Tuesday, February 16, 2010

КРЫВАВЫ КАНОН

Калі ўвесь Праваслаўны сьвет нясе сьлёзы пакаяньня і чытае пакаянны канон, у Беларусі працягваецца генацыд беларускага народу, беларускай сьвядомасьці, беларускага слова…

Мы ўжо пісалі аб арыштах у нядзелю, 14 лютага, у Менску, а сёньня маем працяг крывавай вакханаліі дыктатарскага рэжыму: На штомесячнай акцыі салідарнасьці з палітвязьнямі і загінуўшымі змагарамі 16 лютага ў Менску зноў праліліся сьлёзы і кроў сьвядомай беларускай моладзі.

Сёньня Вольная Праваслаўная Беларусь чытае Пакаянны Канон крывёю сваіх лепшых сыноў і дачок…

Як нам паведамілі з канцылярыі Сьвяцейшага Архірэйскага Сыноду Беларускай Аўтакефальнай Праваслаўнай Царквы пад амафорам мітрапаліта Ёвана (Пуріца), ад сёньня ва ўсіх прыходах БАПЦ у дыяспары пачынаецца малітоўнае стаяньне ў падтрымку Змагарнае Беларусі. Малебны аб церпячых перасьлед у Беларусі адбываюцца ад сёньня і будуць трываць да вызваленьня зь вязьніцы апошняга арыштаванага беларускага патрыёта.

Беларусь чытае Крывавы Канон! Далучы сваю малітву.


Monday, February 15, 2010

МАЛІТВА ЗА АРЫШТАВАНЫХ 14 ЛЮТАГА Ў МЕНСКУ

У нядзелю, 14 лютага 2010 г., сіламі АМОНУ была па зьвярачы разангана акцыя беларускай моладзі прысьвячаная "Нядзеле Прабачэньня" і "Дню Закаханых".
Беларускую моладзь, нават дзяўчат, білі нагамі, зьняважалі...
Сярод арыштаваных стары сябра "Беларускай Аўтакефаліі", мастак Алесь Пушкін, які выйшаў зь малівай на "Нядзелю Прабачэньня".
"Беларуская Аўтакефалія" выказывае малітоўную падтрымку ўсім зьбітым і затрыманым.
За іх здароўе і вызваленьне адпраўлены адмысловы малебен.
Мы заклікаем ўсіх праваслаўных хрысьціянаў узьнесьці разам з намі малітвы.

Малітва:

Госпад Божа сілаў, Божа выратаваньня, Божа, адзіны творца цудаў, паглядзі ў міласьці й шчодрасьці на набожных слугаў Тваіх, верных дзяцей асьвячанай Табой зямлі Беларускай, і памілуй нас. Бо ворагі нашы пайшлі на нас, каб зьнішчыць нас і разбурыць сьвятыні нашы. Ты ж, усe ведаючы, ведаеш, што нягодны і бязбожны нясправядліва паўстаў на нас. І няздольны супрацьстаяць мы шматлікасьці іх, калі не падаш нам дапамогі. Таму грэшныя і нягодныя, ў каяньні молімся Табе: Дапамагі нам, Выратавальнік наш, й вызвалі нас дзеля славы імя Твайго. Ды не вымавяць ворагі нашыя: Бог пакінуў іх й няма выратаваньня ім. Але ды мовяць усе народы: Ты Бог наш й мы людзі Твае, пад аховай Уладарства Твайго заўсёды перабываем. Выяві нам, Госпадзі, міласьсь Тваю ды будуць дзеля нас словы, прамоўленыя Маясеям да людзей Ізраіля: Трымайцеся, стойце й пабачыце выратаваньня ў Госпадзе, бо Госпад змагаецца за нас. Зрабі з намі ў дабро, каб бачыў вораг наш праваслаўную веру нашу, і ганьбою пакрыўся, і зьмірыўся. Ты, Госпадзі Божа наш, моц і надзея, і абарона наша, не памятай грахоў, беззаконьня і памылак людзей Тваіх, не пакарай нас гневам Тваім, але ў міласэрнасьці і шчодрасьці наведай слугаў Тваіх, што няроўны бой вядуць зь ворагамі Тваімі за вольнасьць зямлі Тваёй Беларускай й народу яе шматпакутнага, але ў набожнасьці няпераможнага, і да Тваeй дабрыні прыпадаючага. Узрадуй сэрцы нашы ў міласьці Тваёй ды ўмацуй нас у міласьці Тваeй. Паўстань на дапамогу нам і разбуры ўсе намеры злыя ворагаў нашых, і зьнішчы дзeрзкасьць іх ды пераўтвары яе ў страх і бегства. А праваслаўнай і справядлівай арміі дзяцей зямлі беларускай, на Цябе надзею маючых, падай адвагу і мужнасьць гнаць ворага зь зямлі Беларускай ды імeм Тваім перамогаць заўсeды, а калі каму судзілася пакласьці ў сьвятой барацьбе душу сваю за веру праўдзівую й Радзіму сваю, гэтым прабач усе грахі іхнія сьвядомыя і несьвядомыя, і як сьвятых Тваіх у дзень судны вянчай вянцамі нятленнымі. Бо Ты ёсьць абарона й перамога, й выратаваньня надзею на Цябе ўскладаючых, й Табе славу аддаем, Айцу, і Сыну, і Сьвятому Духу, цяпер і заўсeды, і на вякі вякоў. Амін.

СУСТРЭЧА ГОСПАДА Ў СЬВЯТЫНІ

Мітрапаліт Антоній (Суражскі)

У імя Айца, і Сына, і Сьвятога Духа.

Словамі праведнага Сымону: Сёньня адпускаеш раба Твайго, Уладыка, паводле слова Твайго, зь мірам, бо бачылі вочы мае збавеньне Тваё, якое Ты ўгатаваў перад абліччам усіх народаў, сьвятло на асьвятленьне язычнікаў, і славу народу Твайго Ізраіля, — сканчаецца доўгі пэрыяд, тысячагодзьдзі пазбаўленьня людзей Бога. Тысячагодзьдзямі, з тых часоў як старажытны Адам заплакаў першай сваёй сьлязой, з тых часоў, як ён выдаў першы стогн на зямлі, дзе больш не было Бога сярод Яго стварэньняў, уся зямля, усё чалавецтва тужыла аб дні, калі яны сустрэнуцца ізноў тварам да тварам са сваім Богам. І вось гэты дзень прыйшоў; Бог стаў чалавекам у віфляемскіх ясьлях. Вечны увайшоў у час, Неабмежаваны і Бясконцы увайшоў у абмежаванасьць нашай створанасьці, Той, Які зьяўляецца самой сьвятыняй, увайшоў у сьвет граху і, у дзень Свайго хросту пагрузіўшыся ў страшныя ярданскія воды, дзе людзі абмылі сябе ад грахоў, пагрузіўшыся ў іх як бы ў мёртвыя воды старажытных казак і паданьняў, Ён выйшаў, носячы на Сабе сьмяротнасьць, сьмяротнасьць тых людзей, якіх Ён прыйшоў ратаваць.

