вялебнай і лізаў яе нагі. Калі старац убачыў звера, затрымцеў ад страху, але ўспомніў, што Вялебная гаварыла, што ніколі не бачыла ніякага звера. Натхніўшы жа сябе крыжавым знакам, падмацаваўшы ў сабе веру, што будзе захаваны ад усякай шкоды сілаю Ляжачай. Леў жа пачаткаў набліжацца да старца, робячы ласкавыя рухі, як бы вітаючы яго. Засіма жа сказаў льву: “Гэтая вялікая загадала мне пахаваць яе цела, а я вельмі стары, не магу выкапаць магілы і нават не маю прылады, патрэбнага для такой працы, а ад манастыра знаходжуся ў такой адлегласьці, што не магу пайсьці і прынесьці хутка тое, што трэба. Выкапай ты кіпцюрамі сваімі магілу, каб мне аддаць зямлі цела Вялебнай”. І як пачуў леў слова, сказаныя яму, як адразу сваімі пярэднімі лапамі выкапаў роў цалкам дастатковай глыбіні для пахаваньня цела. Зноў старац абмыў сьлязамі ногі Вялебнай і шмат прасіў яе, каб малілася за ўсіх, пакрыў зямлёю цела яе, якое было амаль голае, толькі збольшага пакрытае тымі рызамі, спарахнелымі, дыравымі, якяія пры першай сустрэчы даў ёй старац Засіма.
І адышлі абодва: леў — ва ўнутраную пустэльню рахмана і ціха, як авечка, адышоў, Засіма жа вярнуўся дадому, дабраславячы і хвалячы Хрыста Бога нашага. І прыйшоўшы ў манастыр, усім манахам распавёў аб Вялебнай гэтай Марыі, нічога з таго не схаваўшы, што бачыў і чуў ад яе.
Усё зьдзівіліся, чуючы велічы Боскую, і сталі са страхам, вераю жа і любоўю славіць памяць і пачытаць дзень сьмерці Вялебнай Марыі. Ігумен жа Ян па навучаньні ад Вялебнай знайшоў у манастыры сваім штосьці, што патрабуе выпраўленьня, і ўсё Боскай дапамогай выправіў. Засіма жа, пажыўшы набожна, адышоў у тым жа манастыры да жыцьця часовага, маючы ўзрост каля ста гадоў ад нараджэньня, і адышоў на вечнае жыцьцё да Госпада...
Бог жа, прыцудоўныя робячы цуды і вялікімі абдароўваючы здольнасьцямі зь вераю зьвяртаючымся да Яго, ды дасьць узнагароду набываючым карысьць ад гэтай аповесьці, чытаючым яе і слухаючым і таму, хто пастараўся парупіўся гэтую аповесьць запісаць. І ды дасьць ім, па малітве Марыі, гэтым дабрадзейным са ўсімі тымі, хто Боскімі разважаньнямі і працамі добра дагадзіў Яму ад стагодзьдзя. Дамо жа і мы славу Богу Ўладару вечнаму, ды і нам дапаможа міласьць здабыць у дзень судны , Хрыстос Ісусе Гасподзь наш, Яму ж належыць усякая слава, гонар, і ўлада, і глыбокая пашана зь Айцом і Найсьвяцейшым і Жыватворчым Духам, цяпер і заўсёды і на вякі вякоў. Амін”.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.