Сёньня мы успамінаем Грамніцы Гасподнія, гэтую сустрэчу паміж Ім і першым, акрамя Боскай Маці, чалавекам, які Духам Сьвятым угледзеў у Ім прыйшоўшага Бога. Канчаецца трагедыя пакінутасьці Богам Старога Запавету і паганскага сьвету. Сярод Сваіх людзей — Госпад, уся поўнасьць Боскасьці насяляе на нашай зямлі. Але пачынаецца новая трагедыя: пачынаецца хросны шлях Бога, зрабіўшагася чалавекам. Ён нарадзіўся ў вобласьць сьмерці і на сьмерць, Ён нарадзіўся паміраць дзеля нас. Калі вы прыслухваліся да чытаньняў Старога Запавету, якія азначаюць сёньняшняе сьвята, вы, можа быць, заўважылі, чаму ён быў заснаваны. У 13—й разьдзеле кнігі Зыходу мы чытаем, як Госпад сказаў Майсею, што усякі першанароджаны мужчынскага полу павінен быць прысьвечаны Яму, прынесены ў ахвяру жыцьця і сьмерці ва успамін аб тым, як Ізраіль быў выратаваны ад эгіпэцкага палону сьмерцю усіх першынцаў эгіпэцкіх. Гэтае прынашэньне першанароджанага немаўля ў храм не значыла проста яго прысьвячэньне Богу. Гэтыя немаўляты потым вярталіся да звычайнага чалавечага жыцьця, але прынашэньне іх значыла, што яны аддаюцца на волю Боскую, і Бог над імі мае правы жыцьця і сьмерці; гэта захоўвалася тым, што ў выкуп за немаўля прыносіўся ў ахвяру ягня або птушаняты галубкі.

Гэта была сапраўды крывавая ахвяра, якая адхілялася стагодзьдзе за стагодзьдзем да таго дня, калі ў храм быў прынесены Адзінародны Сын Божы, зрабіўшыся Сынам Дзевы, Сынам чалавечым. І адзіны раз у чалавечай гісторыі гэтая ахвяра крыві была Богам прынятая; адзіны раз, нягледзячы на тое, што была прынесеная ахвяра як бы замяніўшая немаўля, Самае Немаўля быў прынятая Богам і Айцом на сьмерць. Гэтая ахвяра чакала сваё чакай: трыццаць зь лішнім гадоў мінула паміж прынашэньнем Немаўля і сьмерцю дарослага Ісуса. Але гэтая ахвяра была прынятая, і Немаўля, прынесенае Дзевай Марыяй, памёр у Сваё час на галгофскім крыжы.

І у гэты жа дзень, абвяшчаючы вызваленьне усяго міру ад страшнай пазбаўленасьці Бога тысячагодзьдзяў, той жа Сымон дае Боскай Маці страшную вестку, што і Ёй меч патрапіць ў сэрца, што гэтае прынашэньне, якое пакуль адхіляецца, калісьці зробіцца Боскай воляй, і што цяпер — толькі пачатак хроснага, трагічнага шляху і Хрыста, і Багародзіцы Марыі.

І Хрыстос гэтым шляхам пакрочыў: шляхам пакінутасьці людзьмі і Богапакінутасьці, шляхам Гефсіманскага саду і Галгофскай сьмерці. Сьмерцю Ён перамог сьмерць, паўстаў жывым зь магілы, узьнёсься ў славе, даў нам Духа Свайго Сьвятога. І аднак і ў Новым Запавеце не здымаецца хросны сьцяг і не прыходзіць да канца трагедыя сьвету. Уваскрэсшы Хрыстос на руках, на нагах, на боку носіць сьляды цвікоў і дзіды, на чале — сьляды вянку, якім Яго увянчалі ў насьмешку, цярновага вянку замест царскага.

Але і мы — удзельнікі хроснага шляху. Кожны зь нас у сваё час, пасьля свайго хросту быў прынесены ў храм для вацэркоўленасьці; тады чыталіся малітвы над нашай маці і над намі, тады заклікалася на нас літасьць і дапамога Госпада, Захавальніка немаўлятаў, Які насіўся на руках праведнага Сімона. Мы былі унесеныя ў храм па прыкладу Хрыста. Да гэтага над намі было зьдзейсьнены хрост, а хрост, па слову апостала Паўла, па веры Царквы — гэтае такое апусканьне ў сьмерць Хрыстову, што Яго сьмерць робіцца нашай сьмерцю, як і Уваскрэсеньне Яго робіцца нашым уваскрэсеньнем. І мы, памёршыя сьмерцю Хрыста і уваскрэшаныя Яго Уваскрэсеньнем, прыносімся ў храм, як Ён, вечны — і аднак уражаныя трагедыяй часу, Жывы — і аднак закліканы памерціМы прыносімся, па слове апостала Паўла, як жывыя, уваскрэшаныя зь мёртвых, але жывыя, як Хрыстос быў жывы. Ён быў жывы Сваім вечным Бажаством і Сваім няўміручым чалавечым целам, і аднак, гэтае цела памерла прылучэньнем нашай грахоўнай цялеснасьці.

І таксама і мы, уваскрэшаныя Уваскрэсеньнем Хрыста, пасланыя Ім — Ён Сам нам кажа: Айцец Яго паслаў у вобласьць граху, у вобласьць пакуты, у вобласьць сьмерці, каб і мы на целе нашым, на душы нашай, на усёй нашым істоце несьлі крыж заняпалага, збаўленага, і аднак яшчэ не выратаваўшагася сьвету. Мы закліканыя ў целе нашым папоўніць адсутнае пакутам Хрыстовым, па слове Апостала. На целе нашым ляжаць сьляды расьпяцьця; душа наша закліканая разьдзірацца галгофскай скрухай аб заняпалым сьвеце, не прымаючаме свайго выратаваньня. І таму што мы — Хрыстова цела, таму што мы зь Ім — адно, трагедыя, зьнятая прыходам Хрыста зь Старога Запавету і старажытнага чалавецтва, зрабіўшаяся зараз трагедыяй Боскай, трагедыяй Хрыста, гэтая трагедыя працягваецца праз стагодзьдзі ў нас. І, як сказаў аднойчы патрыярх Алексій I, Царква — гэтае Цела Хрыстова, укрыжаванае зь стагодзьдзя ў стагодзьдзе для выратаваньня сьвету, якое носіць крыж, што памірае ў агоніі Гэфсіманскага саду і Богапакінутасьці, калі трэба, і адкінутасьці людзьмі заўсёды на зямлі.

Вось шлях Царквы, вось наш шлях, вось то, пра што кажа нам сёньня гэтае сьветлае і такое грознае сьвята Грамніц праведным Сымонам. Мы цяпер уступаем у тыдні Вялікага Посту, што скіроўваюць нас да Пакутнага тыдня, Уваскрэсеньня, мы ужо прылучаныя да сьмерці і уваскрэсеньня. І аднак, мы павінны мінуць ізноў і ізноў увесь гэты шлях жыцьця Царквы, жыцьці Хрыста, і ажыцьцявіць яго ва усім нашым жыцьці, па—за храмам, усюды, усюды, дзе бы мы ні былі: мы — цела Хрыстова, укрыжаванае, аддадзенае Богам, больш таго: як Хрыстос, аддаючы сябе для выратаваньня сьвету. Амін.


Sunday, February 14, 2010

НЯДЗЕЛЯ ПРАБАЧЭНЬНЯ

мітрапаліт Антоній (Суражскі)

У імя Айца, і Сына, і Сьвятога Духа.

Мы сёньня увечар уступаем цалкам у Вялікі Пост. Усе мінулыя тыдні былі часам, калі мы павінны былі пагрузіцца ў сябе, вырабіць над сабой уважлівы, строгі, ачышчальны суд. А зараз мы уступаем у час, калі крок за крокам мы павінны крочыць за Хрыстом, спачатку ў Пакутныя дні і на Галгофу, на Расьпяцьце, а затым прылучыцца, колькі кожны здолее, колькі кожнаму будзе Богам дадзена, да радасьці і цуду Уваскрэсеньня. А затым выйсьці ў сьвет, як апосталы вышлі, для таго каб прынесьці сьвету, у якім мы жывем, радасьць і выратаваньне.

Але сёньня мы уступаем у Вялікі пост брамай пакаяньня. Мы молімся аб тым, каб Госпад прабачыў нам грахі нашы гэтак жа, як мы прабачаем тым, якіх мы лічым сваімі даўжнікамі, і, зь іншага боку, каб яны нас прабачылі.

Калі мы думаем аб прабачэньні, мы думаем аб тым, што вінаваты павінен прызнаць сваю віну і будзе дараваны, гэта значыць што усё будзе забытае, што мінулага не будзе, што наступіць час, дзе усё новае. Але гэта далёка не так, таму што мы усё ведаем, што нават калі мы шчыра павініліся, калі сэрца наша разьдзіралася ад скрухі аб нашай грэшнасьці, нават тады гэтая грэшнасьць наша не зжытая, і грахі нашы усё яшчэ на нас ляжаць цяжарам.

І калі мы просім прабачэньні ў іншага, мы павінны ведаць, што ён гэта ведае, і калі хтосьці просіць прабачэньні ў нас, мы павінны ведаць, што і ён не вольны, але што ён мае рашучасьць, а можа быць, толькі жаданьне, а можа быць, толькі мару аб тым, каб стаць новым чалавекам. І тады прабачэньне не складаецца ў тым, каб усё было забытае, а складаецца ў тым, што мы чалавеку кажам і ад чалавека чакаем тых жа слоў: Ты яшчэ не вольны ад свайго мінулага, але я ў цябе веру, я веру, як Бог у цябе верыць, да апошняга дня твайго жыцьця я буду верыць у магчымасьць для цябе стаць новым стварэньнем; і прашу і цябе зірні на мяне! Я перад табой вінаваты, і не толькі перад табой, перад процьмай людзей я вінаваты; і я малю усіх: браты, сёстры, дзеці, айцы і маці не губляйце надзеі, не губляйце веры ў магчымасьць і мне павініцца і пачаць новае жыцьцё”.

Вось пра што мы будзем прасіць цяпер Хрыста Выратавальніка, і Боскую Маці, і сьвятых, імёны якіх мы носім, і сьвятых, якія нам дарагія, і анёла нашага ахоўніка, і адзін аднаго: Прабач!Гэта значыць: не губляй надзеі! Не губляй веры ў магчымасьць майго выпраўленьня. І тут успамінаецца слова сьвятога апостала Паўла, які кажа: Адзін аднаго цяжар носіце, і так вы выканаеце закон Хрыстоў”. Будзьце гатовыя несьці на сваіх плячох чужую грэшнасьць, чужую слабасьць, усё тое, што яго гняце, разбурае, калечыць, нявечыць; кожнаму зь нас загадана гэта несьці разам зь іншым і дзеля іншага ў надзеі, што знойдзецца хоць адзін чалавек, які за нас і разам зь намі панясе нашу грахоўную ношу.

Падумаем аб гэтым. Падумаем аб усіх тых, перад якімі мы так або інакш вінаватыя, і, калі гэта магчыма, падыдзем да іх і скажам: я перад табой вінаваты! Я яшчэ не зьмяніўся, або: не зьмянілася, я усё яшчэ такі і такая, які быў, але я маю волю, жаданьне, мару стаць іншым чалавекам. Панясі са мной гэтую ношу цярпеньнем, верай, надзеяй, а калі можаш нават любоўю. А любоў подзьвіг вялікі; любоў не складаецца ў ласкавых пачуцьцях; любоў складаецца ў тым, каб чалавек сваю душу, свой супакой, сваю радасьць аддаў бы іншаму дзеля яго выратаваньня.

Вось мы цяпер будзем прасіць прабачэньне ў Хрыста, у Маці Боскай, будзем прасіць прабачэньне адзін у аднаго. Будзем так, сур'езна прасіць прабачэньне і возьмем разам цяжар кожнага зь нас і усіх нас разам узятых.

Я казаў доўга, але жадаю яшчэ адно дадаць, і я усё гэта кажу з глыбіні маёй душы. Я перад усімі вамі, перад кожным зь вас, перад кожнай зь вас безнадзейна вінаваты. Я абдурыў усе надзеі, я апынуўся нягодны і Бога, і Царквы, і людзям і я прашу вас: пацярпіце! Памаліцеся аб тым, каб і мне павініцца. Я гэта кажу не дзеля пропаведзі, не дзеля чырвонага слоўца, я кажу гэта з разьдзіраючага болю душы: перад кожным зь вас, хто тут, перад усімі, каго тут няма, жывымі і зараз нябожчыкамі я вінаваты і заслугоўваю поўнае асуджэньне.

У Эвангельлі ёсьць слова, аб тым, што ад слоў сваіх апраўдаесься і ад слоў сваіх асуджаныя. Тое, што я прапаведую, тое, што я пішу, тое, што я кажу, зьяўляецца праўдай, і кожнае гэтае слова маё асуджэньне: так ты ведаў, і так ты не жыл... Дапамажыце мне, панясіце малітоўна і мой цяжкі цяжар. І будзем адзін да аднаго ставіцца менавіта так: спадзявацца на усё, верыць у магчымасьць усяго, падтрымліваць адзін аднаго. І тады рана або позна самае, можа быць, каменнае сэрца трэсьне, самая, можа быць, паланёная льдамі душа растане, самае, можа быць, выродлівае жыцьцё зьмяніцца не малітвамі аднымі, а тым, што іншыя не зракліся, не адкруціліся, не сказалі: ты нам чужой, ты нам апаганеньне, ты абраза Хрысту, ты зьневажаньне Эвангельля... Адзін аднаго цяжар насіцеСтанем насіць адзін аднаго цяжару, і выканальны гэтым закон Хрыстоў. Амін.



СЛОВА Ў ДЗЕНЬ СЬВЯТА ГРАМНІЦЫ

архіяпіскап Лука (Война – Ясянецкі)

У старажытнасьці упершыню пачуў мір тую малітву сьвятога Сымона Богапрымальнік, якую вы цяпер чуеце кожны дзень на вячэрняй: “Сёньня адпускаеш раба Твайго, Уладыка, паводле слова Твайго, зь мірам, бо бачылі вочы мае збавеньне Тваё, якое Ты ўгатаваў перад абліччам усіх народаў, сьвятло на асьвятленьне язычнікаў, і славу народу Твайго Ізраіля.

У міры, у глыбокім душэўным міры сышоў у вечнасьць сьв. Сымон Богапрымальнік пасьля 300-летняга жыцьця ў чаканьні выкананьня прароцтва Ісаі: “Дзева ва ўлоньне прыме і народзіць Сына, і назавуць яго Эмануілам, што значыцца “Зь намі Бог””

А навошта вы зараз стала чуеце гэтую малітву? Чаму яна, як ніякая іншая, паўтараецца на кожнай вячэрняй?

Затым і для таго, каб памяталі аб гадзіне сьмяротнай, каб памяталі, што і вам належыць памерці ў такім глыбокім міры, як памёр сьв. Сымон Богапрымальнік.

Няўжо вы не ведаеце, як страшна паміраюць злыя грэшнікі, якія жылі усё жыцьцё ў нягоднасьці, у хлусьні, крадзяжу, забойствах; як паміраюць на шыбеніцы і на плахе здраднікі радзімы? Няўжо не ведаеце, якая сьмерць усякага няверніка, а асабліва блюзьнер: як страшна яму паміраць, як уздрыгвае сэрца яго, калі паўстае перад ім сьмерць?

Толькі што чулі вы слова псальма: “Сьмерць грэшнікаў страшная”. Сапраўды страшная і пазбаўленая усякага міру.

А вам нагадвае малітва сьв. Сымона Богапрымальніка, што павінны вы не такой лютай, ганебнай сьмерцю памерці, а самой чыстай, сьвятой.

У глыбокім міры з сэрцам сваім павінны паміраць усе мы, хрысьціяне.

Ведаеце, як паміралі праўдзівыя хрысьціяне, як не была падобная іх сьмерць на сьмерць грэшнікаў: як памёр Серафімаў Сароўскі, стоячы на каленах прад выявай Уладаркі Багародзіцы; як паміраў таксама перад выявай Уладаркі мітрапаліт Філарэт і шматлікія іншыя.

Вось такога мірнага скону просіце ў Бога, калі чуеце на вячэрняй сьвятую малітву: “Сёньня адпускаеш раба Твайго, Уладыка, паводле слова Твайго, зь мірам.”

Жыць у міры і памерці ў міры павінны усе мы, хрысьціяне.

А ведаеце вы, як мала міру ў сьвеце. Ведаеце, як трымцяць людзі, пакутуючы душою сваёй, не маючы міру – ні вонкавага міру з людзьмі, ні унутранага міру са сваім сумленьнем.

А нас заклікае Госпад да міру і супакою. Памятайце, памятайце заўсёды словы Хрыстовы: “Прыйдзеце да Мяне, усе струджаныя і прыгнечаныя, і Я супакою вас вазьмеце ярмо Маё на сябе і навучэцеся ад Мяне, бо Я лагодны і пакорлівы сэрцам; і знойдзеце спакой душам вашым”.

Вось, вось дзе праўдзівы супакой, вось, дзе трэба шукаць супакой – зусім не тамака, дзе шукаюць людзі сьвету гэтага – шукаюць і не знаходзяць. Жадаюць пазьбегнуць пакут цялесных, пакут душэўных сваёй сілай, сваім розумам, сваімі стараньнямі – нічога не дасягаюць, бо мір толькі ў Бога, Які ёсьць Бог сьвету.

О, як шмат няшчасных працаўнікоў, задушаных непасільнай працай; о, як шмат асуджаных уласнымі грахамі і брудам навакольных іх, бо граху і хлусьні поўны сьвет.

Усюды і усюды хлусьня, усюды і усюды адсутнасьць праўды і нідзе, нідзе няма праўды, і нідзе няма міру, нідзе няма супакою. А супакой толькі ў Бога, толькі ў Хрыста: “Прыйдзеце да Мяне, усе струджаныя і прыгнечаныя, і Я супакою вас”. Як супакоіць Ён іх? Ён супакоіць іх у Сваім улоньні, супакоіць іх Сваёй любоўю, Сваім дабраслаўленьнем, Сваімі зносінамі зь імі, Ён супакоіць іх, як сяброў Сваіх.

А для таго, каб супакоіў, трэба шукаць, трэба заклікаць Яго: “Вазьмеце ярмо Маё на сябе і навучэцеся ад Мяне, бо Я лагодны і пакорлівы сэрцам; і знойдзеце спакой душам вашым”.

Трэба цяжкае, невыноснае, поўнае зла і хлусьні няволя сьвету гэтага адпрэчыць, скінуць з плячэй сваіх і ускласьці на іх лёгкае і добрая ярмо Хрыстова.

Што гэта за ярмо? Гэтае лёгкае, добрае ярмо, гэта то ярмо, якое узяўшы на плечы свае, чалавек адчуе радасьць, адчуе мір і супакой, бо колькі б цяжкага ні дзеялі нам людзі за імя Хрыстова, гэты цяжар ніколі не перасягне той радасьці, якую адчувальны, узяўшы на плечы ярмо Хрыстова, бо будзем адчуваць, ясна адчуваць, што Сам Госпад Ісус Хрыстос ідзе побач з намі і Сам падтрымлівае крыж наш. Ён робіць яго лёгкім, а ярмо ярмом радасным, бо ад крыжа, нават ад цяжкіх пакут крыжа прыходзіць радасьць, вялікая Божая радасьць. І гэтая радасьць робіць ярмо Хрыстова лёгкім і добрым.

Чалавек, які усклаў ярмо Хрыстова на плечы свае, становіцца іншым чалавекам, не такім, якім быў раней, бо навучыцца ад Самога Хрыста пакорнасьці і пакоры.

А пакорнасьць і пакора – гэта то вялікае, то добрае, што агароджвае ад усякіх пошасьцяў і пакут, ад усіх нападаў д'ябальскіх. Прад пакорнасьцю і пакорай нямоглыя нячысьцікі, нямоглы сам сатана, бо пайшоўшы за Хрыстом зрабіліся падобныя Яму, Узору пакорнасьці і пакоры.

Такім чынам, калі жадаеце, каб на вас споўніліся словы малітвы Сімеона Богапрыёмніка, калі жадаеце мець адвагу ў гадзіну сьмяротны, паўтарыць яго малітву і сказаць: “Сёньня адпускаеш раба Твайго, Уладыка, паводле слова Твайго, зь мірам.” калі гэтага жадаеце, то пайдзіце за Хрыстом, узяўшы ярмо Яго на сябе, навучаючыся ад Яго, бо Ён рахманы і пакорлівы сэрцам. Амін.

1953 г.


Грамніцы

2 лютага

Па закону Майсея, у юдэяў кожнае першае дзіцё мужчынскага полу на саракавы дзень ад нараджэньня мусіў быць пасьвячоны Богу. Вось як аб гэтым апавядае сьвяты апостал Лукаш: “А калі споўніліся дні ачышчэньня іхняга паводле закона Майсеевага, прынесьлі Яго ў Ерусалім, каб явіць Госпаду, і каб прынесьлі ў ахвяру, паводле сказанага ў законе Гасподнім, дзьве галубкі альбо два птушаняты галубіныя.” (Лк. 2:22 – 24)

Немаўля Госпада прынесьлі у Храм Ерусаліму Багародзіцай і Іосіфам у цяперашні дзень, які ёсьць саракавым ад нараджэньня Выратавальніка. Бо па закону Майсея: “калі жанчына зачне і народзіць немаўля мужчынскага полу, дык яна нячыстая будзе сем дзён; як у дні пакутніцтва яе ачышчэньнем, яна будзе нячыстая; .. і трыццаць тры дні павінна яна сядзець, ачышчаючыся ад крывей сваіх; ні да чаго сьвяшчэннага не павінна дакранацца і да сьвяцілішча не павінна падыходзіць, пакуль ня мінуцца дні ачышчэньня яе.” (Ляв. 12:2, 4 )

Хоць Марыя, зрабіўшыся маці Госпада, асьвяцілася нараджэньнем Яго і, застаўшыся Дзевай, не мела патрэбы ў ачышчэньні, усё ж яна, па глыбокай павазе да закону Майсея, выканала яго.

А быў у Ерусаліме адзін чалавек па імю Сымон, чалавек праведны і набожны, які суцяшэньня чакаў Ізраілю. І Сьвяты Дух быў на ім. І ад Духа Сьвятога яму была абвешчана: не бачыць сьмерці, раней чым пабачыць Хрыста Госпада. І Дух у храме скіраваў яго. І як уносілі бацькі Дзіцё – Ісуса , каб зрабілі над ім па звычаю закону, узяў ён на рукі Яго, аддаў хвалу Богу і прамовіў: “Сёньня адпускаеш раба Твайго, Уладыка, паводле слова Твайго, зь мірам, бо бачылі вочы мае збавеньне Тваё, якое Ты ўгатаваў перад абліччам усіх народаў, сьвятло на асьвятленьне язычнікаў, і славу народу Твайго Ізраіля. А Язэп і Маці Ягоная дзівавалі ад сказанага пра Яго. І дабраславіў іх Сымон, і сказаў Марыі, Маці Ягонай: вось, ляжыць Гэты на ўпадак і на ўзвышэньне многіх у Ізраілі і на азнаку нязгодаў, – і Табе Самой зброя пратне душу, - каб адкрыліся помыслы многіх сэрцаў. І была таксама Ганна прарочыца, дачка Фануілава, з роду Асіравага, якая дажыла да глыбокай старасьці, пражыўшы з мужам ад дзявоцтва свайго сем гадоў, удава гадоў васьмідзесяці чатырох, якая не адыходзіла ад храма, постам і малітваю служачы Богу дзень і ноч. яна, у тую самую гадзіну падышоўшы, славіла Госпада і казала пра Яго ўсім, хто чакаў ратунку ў Ерусаліме. . (Лк. 2:29 – 38)

Словы Сымона, які прыняў Госпада, збыліся. Ісус Хрыстос даў людзям новы закон мілаты і любові. Але Ягонае вучэньне, як і сам Выратавальнік сусьвету, зрабілася дзеля шматлікіх прадметам нянавісьці і супярэчнасьці. А Маці Боская, бачыўшы пакуты і крыжовую сьмерць Свайго Боскага Сына, перажыла столькі гора і мук сэрца – быццам той меч душу яе працяў.

Грамніцы належаць да ліку старажытных сьвятаў. Яго апісалі ў сваіх творах Айцы Царквы ІІІ, IV, V стагодзьдзя.

Асабліва ўрачыста яго пачалі сьвяткаваць пры імпэратары Юсьцініяне, калі зь ім павязаны ўспаміны аб выратаваньні Канстантынопалю ад страшнага мору.

Прадсьвята Грамніц адбываецца 1 лютага, а адданьне – 9 лютага. У VІІ ст. Андрэй Крыцкі, у VІІІ Кузьма Маіўмскі, сьв. Ян Дамаскін і Герман патрыярх Канстантынопалю, у ІХ ст. Іосіф Студыт ды іншыя упрыгожылі сьвята Грамніцы шматлікімі сьвятымі сьпевамі, якія і да сёньня выконваюцца ў Праваслаўнае Царкве.

Трапар сьвята, тон 1

Радуйся, дабрадатная Багародзіца Дзева, / бо з Цябе зазьзяла Сонца праўды, Хрыстос Бог наш, / асьвячаючы ў цемры знаходзячыхся. / Весяліся і ты, старац справядлівы, / які прыняў у абдымкі Вызваліцеля душаў нашых, / даруючага нам уваскрэсеньне. Слава Айцу, і Сыну, і Сьвятому Духу, цяпер і заўсёды, і на вякі вяукоў. Амін.


Thursday, February 11, 2010

СТАТУТ СЬВЯТОЙ ПРАВАСЛАЎНАЙ БЕЛАРУСКАЙ АУТАКЕФАЛЬНАЙ ЦАРКВЫ

заўвагі да новага выданьня

прат. Сяргей Горбік

Узьнікненьня і разьвіцьцё ідэі аўтакефаліі (памеснасьці) ня ёсьць нейчым абсалютова но­вым у гісторыі сусьветнага пра­вас­лаўя. Практычна ўсе краіны зь набыцьцём і ўзьмацненьнем улас­най дзяржаўнасьці прыходзілі да агалошаньня аўтакефаліі пра­вас­лаў­най Царквы ў сваёй краіне. Ня была выключэньням і Кі­еў­с­кая Русь, якая неаднойчы спрабавала атрымаць не­за­леж­ную ад Кан­с­тан­ці­но­па­ля праваслаўную Царкву, і Полацкае княс­т­ва, і ВКЛ, і, натуральна, Маскоўскае Вялікае Княства.

Беларуская Аўтакефальная Праваслаўная Царква была аб­веш­ча­на на Усябеларускім Царкоўным Саборы, што праходзіў у Мен­с­ку з 30 жніўня па 2 верасьня 1942 г. Гэта быў цалкам на­ту­ра­ль­ны і заканамерны працэс у спробе беларусізацыі, які са­ма­ах­вяр­на праводзілі сьвядомыя беларусы ў цяжкія часы нямецкае аку­па­цыі.

Менавіта на Усябеларускім Царкоўным Саборы і была ўхва­ле­на першая рэдакцыя Статуту БАПЦ. Ягонае выданьне з роз­ных чыньнікаў не было зьдзейсьнена ў часе ІІ Сусьветнай Вайны і толькі ў 1956 г. І.Касяк зьмясьціў у сваёй кнізе пер­ша­па­чат­ко­вы варыянт Статуту зь невялікімі моўнымі праўкамі.

Разам з тым вядома, што Статут БАПЦ дадаваўся і правіўся не­ка­ль­кі разоў: У траўні 1944 г. і 1947 г. (пасьля высьвячэньня но­ва­га япіскапату БАПЦ). Некаторыя праўкі ўносіліся ў агульны ста­тут пасьля пераезду беларусаў зь лягераў дзеля пе­ра­меш­ча­ных асо­баў у Заходняй зоне акупацыі Гэрманіі ў краіны Во­ль­на­га Сьве­ту і датычыліся прыстасаваньня Статуту пад пат­ра­ба­ва­нь­ня мяс­цо­ва­га заканадаўства (мова пячатак, штампаў, афі­цый­нае да­ку­мэн­та­цыі і богаслужбах на асобных парафіях).

У дадзеным выданьні мы паспрабавалі, на падставе варыянту па­дадзе­ным у кнізе І.Касяка, сабраць усе зьмены і дадаткі і па­даць поўную вэрсію Статуту БАПЦ, які дзейнічаў да 22 сьнежня 1964 г.

Поўны тэкст Статуту БАПЦ тут:

http://www.kamunikat.org/halounaja.html?pubid=13405

Wednesday, February 10, 2010

ЗВЫШГОДНЫ ЯФРЭМ ПЯЧОРСКІ

Памяць 28 студзеня

Паходзіў зь высакароднага, шляхетнага роду і кіраваў гаспадаркай пры двары вялікага князя кіеўскага Ізяслава Яраславіча. Гнятучыся шумным і клапатлівым жыцьцём, у 1056 г. па дабраслаўленьню звышгоднага Антонія Пячорскага (+ 1073 г.) быў пастрыжаны ў манаства ў Кіева—Пячорскім манастыры, за гэта злы узьвёў на манастыр ганеньні. Звышгодны Яфрэм старанна пераймаў дабрадзейнасьцям свайго настаўніка — звышгоднага Антонія. Па ягонаму дабраслаўленьню ён адправіўся пакланіцца сьвятым месцам Грэцыі. У Канстантынопалі сьвятой сьпісаў Студыцкі статут, які быў уведзены ў Кіева—Пячорскім манастыры. У 1072 г. звышгодны Яфрэм быў пасьвечаны ў япіскапа Пераслаўскага. Ён пабудаваў у горадзе першыя каменныя храмы. У 1091 г. сьвяты удзельнічаў у адкрыцьці і перанясеньні мошчаў звышгоднага Хвядоса (( 1074 г.). Блажэнная скон звышгоднага Яфрэма рушыла усьлед у 1098 г., цела было пахавана ў Блізкіх (сьв. Антонія) пячорах.

Трапар Яфрэму Пячорскаму, яп. Пераслаўскаму

Духам палаючы вандраваньня да мясьцін сьвятых, / пайшоў ты ў зямлю Грэцкую, / сьвяціцель Яфрэм, / адтуль зь вякай карысьцю павярнуўся, / статут сьвятога манастыру Студыцкага сьпісаўшы, / як вельмі каштоўны дарунак яго прынёс ты, / ім жа і цяпер Царква Кіеўская кіраваная / услаўляе цябе, сапраўднага аб ёй рупліўцу.


Sunday, February 7, 2010

СЛОВА Ў НЯДЗЕЛЮ АБ СТРАШНЫМ СУДЗЕ. СОН НАВУХАДАНОСАРА.

архіяпіскап Лука (Война–Ясенецкі)

У вельмі старажытны час уладарыў у Бабілён магутны дэспат Навухаданосар, падпарадкаваўшы сабе мноства царстваў зямных.

Аднойчы уначы сьніўся яму страшны сон, вельмі усхваляваўшы яго. Але прачнуўшыся раніцай, ён цалкам забыў гэты сон і загадаў заклікаць да яго усіх прарокаў, калдуноў, варажбітоў і мудрацоў. Ад іх ён патрабаваў распавесьці і патлумачыць ягоны сон. Але, вядома, ніхто не мог ведаць і распавесьці, што сьнілася цару, і яны толькі абяцалі яму вытлумачыць яго сон, калі ён сам распавядзе яго.

Навухаданосар прыйшоў у ашалелы гнеў і загадаў вынішчыць усіх мудрацоў, прарокаў і калдуноў у царстве ягоным.

Аб гэтым пазнаў прарок Данііл, які знаходзіўся тады ў Бабілёнскім палоне са усім народам Ізраільскім. Яму таксама пагражала сьмерць. Але Бог адкрыў яму сон цара і значэньне яго. І паўстаў ён прад страшным дэспатам Навухаданосарам, і так распавёў яму сон яго: “Табе, цару, была такая ўява: вось, нейкі вялікі ідал; вялізарны быў гэты ідал, у нязвычайным бляску стаяў ён перад табою, і страшны быў выгляд у яго. У гэтага ідала галава была з чыстага золата, грудзі ў яго і рукі ў яго зь срэбра, чэрава ў яго і клубы ў яго медныя, галені ў яго жалезныя, часткова гліняныя. Ты бачыў яго, пакуль не адарваўся камень ад гары, сам бяз рук, ударыў ідала, у жалезныя і гліняныя ногі яго, і раструшчыў іх. Тады ўсё разам раструшчылася: жалеза, гліна, медзь, срэбра і золата зрабіліся як пыл на летніх гумнах, і вецер разьвеяў іх, што і сьледу не засталося ад іх; а камень, які разьбіў ідала, зрабіўся вялікаю гарою і напоўніў усю зямлю.” (Дан. 2:31–35)

Гэты сон Навухаданосара прарок Данііл растлумачыў як гісторыю царстваў, якія паўстануць пасьля яго царства, якое ў сьне паказана як вышэйшае зь усіх царстваў, падобнае залатой галаве балвана.

За ім рушаць усьлед іншыя вельмі моцныя царствы, падобныя срэбру, медзі і жалезу падобныя грудзі, улоньня і сьцёгнам балвана, зробленым зь медзі, якая ў старажытнасьці шанавалася вельмі высока; і падобныя жалезным галёнкам яго царствы моцныя, як жалеза, самы дужы зь мэталяў. А ступні і пальцы ног, зробленыя зь сумесі жалеза і гліны, адлюстроўвалі найпозьнія, значна больш слабыя царствы.

І па гэтым–то слабым месцы балвана, якое адлюстроўвала найпозьнія слабыя царствы, стукнуў камень, што адарваўся ад гары без удзелу рук, і паваліўся страшны балван, і разьбіўся на дробныя часткі, нават да праху, вынесенага ветрам.

А Камень не адсечаны рукой, Божай сілай аддзяліўшыся ад “несякомай Гары” Усясьвятой Дзевы Марыі стаў велізарнай гарой, пакрыўшай усю зямлю.

Так адлюстроўвалася Боская сіла хрысьціянства, які заваяваў усе паганскія народы.

Тлумачэньне сну Навухаданасора было дадзена вялікаму прароку Даніілу ад Духа Сьвятога і, як ведаем мы зь наступнай гісторыі чалавецтва, у дакладнасьці выканалася. Велізарны і страшны балван быў выявай мноства царстваў і дзяржаў, у якіх быў агульная цяжкая загана, у усіх адно уразьлівае месца ступні, збольшага жалезныя, збольшага гліняныя. Гэтым уразьлівым месцам было адсутнасьць Праўды.

Словы вялікіх прарокаў, сказаныя Духам Сьвятым, маюць вечнае значэньне. І дагэтуль стаіць прад нашымі разумовымі вачамі страшны балван, убачаны ў сьне царом Навухаданасарам: дагэтуль бачым мы ў нядаўнім гістарычным мінулым і нават у сучасных нам падзеях дзяржавы, якія абапіраюцца ў сваім імкненьні да улады над усім сьветам на сілу золата і срэбра, на магутнасьць ваеннай сілы сваіх медных тулаваў і сьцёгнаў, на моц жалезных галёнак, што ступаюць па усёй зямлі і забіваючыя слабыя народы. Але ведаем ад прарока Данііла, што страшныя ступні іх складаюцца з гліны і толькі часткова з жалеза.

І гэтым магутным дзяржавам прыйдзе бездапаможны канец, калі надыдзе вялікі і слаўны дзень Страшнага Суду, калі “Камэнь рукамі не адсечаны”, не чалавечай сілай адпаўшы ад “несякомай Горы”, стукне па гліняных нагах усіх абаронцаў няпраўды, ад цэлых дзяржаў да асобных людзей.

Тады паваліцца уся сіла і улада чалавечая. Тады ўваскрэснуць усё мёртвыя сілай гэтая слаўнага Каменя Госпада нашага Ісуса Хрыста і пачнецца Яго Страшны Суд над усім сьветам.

Тады загадае Ён Анёлам Сваім падзяліць усіх устаўшых на суд і адных паставіць направа ад сябе, а іншых налева, і скажа стаячым па правую руку: Прыйдзеце, дабраславёныя Айца Майго, прымеце ў спадчыну Царства, угатаванае вам ад стварэньня сьвету: бо быў галодны Я, і вы далі Мне есьці; быў сасьмяглы, і вы напаілі Мяне; быў падарожны, і вы прынялі Мяне; быў голы, і вы адзелі Мяне; быў хворы, і вы адведалі Мяне; у цямніцы быў, і вы прыйшлі да Мяне. Тады праведнікі скажуць Яму ў адказ: “Госпадзе! калі мы бачылі Цябе галоднага і накармілі? альбо сасьмяглага і напаілі? калі ж мы бачылі Цябе падарожнага і прынялі? альбо голага і адзелі? калі ж мы бачылі Цябе хворага, альбо ў цямніцы, і прыйшлі да цябе?”. І Цар скажа ім у адказ: “праўду кажу вам: як што зрабілі вы гэта аднаму з братоў Маіх меншых, дык зрабілі Мне”. Тады скажа і тым, якія леваруч ад Яго: “ідзеце ад Мяне, праклятыя, у вагонь вечны, угатаваны д'яблу і анёлам ягоным: бо быў галодны Я, вы не далі Мне есьці; быў сасьмяглы, і вы не напаілі Мяне; быў падарожны, і не прынялі Мяне; быў голы, і не адзелі Мяне; хворы і ў цямніцы, і не адведалі Мяне”. Тады і яны скажуць яму ў адказ: “Госпадзе, калі мы бачылі Цябе галоднага, альбо сасьмяглага, альбо падарожнага, альбо голага, альбо хворага, альбо ў цямніцы, і не паслужылі Табе?” Тады скажа ім у адказ: “праўду кажу вам: як што вы не зрабілі гэтага аднаму з гэтых меншых, дык не зрабілі Мне.”” (Мц. 25: 34–46)

Як бачыце, Госпад Усятрымаючы, Страшны Судзьдзя сьвету, будзе судзіць усе народы толькі па двух крытэрам або прыкметам, або нават толькі па адной прыкмеце вышэйшай праўды, бо яна неаддзельная ад дасканалай любові. За справы праўды і любові апраўдае пастаўленых па правую руку; за справы няпраўды і нялюбасьці да Бога і людзям асудзіць пастаўленых па левую руку.

У ліку апраўданых і дабраслаўлёных будзе і мноства простых людзей, аб якіх сказаў Апостал Павел: “Бог выбраў буянае сьвету, каб пасароміць мудрых, і нямоглае сьвету выбраў Бог, каб пасароміць моцнае; і бязроднае сьвету і пагарджанае і нічога ня значнае выбраў Бог, каб зьнясіліць значнае (1 Кар. 1:27 – 28).

У гэтых простых людзей няма ні ў чым падабенства са страшным балваном, паказаным у сьне Навухаданосару. Іх розум не адукаваны, і не навуковы, і не падобны на залатую галаву балвана. Няма ў іх магутнай сілы грошай, няма сілы і крэпасьці медзі і жалеза, але няма ў іх і гліняных ступняў. Уся істота іх складаецца з чалавечага цела, па якой, вядома, не стукне іх Камень рукамі не адсечаны, разбураючы толькі няпраўду.

Гэта добрыя, простыя людзі, усім сэрцам палюбіўшыя Сонца Праўды, Госпада Ісуса Хрыста.

Ды дасьць жа нам Госпад наш Ісус Хрыстос вечнай радасьці быць у ліку тых, у якіх не знойдзе Ён ніякай няпраўды.

Ды прылічыць Ён і нас да хору нямудрых і нічога не значных, але скасаваўшым мудрае і значнае. Амін.

1958 г.


АБ СТРАШНЫМ СУДЗЕ

Мітрапаліт Антоній (Суражскі)

У імя Айца, і Сына, і Сьвятога Духа.

Сёньня дзень, калі мы успамінаем Страшны суд Госпада. Сумленьне наша судзіць нас кожны дзень, кожную гадзіну. Госпад уклаў у нас сьвядомасьць дабра і благога, праўды і няпраўды, і няма такога імгненьня ў жыцьці, калі, паступаючы дрэнна або кажучы благія, гнілыя, разбуральныя або проста пустыя словы, мы не адчуваем, што над намі зьдзяйсьняецца суд. І калі мы ў гэтыя моманты мудра, сьвядома паставіліся бы да голасу Божага, які гучыць часам, як гром, а часам ціха шэпчучы ў сэрцы, то мы маглі бы крочыць да сваёй сьмерці і да сустрэчы з Госпадам з радасьцю, з радасным чаканьнем.

Але мы не так паступаем зь дня ў дзень са сваім сумленьнем і зь яе сталым напамінам аб шляхах Божых і аб шляхах сьмерці. І вось цяпер Эвангельле нагадвае нам аб тым, што прыйдзе дзень, калі мы, са усёй нашай няпраўдай і са усёй праўдай нашай, станем перад тварам Божым, і тады сапраўды будзе страшна стаяць перад Ім. Але страшна чаго? Не пакараньня, таму што пакараньне часам дае нам пачуцьцё, што мы загладзілі сваю віну, што зараз, быўшы пакараныя, мы ачысьціліся. Страшна ў гэтым судзе тое, што мы станем перад тварам Божым і убачым бясконцую скруху і бясконцую літасьць, і убачым на руках Гасподніх раны ад цьвікоў, якія прабілі гэтыя рукі дзеля нас, на Яго ілбу раны ад цярновага вянку, які Ён насіў дзеля нас перад тым, як уступіць у страшную сьмерць, якую мы наклалі на Яго сваім грахом, сваім адпадзеньнем ад жывога Бога.

Вось што страшна будзе: убачыць перад сабой Боскую любоў, намі ж зьняважаную, намі ж аддадзеную на пасьмешышча, намі жа аддадзеную на сьмерць. Любоў БоскаяСуд над намі будзе аб любові, і сёньняшняе Эвангельле нам ясна кажа, якая павінна быць гэтая любоў: не тая ласкавая, сэнтымэнтальныя любоў, аб якой мы кажам увесь час, не то “ласкавае сэрца”, якое так пагардліва і справядліва таўруюць Айцы; а любоў жывая, якая прыносіць плод. А плод гэта жаль, гэта клапатлівасьць, гэтая міласэрнасьць, гэта дзейсная і дзейная любоў, любоў, якая нараджаецца ў сэрца і ў сьвядомасьці, але далей расквітнее ва учынках, якія робяць жыцьцё вакол нас для іншых людзей меней цяжкім, меней цёмным, меней халодным, меней страшным.

Любоў, аб якой кажа Эвангельле не пачуцьцё і не сэнтымэнтальнасьць, гэтае забыцьцё аб сабе. У сёньняшнім Эвангельлі мы чулі, як Хрыстос заклікаў праведнікаў у радасьць вечную за тое, што яны здолелі дзейсна любіць; а што яны адказалі? Калі жа, Госпадзі, мы усё гэта Табе стварылі?” таму што іх любоў была такая, што яны і не заўважалі, што яны дзеюць нешта вялікае: яны не маглі пярэчыць таму парыву душы, які прымушаў іх, захапляў, выносіў на дабро. Любоў пачынаецца зь імгненьня, калі мы усьвядомім, што перад намі ёсьць галеча, калі сэрцам на яе адклікаемся. А калі наша сэрца каменнае калі мы адклікаемся на гэтую галечу дужай і непахіснай воляй выканаць то, для чаго мы пастаўленыя на зямлі: служыць брату нашаму і уславіць Бога нашага, як Выратавальнік Сам сказаў: каб людзі, бачачы нашы добрыя справы Яго уславілі не нас, Яго.

Вось як нам трэба навучыцца любіць: забываючы свае пачуцьці, забываючы свае жаданьні, толькі бачачы, адчыненым розумам і сэрцам узіраючыся ў тое, што вакол нас робіцца, і робячыся ў гэтым сьвеце прысутнасьцю Боскай любові. А Боская любоў мы ведаем, якая яна была, мы ведаем яе зь Эвангельля, мы ведаем яе па Хрысту: гэта любоў крыжовая, любоў, якая сябе аддае да сьмерці, да зьневажаньня, да вывяржэньня, і гатовая спусьціцца ў самыя глыбіні пекла, у самыя цёмныя яго глыбіні, каб зь іх выняць таго, хто тамака пакутуе ў цемры, у адзіноце, у пакінутасьці.

Удумаемся ў гэтую пропаведзь любові, у гэтае папярэджаньне аб судзе, і паставім перад сабой пытаньне: як мы любім? Ці любім мы так, што жывем для іншага, забываючы сябе, не абавязваючы ні працы сваёй, ні гора, ні пакінутасьці ні ў што, абы іншы чалавек мог атрымаць ад нас радасьць, палягчэньне і натхненьне жыць як чалавек, у волі Хрыстовай або любім мы інакш? Таму што калі мы станем перад судом Божым, нам будзе пастаўлены менавіта і толькі гэтае пытаньне: як ты любіў? Ці любіў ты па-драпежніцку, пауласьніцку, сябелюбна, сэнтыментальна? або любіў ты велікадушна, адважна, ахвярна, як Хрыстос нас навучыў любіць?!. Амін!